Gemt

Nye netbutikker og arbejdspladser pibler frem

08. april 2021

Over halvdelen af forbrugerne mener, at e-handel skaber danske arbejdspladser. Det passer godt med tal fra Dansk Erhverv, lyder det fra Niels Ralund, som glæder sig over, at både nye og eksisterende virksomheder kaster sig over nettet.

Hvis Nils Træholt ikke på stående kan fod kan huske navnene på alle sine nye kolleger, kan man ikke bebrejde ham. Som adm. direktør i netbutikken Med24 har han det seneste år ansat omkring 100 nye medarbejdere.

”Der har været tryk på, og her spiller corona selvfølgelig en stor rolle. Vi begyndte med at ansætte på lageret for at følge med, men siden har vi også hyret til kundeservice, indkøb og regnskab, så vi vokser over hele linjen.”

Meldingen fra Med24 er langt fra enestående, siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som under coronakrisen løbende har taget temperaturen på dansk e-handel.

”Heldigvis har langt de fleste svaret, at de hyrer fremfor at fyre. Nogle har faktisk nærmest ikke haft tid til at møde de nye medarbejdere, fordi der næsten dagligt er kommet nye ansigter ind. Det er utroligt positivt for virksomhederne, de nye medarbejdere og statskassen.”

"Heldigvis har langt de fleste svaret, at de hyrer fremfor at fyre.
Nogle har faktisk nærmest ikke haft tid til at møde de nye medarbejdere, fordi der næsten dagligt er kommet nye ansigter ind."

- Niels Ralund

Skaber danske arbejdspladser
Ansættelsesbølgen er ikke gået forbrugernes næse forbi. I en ny analyse fra Dansk Erhverv svarer over halvdelen af forbrugerne, at e-handel skaber danske arbejdspladser, mens 24 % er uenige i den vurdering. De yngste (18 29 år) og de ældste (70+år) opponerer mest mod udsagnet, og står i stor kontrast til de 30 39-årige, hvor knap 7 ud af 10 (68%) mener at nethandlen skaber danske arbejdspladser.

Samtidig svarer 8 ud af 10 forbrugere, at netbutikkerne er en central del af dansk erhvervsliv.

”Det er ganske positive tal, som netbutikkerne kan være stolte af. Jeg er faktisk ikke overrasket, for stemningen omkring e-handel har heldigvis ændret sig de sidste år, og under coronakrisen har mange forbrugere fået øjnene op for, at det er nemt og bekvemt – og hvis du handler i de mange gode danske virksomheder, så støtter du et udfordret erhvervsliv,” siger Niels Ralund.

Nye butikker i hele landet
Det er ikke kun forbrugernes appetit på e-handel, der er vokset under krisen, forklarer Niels Ralund.

”Vi får både henvendelser fra fysiske butikker, der vil på nettet, og fra dugfriske virksomheder, der begynder online.”

Samme tendens har Quickpay, som håndterer betalinger på nettet, mærket. Fra marts 2020 til marts 2021 har virksomheden fået 4129 nye danske netbutikker koblet på deres system. Det er en voldsom vækst, forklarer Thomas Jensen, adm. direktør i Quickpay, som hæfter sig ved, at de nye netbutikker pibler frem i hele landet.

”Hvis vi kigger på nyoprettede danske merchants i det seneste corona-år, kan vi se at e-handel om noget er med til at udviske forskelle mellem land og by. Man må sige, at det er fint muligt at starte en e-handelsforretning, uanset hvor i landet man sidder. Der er ingen tvivl om, at e-handel skaber arbejdspladser - i hele landet.”

"Man må sige, at det er fint muligt at starte en e-handelsforretning, uanset hvor i landet man sidder. Der er ingen tvivl om, at e-handel skaber arbejdspladser - i hele landet."

- Thomas Jensen, Quickpay

Grafik: Kort over nye netbutikker koblet på Quickpay

Det er er Med24 fra Løkken et godt eksempel på. Med de mange nye medarbejdere er virksomheden blandt de største i regionen, og vokseværket giver mod på mere.

”Vi har helt klart fået mere selvtillid, så vi skal til at hyre mere proaktivt til andre roller for at kunne fortsætte og øge væksten. Det bliver fedt,” siger Nils Træholt.

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil