; ;
Gemt

Nye regler og love træder i kraft ved årsskiftet 2020

En række nye love og regler er trådt i kraft 1. januar 2020, og det påvirker blandt andet hastigheden på lastbiler og afgifter på bæreposer og nødder.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 8. januar 2020

Afgift på nødder forsvinder helt
I 2017 besluttede Folketinget at fjerne afgiften på nødder. I første omgang blev den halveret, og fra 1. januar 2020 er afgiften helt væk. Det betyder en administrativ lettelse for virksomheder, der handler med nøddeprodukter, og det giver forbrugerne billigere nødder og styrker danske virksomheders konkurrenceevne.

”Det har været voldsomt bøvlet for virksomheder at administrere afgifterne alt efter om nødderne er hakkede, smuttede med skal eller noget helt fjerde, og det er helt ude af proportioner i en moderne og dynamisk verden,” udtaler markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft, der er meget tilfreds med at afgiften nu er afskaffet.

Bæreposer bliver dyrere
Fra januar 2020 tredobles afgiften på plastikposer i forsøget på at nedbringe antallet af bæreposer. Forbruget af bæreposer er dog allerede på vej ned, som følge af mere bevidste forbrugere, og er alene faldet med 20 pct. i 2018-2019. Det kan forventes, at forbruget vil falde 50 pct., når Dansk Erhverv i samarbejde med Miljø- og Fødevareministeriet igangsætter den planlagte oplysningskampagne til forbrugerne om unødvendigt poseforbrug.

Dansk Erhverv mener derfor ikke, at afgiften kommer til at bidrage væsentligt til, at antallet af poser falder, da der allerede er en omstilling i gang. Plastafgiften kommer heller ikke til at mindske klimabelastningen i særlig grad, fordi afgiften er flad og hverken styrker genanvendelse i den cirkulær økonomi eller fører til at reducere det store antal forskellige plasttyper, der hæmmer genanvendelsen.

Lastbiler følger nu trafikken
1. januar 2020 trådte en ny hastighedsgrænse for lastbiler i kraft. Loven betyder, at lastbiler nu også må køre med samme hastighed som andre køretøjer på landeveje. Det følger op på en tidligere lovændring, der gav tunge køretøjer lov til at følge samme fartgrænser inden for byzoner, og dermed er hastighedsgrænserne harmoniseret alle andre steder end motorveje.

Lastbiler og busser har historisk haft lavere hastighedsgrænser end andre køretøjer, fordi de bremsede og manøvrerede dårligere, og selvfølgelig fordi de er tungere end andre køretøjer. Disse langsomme køretøjer har til gengæld irriteret andre trafikanter. Moderne tunge køretøjer kan nu manøvrere og bremse så godt, at fartgrænserne kan ensrettes, så vi får en smidigere trafikafvikling. Ændringen er således både til fordel for trafiksikkerheden og fremkommeligheden.