; ;
Gemt

Vanvidsbilisten skal straffes - ikke bilens ejer

08. oktober 2020

Dansk Erhverv støtter, at regeringen vil styrke politiets muligheder for at sætte hårdt ind mod bilisters vanvidskørsel og sikre trygheden på de danske veje. Men det mål kommer man ikke nærmere ved at konfiskere køretøjer, der ikke er ejet af vanvidsbilisten.

 

Af Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og logistik, Dansk Erhverv

Virksomheder med en bilpark, som benyttes af blandt andet medarbejdere og kunder, risikerer at få konfiskeret køretøjer, uden at virksomhederne har gjort noget som helst galt.

Det vil blive konsekvensen af et lovforslag om vanvidskørsel, som regeringen har meldt ud i sit nye lovprogram i anledning af Folketingets åbning.

Regeringen ønsker at indføre en hovedregel om, at en bil kan konfiskeres og bortauktioneres, hvis den er anvendt til vanvidskørsel. Uanset om bilen er ejet af vanvidsbilisten eller andre.

Det er uacceptabelt for Dansk Erhverv, for det strider mod retssikkerheden, at man som ejer af et køretøj kan blive straffet for andres ugerninger.

Det er helt selvfølgeligt, at vi skal have vanvidsbilisterne væk fra de danske veje, og der skal være nul tolerance over for dem.

Det er også helt i sin orden, at der skal gives en hård straf. Men loven skal være lige for alle, og det er loven ikke, hvis en bil - uanset dens værdi - kan konfiskeres og bortauktioneres som straf. Det vil jo også ramme uskyldige køretøjsejere vidt forskelligt.

For dels at undgå at straffe uskyldige ejere af køretøjer og dels at sikre lighed for loven foreslår Dansk Erhverv, at man i stedet sætter ind med ubetingede fængselsstraffe allerede for førstegangsforseelser samt store bøder.

Det er jo let nok at få fat på et køretøj. Man behøver ikke at eje det, for der er masser af muligheder for at lease, leje eller låne et køretøj. Derfor stoppes vanvidskørsel ikke ved at beslaglægge et køretøj, der ikke er ejet af føreren.

Når man konfiskerer et sådant køretøj, så straffer man en part, der har ingen eller minimal mulighed for at sikre sig, hvad den pågældende fører beslutter sig for at gøre bag rattet.

Problemstillingen er reel og alvorlig. Ikke kun for virksomheder, der har firmabiler, som de stiller til rådighed for deres ansatte. Men også for eksempelvis biludlejere, partnere, familiemedlemmer og venner.

Registre over tidligere overtrædere kan måske hjælpe noget af vejen. Men registre forhindrer ikke, at tidligere dømte vanvidsbilister får andre personer til at leje for dem.

Det er derfor vigtigt at sikre, at de nye regler alene bliver målrettet den faktiske lovovertræder - nemlig føreren. Der er intet præventivt ved at bortsælge et køretøj, ejet af en virksomhed eller person der ikke har noget som helst at gøre med vanvidskørsel.

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil