; ;
Gemt

Milling Hotels hædret for samfundssind og handlekraft

22. oktober 2020

Virksomheden Milling Hotels driver 10 hoteller i provinsen, og indehaverne Dorte og Jan Milling er blandt de 21 ejerledere, der i år bliver hædret for at vise samfundssind og handlekraft og tænke anderledes i en krisetid.

 

En af gæsterne på Hotel Søpark i Maribo havde glemt sin trøje på en anden restaurant i byen, så receptionisten Natasja kontaktede restauranten. Da gæsten ikke selv kunne nå at hente trøjen, hentede receptionisten den efter arbejde, så gæsten kunne få den ved tjek ud næste dag.

Det er et eksempel på begrebet POMES, som samtlige medarbejdere på Milling Hotels har inde under huden. POMES står for ”Pludselig Opstået Mulighed for Exceptionel Service”.

”Det handler om at yde en god service, og det går aldrig af mode. Så på den måde er POMES ikke andet end gammel vin på nye flasker, men det virker,” fortæller ejerleder Jan Milling, der sammen med sin hustru, Dorte, driver Milling Hotels.

Foruden hotellet i Maribo består kæden af 5 hoteller i Odense og 1 i hver af byerne Aarhus, Aalborg, Kolding og Middelfart.


Dorte og Jan Milling, Milling Hotels, er i år blandt de 21 ejerledere, der bliver hædret for at vise samfundssind og handlekraft og tænke anderledes i en krisetid. (Foto: Milling Hotels).

 

Vi hylder entreprenørånden, købmandskabet og himmelstormeren

Dorte og Jan Milling er i år blandt de 21 ejerledere, der bliver hædret for at vise samfundssind og handlekraft og tænke anderledes i en krisetid - for at sikre forretning og arbejdspladser og for at hjælpe samfundet, hvor det har været muligt. Det er ejerledere, der bidrager til fællesskabet, til samfundet og til genstarten af Danmark, og som andre kan blive inspireret af.

Bag initiativet Årets Ejerleder står revisions- og konsulentvirksomheden PwC i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Da Årets Ejerleder 2020 er påvirket af den skygge, som coronapandemien har kastet over dansk erhvervsliv, har man valgt at hædre alle de udpegede 21 ejerledere på lige fod. Der udnævnes således ikke i år en vinder af Årets Ejerleder 2020.

“Vi ønsker at hylde alle dem, der hjælper med at holde hjulene i gang, og som har visionerne og evnerne til at skabe idéer og arbejdspladser - også i en krisetid. Vi hylder entreprenørånden, købmandskabet og himmelstormeren, og alle de ejerledere, der bidrager til fællesskabet og til samfundet. Det er dem, der er med til at genstarte Danmark,” siger Betina Hagerup, direktør for markeder i Dansk Erhverv.

Grib chancen og yd noget særligt!

Men tilbage til POMES, der er selve DNA’et i Milling Hotels:

”Det er en guideline for, hvordan vi omgås vores gæster. POMES handler ikke om at yde den service, gæsterne naturligt forventer. Det handler om at gribe de chancer, der tilfældigt opstår, og give noget særligt, som gæsten ikke forventer. For eksempel sådan som vores receptionist gjorde. Det vil vi gerne være kendt for, siger Jan Milling.

Receptionisten Natasja blev i øvrigt september måneds POMES for den historie. Hvert år til medarbejdernes fælles julefrokost kåres årets POMES blandt de 12 måneds-vindere, og præmien er en udlandsrejse.

”Medarbejderne bliver i høj grad inspireret af hinanden. Det lærer de meget mere af, end at jeg kommer og siger, hvad de skal gøre. I Milling Hotels er vi ikke superstrukturerede, men vi kan lide at gøre vores arbejde godt. Derfor skal der være plads til at improvisere.”

Bæredygtighed må ikke opleves dårligere for gæsterne

Begrebet POMES er hos Milling Hotels udvidet til også at omfatte bæredygtighed og mer-salg:

”Vi føler os forpligtede til at holde igen på forbruget af vand, el og varme og undgå madspild, men uden at det opleves dårligere for gæsterne. Med nudging kan man komme langt med gæsterne, når det gælder om at gøre noget for miljøet,” forklarer Jan Milling.

