Spring til indhold

Regulering af kredittider og samhandel i fødevaresektoren


1. juli 2021 trådte reglerne i Fødevarehandelsloven i kraft. Loven regulere handelsbetingelser – herunder betalingsfrister – i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, og gælder for alle virksomheder, der køber og/eller sælger landbrugs- og fødevareprodukter.
På agendaen
Gem
Indhold

Hvad er et ” landbrugs- og fødevareprodukt”?
Landbrugs- og fødevareprodukter er produkter der enten (i) er opført i bilag I til EUF-traktaten, eller (ii) er forarbejdet til konsum ved hjælp af produkter, der er opført i bilag I til EUF-traktaten. Det omfatter f.eks. afskårne blomster, dyrefoder, sukker, fisk og skaldyr, levende dyr, korn, mælk, ost, skinke, kaffe, te, korn, yoghurt, brød, pålæg og morgenmadsprodukter, frugt og grøntsager, chokolade, yoghurt, ketchup, sauce, øl, tobak og lakrids, samt animalske og vegetabilske fedtstoffer og olier.

Mange virksomheder er derfor omfattet af reglerne, selvom de ikke traditionelt hører til i kategorien ”landbrugs- og fødevareforsyningsvirksomheder” eller i ”landbrugs- og fødevareforsyningskæden”.

EU Kommissionen forventes at udarbejde en ikke-udtømmende positivliste over hvilke landbrugs- og fødevarer, som er omfattet af lovforslaget på dets hjemmeside, efterhånden som der udvikles praksis og erfaring. Listen er ifølge vores oplysninger endnu ikke udarbejdet.

Hvad er en urimelig handelspraksis?
Loven indeholder en liste med i alt 15 handelspraksisser, hvoraf 9 er forbudt uden videre og må slet ikke findes i aftaler omfattet af loven (sort listede praksisser), mens 6 er tilladt, hvis der er truffet aftale herom i klare og utvetydige vendinger, enten i leveringsaftalen eller i en efterfølgende aftale mellem parterne (grå liste praksisser).

Blandt sort liste praksis er bl.a. betalingsfrister på mere end hhv. 30/60 dage, annullering af aftaler med urimelig kort frist, ensidig ændring af aftaler, trussel eller iværksættelse af handelsrepressalier og krav om betaling uden relevans til de solgte produkter eller for forringelse eller tab.

Blandt grå liste praksis er bl.a. betaling af markedsføringsbidrag, der omfatter bl.a. betaling for oplagring, udstilling eller anden præsentation, samt betaling af købers reklameomkostninger og indretning af lokaler til salg af produkterne.

Særligt i forhold til betalingsfrister
I forhold til betalingsfrister har virksomheden størrelse en (begrænset) betydning:

  • Købere med en årlig omsætning på under EUR 2 mio. er ikke omfattet af lovens regler om betalingsfrister (§§ 3 og 4), men er omfattet af lovens øvrige bestemmelser (særligt §§ 5 og 6).
  • Leverandører med en årlig omsætning på op til EUR 350 mio. skal modtage betaling indenfor 30 dage for så vidt angår letfordærvelige varer og indenfor 60 dage for så vidt angår ikke-letfordærvelige varer.
  • Leverandører med en årlig omsætning på over EUR 350 mio. skal modtage betaling indenfor 60 dage for alle produkter omfattet af loven.

Virksomhedernes årlige omsætning skal opgøres i overensstemmelse med artikel 3, 4 og 6 i bilaget til Kommissionens henstilling 2003/361/EF om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at henvisning til ”årlig omsætning” ikke skal forstås som omsætningen i det seneste regnskabsår, men som omsætningen de seneste 12 måneder, og at det afgørende tidspunkt for opgørelsen er tidspunktet for levering (og ikke tidspunktet for aftalens indgåelse).

Next steps – Evaluering
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde i november 2024 resultatet af dets samlede evaluering af fødevarehandelsloven. Resultaterne vil udgøre det danske input til Kommissionens evaluering, der blev igangsat tidligere på året og som forventes færdig i efteråret 2025. 

Yderligere materiale

For de særligt interesserede er nedenfor links til lovteksten og diverse yderlig materiale:

Lovgivning og vejledning

Kommissionens dokumenter

Kontakt Dansk Erhverv
Medlemmer der har spørgsmål til de nye regler, er meget velkomne til at kontakte chefkonsulent Tina Buur Johnsen på tbj@danskerhverv.dk

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Vejledning om fødevarehygiejne

Som fødevarevirksomhed skal man overholde en række hygiejneregler, der er fastsat ud fra hensynet til fødevaresikkerheden. Det drejer sig både om regler for hygiejne, håndvask og rengøring, og hvordan du bedst muligt indretter din fødevarevirksomhed. Få et overblik over de forskellige vejledninger, guides og øvrige publikationer, der findes på området.

På agendaen

Skovrydningsfri værdikæder/produkter

Hvert år ryddes store skovarealer ulovligt for at gøre plads til plantager med produktion af soja, palmeolie, kakao, kaffe, kvæg, tømmer og naturgummi. Da produktionen og handlen med disse varer er global, skal sikringen af skovrydningsfrie værdikæder ske på tværs af landegrænser. Dansk Erhverv ser derfor positivt på, at man i EU adresserer problemet med skovrydningsforordningen (EUDR) og går i fælles front for at bekæmpe global, ulovlig skovrydning og skovforringelse.

På agendaen

Mere turbo på det statskontrollerede klimamærke og klimadata for fødevarer

I takt med den stigende klimabevidsthed i befolkningen ses også en øget efterspørgsel efter hjælp til at træffe mere klimavenlige valg, når forbrugerne handler fødevarer. Dansk Erhverv er derfor glad for, at en enig arbejdsgruppe har afleveret sine anbefalinger om et nationalt klimamærke til Fødevareministeren - vi ønsker dog en mere ambitiøs tidsplan, end hvad der er lagt op til.

På agendaen

Mindre madspild

Dansk Erhverv bakker op om initiativer rettet mod at reducere madspild. Vi deltager aktivt i kampen mod madspild, og vi arbejder for at fjerne unødvendige barrierer for virksomhedernes arbejde med at mindske madspild.

På agendaen

Fødevarekontaktmaterialer

Handlen med fødevarekontaktmaterialer er global. Ligesom for fødevarer bør reguleringen derfor ske på EU-niveau.

Kontakt