; ;
Gemt

Julehandlen flader ud

Julehandlen bliver ikke lige så stor som sidste år. Forbrugerne holder lidt mere på pengene, og julehandlen er i højere grad end tidligere spredt ud over hele året, viser årets juleprognose fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Nyhed, 2. december 2019

Danskerne vil i de sidste måneder af 2019 bruge 9,2 mia. kroner på julegaver og julemad, viser årets juleprognose fra Dansk Erhverv. Dermed er der lagt op til, at der kommer lidt færre penge op ad lommen end sidste år, hvor Dansk Erhverv forventede et forbrug på 9,4 mia. kroner. En af forklaringerne kan være ændrede forbrugsmønstre, hvor kampagner som Black Friday, Cyber Monday og Singles Day flytter julehandlen væk fra den traditionelle julemåned.

Black Friday presser priserne
”Der er stadig lagt op til flotte julegaver til danskerne selvom niveauet forventes at blive en anelse under sidste år. Faldet forventes på trods af rekordlave renter, høj beskæftigelse og lav arbejdsløshed. Det er navnlig det store kampagnetryk i november til fx Black Friday, der giver et massivt pres på priserne, og dermed tager omsætning ud af julehandlen,” siger markedsdirektør Henrik Hyltoft.

Det lille fald i julehandlen kommer efter at salget har været stigende hvert år siden 2007.

Jul på nettet
Igen i år bliver tendensen med at købe julegaver på nettet forstærket. Dansk Erhverv forventer, at knap 27 pct. af julehandlen vil foregå på nettet i år. Det svarer til ca. 2,5 mia. kr. Det er nogenlunde på niveau med sidste år, hvor forventningen var, at 26 pct. af julehandlen ville foregå på nettet.

”De fysiske butikker er stadig forbrugernes klare førstevalg, når det kommer til valg af indkøbssted af julegaver, da det ser ud til at jule-e-handlen er ved at finde sit leje på omkring en fjerdedel af indkøbene,” siger Henrik Hyltoft.

Julehandelsprognose 2019

pdf

Download

Kontakt