Den tredje POMES, mer-salg, behøver ikke at være påtrængende over for gæsterne:

”Det skal falde helt naturligt at spørge gæsterne i restauranten, om de ønsker mere, eller spørge i receptionen om gæsten ønsker at opgradere værelset. Hvis gæsterne ikke bliver spurgt, får de heller ikke chancen for at tage stilling.”

Købte hoteller som uslebne diamanter

Dorte og Jan Milling begyndte i 1994 at bygge deres hotelkæde op. Han havde en baggrund som tømrer og hun som pædagog. I dag råder deres 10 hoteller over i alt cirka 800 værelser. Målet er at blive landsdækkende ved også at få fingre i hoteller i hovedstaden. Men så længe, coronaen huserer, holder parret pause med planer om at ekspandere yderligere.

Med sin baggrund som tømrer har Jan Milling kunnet se potentialet i hotellerne, når de har været sat til salg:

”Nogle af dem så lidt trætte ud. Men vi kiggede på dem som uslebne diamanter.”

Dorte og Jan Milling har delt opgaverne som ejerledere imellem sig, så hun tager sig af budget, regnskab og øvrig administration. Han tager sig af at udvikle hotelkæden samt drift, vedligeholdelse etc. af selve hotelejendommene. Parret ejer selv samtlige bygninger. Selve den daglige hoteldrift er lagt i hænderne på ledende medarbejdere. På grund af coronaen har Milling Hotels måttet afskedige medarbejdere, og staben tæller nu 110 årsværk.

Vi har aldrig før haft så god en sommer som i år

Når Jan Milling kigger tilbage i ordrebøgerne for den del af 2020, der nu er gået, er der ret så markante paradokser:

”På den ene side er vi gået cirka 70 % ned i samlet omsætning i forhold til den samme periode sidste år. På den anden side har vi aldrig før haft så god en sommer som i år. I begyndelsen af 2020 havde vi de bedste ordrebøger nogensinde. Siden er bestillinger for 59 millioner kr. blevet annulleret eller flyttet. Vi er som virksomhed blevet trængt 4-5 år tilbage. Heldigvis har vi et godt samarbejde med både bank og realkreditinstitut. Jeg har ikke på noget tidspunkt været bange for, at det skulle gå helt galt økonomisk. Men jeg har ofte sovet dårligt. Lige nu er det at drive hotel som at skubbe en snebold. Der kommer hele tiden et nyt lag på, og bolden bliver tungere og tungere,” siger han.

Der er ikke blevet lyttet tilstrækkeligt til os, der driver forretning

Coronaen har således været en hård nyser for Milling Hotels, men Jan Milling mener ikke, at selve pandemien er den eneste synder:

”Usikkerheden om vores vilkår i hotelbranchen har været værre end selve coronaen. Den har vi kunnet håndtere med afspritning, afstand og hvad der ellers har været af krav. Men beslutningstagerne har manglet overblik, og det har ikke altid været hensigtsmæssig at begrænse folks færden. For eksempel ved at presse de samme restriktioner ned over hoteller, restauranter og barer. Der er ikke blevet lyttet tilstrækkeligt til os, der driver forretning.”

Coronaen gav stødet til en masterplan

Det er dog ikke alt ved coronaen, der har været entydig negativt for Milling Hotels:

”Coronaen gav stødet til, at vi fik oprettet et anlægskartotek. Det indeholder en oversigt over alle vores ejendomme og en plan for, hvad der kan og skal ske med dem i tilfælde af, at det kan blive nødvendigt at skære ned. Det er en masterplan, som vores bank er blevet inspireret til at introducere over for andre kunder.”

Få en professionel bestyrelse!

Derudover har Jan Milling et godt råd til andre ejerledere:

”Jeg vil anbefale dem at få en professionel bestyrelse, hvis de ikke allerede har en. Indtil 2014 havde vi en familiebestyrelse, og det fungerede fint, mens vi byggede virksomheden op. Men du kommer til et punkt, hvor der skal andre briller til, hvis du vil udvikle dig yderligere. I vores tilfælde har vi fået dygtige erhvervsfolk med forstand på finansiering ind i bestyrelsen. Forudsætningen for, at en professionel bestyrelse fungerer, er, at man som ejerleder også vil lytte til dem, man har fået ind - og ikke bare blive snakket efter munden.”