; ;
Gemt

Webinar: Et tektonisk skifte i detailhandlen er på vej

Dansk Erhverv afholdte i samarbejde med TATA Consultancy Services et webinar, der satte fokus på mulighederne inden for Algorithmic Retail-løsninger. I denne artikel kan du læse om de centrale pointer der blev diskuteret, eller se hele arrangementet nederst i artiklen.

Nyhed

31. marts 2021

Ingen ville hævde, at 2020 ikke markerede et grundlæggende skift i den måde, hvorpå forretningen drives; fra kontor til fjernbetjening, til de meget virkelige effekter, som pandemien har haft på tværs af brancher. En af de hårdest ramte har været detailhandlen, der allerede inden pandemien havde fokus på ændrede forbrugermønstre i kølvandet på online-shopping og monopolisering af industrien af giganter som Amazon og Walmart.

Investeringer i ny teknologi kan revolutionere hele detailområdet ved at omdanne datastrømme til business intelligence og analyser, og skabe mulighed for nye indtægtsstrømme og effektivitetsgevinster.

Tata Consultancy Services (TCS) og Dansk Erhverv var for nylig værter for et livestreamet webinar, der udforskede Algorithmic Retail - en holistisk, formålsstyret teknologiforskydning, der sætter realtidsdata til at fungere i hele detailhandlens værdikæde.

Intelligente algoritmer drevet af kunstig intelligens (AI) og maskinindlæring (ML), skaber store bølger i detailhandlen og hjælper virksomheder med at blive agile, proaktive og effektive.

Webinaret, der blev afholdt af Dansk Erhverv med Christian von Stamm Jonasson som vært, blev åbnet af CTO for TCS Retail, Meril Sakaria, der gav et overblik over teknologien og dens forventede effekt på detailhandlen i de kommende år.

Ifølge Sakaria er algoritmisk detailhandel det tektoniske skift, som industrien har ventet på. Hun fremhævede, at det er en ny grænse, i samspillet mellem mennesker og maskiner, der ville resultere i et maskinens første, autonome og samlede handelsfelt. Derudover forudsagde hun en nytænkning af detailplads i oplevelses- og servicesektorer. Flere førende detailhandlere i Europa bruger allerede AI til at styre kernehandelsprocesser og bevæger sig hurtigt fra indsigt til handling.

Brancheperspektiv
På webinaret fik deltagerne brancheperspektiver fra to gæster: ét fra en traditionel hollandsk detailkæde, Albert Heijn, som deltog med deres IT-direktør for Supply Chain, Sjoerd Moerenburg. Og et fra Bruce Smith, teknisk chef for den britiske N Brown Group. Begge har gennem anvendelse af kunstig intelligens og maskinindlæring indbygget ny effektivitet i deres processer.

Moerenburg sagde, at trods de effektivitetsgevinster kæden tidligere har realiseret, har de nye datadrevne initiativer ”blæst dem bagover, når de er blevet sat i produktion”. Blandt andet med nye effektivitetsgevinster, har kæden med en ”næste generations løsning til genopfyldnings af varer” revolutioneret forretningsdriften for sine 6.500 butikker i hele Holland, hvilket både sparer dem penge, samt reducerer spild. Hans konklusion var, at det var en win-win hybrid-løsning for branchens fremtid at sætte en ”menneske-centreret forretning” på linje med algoritmisk detailhandel.

Fra sit hjemmekontor fortalte Bruce Smith fra N Brown Group, at virksomheden har omsat for mere end 500 millioner pund i 2020 bl.a. takket være rettidig implementering af teknologi lige inden den første bølge af pandemien og accelerationen af digital omsætning derefter. Praktisk talt er operationerne skiftet fra et arbejdsmiljø bygget op omkring kontoret, til et distribueret miljø, der bruger alle tilgængelige kommunikationskanaler, nærmest fra dag til dag. Dette har givet bedre konkurrenceevne for virksomheden og muliggjort en bemærkelsesværdig ændring i forretningspraksis, fra rekruttering til implementering af nye forretningsmodeller, og skabt ny fleksibilitet i arbejdsdagen for mange.

Algorithmic Retail-løsningerne har hurtigt overgået de ældre systemer, virksomhederne tidligere har benyttet og muliggjort et ryk væk fra deres traditionelle forretning, som alle krævede en helt ny gearing af deres forsyningskæder, klargøring og on-boarding af produkter. Den intelligente databehandling har ikke kun ført til en ny datadrevet kundeoplevelse – en væsentlig del af onlineuniverset, men også en markant forbedring af salget selv midt i en pandemi.

Denne udvikling af mere nøjagtige forudsigelser om efterspørgsel og forbedring af intelligente søgninger efter produkter, er bare starten. Konklusionen er, at smart investering i digital omstilling, og en grundig forståelse af de underliggende teknologier, der understøtter den, vil give detailbranchen den smidighed og effektivitet, den har brug for i fremtiden.

Se hele webinaret her.