Gemt
Presse og Nyheder

Netbutik leaser pakkeboks til Black Friday

19. november 2020

Mens Black Friday og julen nærmer sig, har netbutikken LirumLarumLeg bestilt en pakkeboks til at løse et forventet logistikproblem.  Hos fragtvirksomhederne GLS og DAO er de også forberedte på en øget pakkemængde.

Coronakrisen har fået flere til at handle online, og nu hvor Black Friday og julen står for døren, kan presset mærkes - især på logistikken.

Det kan netbutikken LirumLarumLeg, som sælger legetøj, nikke genkendende til.

“Vi oplever bestemt et øget pres – vi kan mærke, at forbrugerne køber julegaver endnu tidligere, end de plejer,” siger ejer af LirumLarumLeg, Anja Lytzen.

For at undgå problemer med logistikken, har netbutikken bestilt en pakkeboks, som skal stå ude foran deres lager og showroom i Hornbæk. Her kan kunder afhente pakker på alle tider af døgnet. Normalt har butikken 5-6000 kunder om året, som selv afhenter deres ordre.

”Pakkeboksen giver vores kunder muligheden for at afhente deres ordre, når det passer dem. Herudover, giver det mange afbrydelser at skulle udlevere ordrerne, især i højsæsonen, hvor der kan være et par hundrede om dagen. Og sidst, er det en oplagt mulighed for at undgå at have for mange kunder ind i huset af hensyn til smitterisiko for mine medarbejdere,” siger Anja Lytzen.

E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, ser med interesse på LirumLarumLegs pakkeløsning.

”Rent logistisk står vi overfor en udfordring de kommende måneder, og det er fedt at se, hvordan butikker som Lirum Larum Leg selv gør noget for at komme eventuelle problemer i forkøbet.”

Pres hos logistikvirksomhederne
Karsten Klitmøller, General Manager hos GLS istemmer, at der er øget pres på logistikken. Det bliver særligt tydeligt, når man sammenligner tallene fra sidste år.

“Der kommer tryk på i år fra Black Friday og frem til jul. Hos GLS har vi i år til dato en vækst på 30 %, som betyder, at niveauet før Black Friday og julehandlen ligger langt over tidligere år. Vi har gennemført løbende udvidelser og øget vores kapacitet indenfor vores fysiske rammer med det, som har været muligt.”

Denne udvikling er ikke gået netbutikkernes næse forbi, siger han.

“Vi oplever et stort planlægningsarbejde og interesse hos vores kunder for at optimere og sikre den bedst mulige afvikling. Her, før vores højsæson, har vi en gensidig interesse for at hjælpe hinanden, når det kommer til længere leveringstider, informationer til modtageren samt at tilbyde kunderne flere leveringsmåder. Stor fokus på dialog, info og kommunikation.”

Adm. Direktør hos DAO, Morten Villberg, oplever også, at netbutikkerne er velforberedte på den øgede pakkemængde de kommende måneder.

“Vi oplever, at vores kunder er velforberedte til at håndtere logistikken den kommende tid. Mange kunder er flyttet til større lokaler og har i princippet måtte opruste siden marts måned grundet corona - så de har i dag større kapacitet til at kunne håndtere de vækster, der kommer nu.”

Morten Villberg opfordrer netbutikkerne til at være klare i spyttet over for deres kunder – for risikoen for forsinket levering er større i år.

“Det er en god idé at være ærlig over for kunderne og sige, at der er pres på. At der lige kan gå én dag eller to ekstra, før ordren kommer frem. En klar kommunikation betyder meget for kunden og er ligeledes rart for netbutikken, der ikke vil modtage klager, fordi kunden er underrettet om eventuelle forsinkelser.”

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.