; ;
Gemt

Momssnyd på platformenes markedspladser

BBC-dokumentar viser hvordan kinesiske forhandlere sælger til britiske forbrugere via Amazon og Ebays markedspladser uden at betale moms. Dansk Erhverv har flere eksempler på snyd med moms fra platforme og udenlandske netbutikker og har rejst sagen for Skatteministeriet.

Nyhed

DANSK ERHVERV | E-HANDEL - D. 5. MARTS 2019

E-handlen fra Kina stormer frem og antallet af pakker sendt fra Kina til danske forbrugere er 3-doblet på kun 3 år, så der sidste år landede mere end 43.000 pakker hver eneste dag. Det er ikke et problem, at der er konkurrence fra udenlandske netbutikker og platforme, men det bliver et problem, når der snydes med momsen og når andre regler om f.eks. produktsikkerhed ikke respekteres. Det udsætter danske virksomheder for urimelig konkurrence.

Nemt at snyde via platformenes markedspladser
BBC har i en dokumentar vist, hvordan kinesisk baserede forhandlere snyder med momsen når de sælger via Amazon og Ebays markedspladser. Det fremgår af dokumentaren, at 60 procent af de mest sælgende kinesiske virksomheder på britisk Amazon ikke har et gyldigt momsnummer.

I dokumentaren opretter BBC-journalisten en fiktiv virksomhed, rejser til Hong Kong hvor han får kontakt med en shippingagent, som indvier ham forskellige nemme metoder til at importere og sælge varer i EU uden at betale hverken moms eller told.

Problemet findes også i Tyskland. Dokumentaren refererer til en tysk undersøgelse der viser, at ud af 15.000 kinesiske forhandlere registreret på Amazons tyske markedsplads har kun hver tredje angivet et momsnummer. Denne er også beskrevet mere detaljeret i denne artikel.

EU-regler skal stoppe snyd fra 2021
Amazon har på kort tid opnået en stor markedsandel og står f.eks. for 40 pct. af al online handel i Tyskland og 50 pct. i UK og Ebay er ligeledes stor andel. Det har altså stor betydning, hvis der foregår snyd med moms på disse markedspladser.

Platformene har hidtil kunnet henholde sig til, at de kun er formidlere. Men EU-landene har vedtaget, at platformene fra 1. januar 2021 skal sikre, at der betales moms, når der sælges via deres markedspladser.

I 2021 fjernes momsbagatelgrænsen på 80 kr. også. Det betyder, at netbutikker og platforme fra 3. lande enten kan vælge frivilligt at betale moms eller også vil deres kunder blive pålagt at betale Post Nords administrationsgebyr på 160 kr. for at Post Nord gør det.

UK, Tyskland, Østrig og Sverige er gået foran
I England har frustrationen over snyderiet fra udenlandske netbutikker og platforme været så udtalt, at en række virksomheder er gået sammen i en kampagneorganisation mod momssnyd på Amazon og Ebay http://www.vatfraud.org/. Presset har ført til at den britiske regering har lavet frivillige aftaler med markedspladserne om at indberette data om sælgerne på disse, hvilket bl.a. Amazon og Ebay har gjort.

I Tyskland har regeringen indført regler om, at markedspladserne sikrer, at deres forhandlere betaler moms.

Østrig har med virkning fra 1. januar 2020 fjernet momsbagatelgrænsen. Det sker som følge af at anslået 97 pct. af alle forsendelser fra Kina til Østrig er under den grænse. Sverige fjernede momsbagatelgrænsen fra 1. marts 2018.

Dansk Erhvervs arbejde på området
Fair og lige konkurrencevilkår for dansk detailhandel er en mærkesag for Dansk Erhverv, og vi bruger vores indflydelse til at fremme konkrete initiativer i mange forskellige fora ligesom vi løbende gør de politiske beslutningstagere opmærksomme på behovet for handling.

Således har vi fået det med som en mærkesag i regeringens Vækstteam for Handel ligesom vi har fået Skatteministeriet til at gennemføre kontroller på området. Vi har også rejst spørgsmålet i EU og vores europæiske organisation EuroCommerce har taget sagen op. Vi samarbejder med flere organisationer, bl.a. Forbrugerrådet Tænk, HK Handel og FDIH.

Politisk er der desværre en udbredt opfattelse af, at det vil være synd for forbrugerne, hvis der gribes ind overfor de billige varer. Men så længe årsagen til de er så billige er fordi der snydes med moms og forbrugersikkerhed, er det et dårligt argument, der koster arbejdspladser og velfærd. Så vi fortsætter med at presse på.

Har du eksempler på snyd?
Hvis du oplever eksempler på snyd med moms fra udenlandske netbutikker eller platforme vil vi meget gerne høre fra dig. Det gælder også snyd med andre regler, f.eks. produktsikkerhed og forbrugerregler.