; ;
Gemt

Kreativitet i coronaens tid

25. marts 2020

Mange turisme- og oplevelsesvirksomheder kæmper lige nu for deres overlevelse. På den lidt længere bane er der behov for tiltag, der skal sikre, at turisme- og oplevelseserhvervet kan komme til hægterne igen. Dansk Erhverv ser på her-og nu-løsninger og kigger ud i horisonten.

Det er afgørende, at salg og efterspørgsel holdes i gang, de steder, det er muligt. Både lige nu, og i forhold til salg til de kommende måneder, og til sommer, hvor danske og udenlandske gæster er tilbageholdende. En række tiltag bør iværksættes nu.

Hoteller og øvrige virksomheder i turisme- og oplevelse har ledig kapacitet og hjælper gerne fx med:

  • Leverancer af mad og catering
  • Udlejning af lokaler til mange formål (lager, karantæner, midlertidige sundhedsformål)
  • Overnatning til sundhedspersonale, politi, forsvar m.v. Ved indlogering på fx hoteller kan man sikre, at personalet er bedre isoleret og klar til næste vagt
  • Ophold til personer, der har brug for rekreation eller isolation, som de blandt andet gør på Færøerne

Forbrugertilliden skal genskabes. Lige nu er mange danskere tilbageholdne med at booke ophold og rejser, da der er usikkerhed om, om man overhovedet kan komme afsted, og hvorvidt man vil kunne få penge retur. Der skal derfor arbejdes på modeller, så forbrugerne får tilliden genskabt.

Efterspørgslen skal sparkes i gang igen
Når restriktionerne er ophævet, skal der gang i efterspørgslen. Der skal udarbejdes en model, der øger danskernes forbrug og understøtter virksomhederne.

Når situation i Danmark og i vores nabolande er stabiliseret, kan der forventes en markant stigning i efterspørgslen på rejser og ophold, vurderer Tourism Economics ud fra tidligere globale kriser. De vurderer dog samtidig, at det globale rejsemarked først er kommet sig helt, når vi når til 2023.

På tegnebrættet over ideer har Dansk Erhverv blandt andet:

Dedikerede midler og mandat til, at VisitDenmark, i samarbejde med Danske Destinationer, kan markedsføre Danmark som feriedestination overfor danskerne. Krav om privat medfinansiering af markedsføringskampagner skal slækkes.

• En “book direkte” kampagne, skal opfordre danskerne til at booke direkte hos overnatningsvirksomhederne, så pengene går direkte til virksomhederne og ikke til udenlandske bookingportaler.

• En model for at skabe øget trafik over Storebæltsbroen udformes. Passage for personbiler gøres gratis i en periode, fx hen over sommeren, eller der gives gratis passage, hvis man kan fremvise lejebevis på feriehus eller booking af anden overnatningsform. Modellen kan på længere sigt også omfatte favorable priser for forlængede weekend-ophold.

• Rabatkatalog med oplevelser til restauranter, museer, biograf, koncerter, ferieparker etc. i Danmark. Salget kan starte før restriktionerne ophæves og på den måde skabe øget likviditet.

• Et restaurant- og hotelfradrag i stil med boligjobordningen til private og erhverv, der skal hjælpe med at skubbe gang i danske restauranter og hoteller igen.

• Et færge-fradrag i stil med boligjobordningen til private og erhverv, der skal hjælpe med at skubbe gang i turismen på de danske øer, som fx Bornholm, Samsø og Fanø. Øerne er særligt afhængige af job og omsætning skabt af turismen. Færge-fradraget bør også gælde øvrige indenrigsfærger.

• Ekstra midler til VisitDenmarks markedsføring af Danmark i udlandet, særligt på nærmarkeder som Tyskland, Norge og Sverige, da efterspørgslen efter ferier til Danmark vil genrejse sig først her.

• Ekstra midler til markedsføring af København, for at fastholde Københavns position som Nordeuropas førende kongres- og mødedestination og populær city-break destinationer for en bred palette af markeder. Initiativer vil samtidig støtte genrejsningen af Københavns Lufthavn, som førende hub i Nordeuropa.

Kreativitets-potpourri
Kreativiteten har været stor de seneste uger i et corona-ramt Danmark, som eksemplerne herunder viser:

Solidariteten er stor mellem Dansk Erhvervs medlemmer på tværs af brancher. Dansk Erhverv har været i dialog med Landsbyggefonden, der har besluttet, at de i forbindelse med renovationer kan genhuse beboere på hoteller: Nye foranstaltninger omkring genhusning.

På dagen, hvor Danmark lukkede sine grænser, havde et privat selskab booket hele restaurant Trio i Axel Towers. Da de aflyste i sidste øjeblik, tænkte ejeren Christian Aarø hurtigt. På fire timer solgte han 50 pladser via de sociale medier, med ekstra afstand mellem bordene og håndsprit ad libitum. Læs om det her.

Også hos Nordic Choice Hotels er kreativiteten stor. Mange hotelværelser er desværre tomme, men på flere af kædens hoteller i Danmark er der åbent for dem, som har brug for et sted at arbejde. I ro og mag kan man arbejde i et rent og rummeligt værelse med skrivebord og kontorstol. Inklusiv WiFi og varm kaffe, selvfølgelig. Der tilbydes også roomservice, så frokosten er der sørget for. Velkommen til dit nye kontor!