Ulrik Vestergaard: Vi må ikke trække os fra det globale marked
Tema:
Er du klar til en ny verdensorden?
Geopolitiske spændinger, øget protektionisme og brudte forsyningskæder. Verden er i hastig forandring, og det stiller nye store krav til danske virksomheder. I dette tema kan du møde nogle af de virksomheder, der finder løsninger på tidens udfordringer.
Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2024
Af: Nadia Maja Bech
Foto: Jeppe Carlsen
Der er ingen tvivl om, at Ruslands invasion af Ukraine har sendt store rystelser ud i den globale verden. Men faktisk har invasionen også tydeliggjort, at en epoke er forbi. At vi har bevæget os væk fra æraen for den liberale globalisering og ind i en helt ny tidsalder; geopolitikkens tidsalder.
Det har store konsekvenser for danske erhvervsledere, der forsøger at skaffe eksportordrer eller handler globalt. For den betyder, at de skal navigere i en forandret virkelighed med helt nye spilleregler. Sådan lyder det fra Ulrik Vestergaard Knudsen, vicegeneralsekretær i OECD. Han har kastet et analytisk blik på, hvilke hensyn danske erhvervsledere bør tage for at tilpasse sig geopolitikkens tidsalder. Det vender vi tilbage til.
Det internationale system vakler
For hvad indebærer den nye tidsalder egentlig? Vicegeneralsekretæren peger på en række såkaldte tektoniske trends, som flytter verden og betingelserne for det globale samarbejde. Helt overordnet står vi med det mest porøse globale system siden 2. verdenskrig. Verdens ledende centre bliver i større grad protektionistiske, og set udefra lader det til, at åbne markeder ikke længere er plan A.
”Vi står over for de mest komplekse globale relationer, jeg kan huske i min levetid. Nogle af supermagterne søger mod protektionisme. Især Washington – men også EU – er gået ind på en mere protektionistisk sti. Og over det hele hviler, at hensynet til national sikkerhed nu trumfer hensynet til både økonomi, frihandel og i nogen udstrækning klimafremskridt,” siger Ulrik Vestergaard Knudsen.
For erhvervsledere betyder de tektoniske trends, at man ikke længere kan regne med, at udbredelsen af handel og egne produkter automatisk fører til mere fred, fordragelighed, demokrati og frihedsrettigheder. Faktisk kan de geopolitiske vilkår blive en stopklods for erhvervslederne, påpeger Ulrik Vestergaard Knudsen.
”Jeg tror ikke, at der findes nogen dansk, europæisk eller vestlig erhvervsleder med engagement i Rusland, som ikke har oplevet at stå over for nogle voldsomme beslutninger de sidste to-tre år. Jeg tror heller ikke, at der findes nogen danske erhvervsledere med stort engagement i Kina, som ikke overvejer, hvordan de kan sprede deres risiko eller forsikre sig, hvis krisen med Kina spidser til,” siger han.
Diversificér frem for at afkoble
Her kommer et af topdiplomatens ti bud til erhvervsledere i geopolitikkens æra ind i billedet. For selvom geopolitikkens tidsalder synes som sorte skyer over det globale marked, bør danske virksomheder ikke trække sig. I stedet bør de sprede risikoen til flere produktionslande i forsyningskæden; sprede deres økonomiske interesser:
”Erhvervslederne skal ikke stoppe med at handle. Rusland er naturligvis et særtilfælde, men man skal passe på, at hele den her snak om afkobling ikke bliver en selvopfyldende profeti,” siger Ulrik Vestergaard Knudsen.
Hvis vi ikke handler med hinanden, kan det have store konsekvenser og helt overordnet gøre verden til et fattigere og farligere sted, understreger han.
”Jeg er bekymret for, at den her tale om afkobling fører til mindre handel, mindre velfærd og større risiko for global fattigdom. Og i sidste ende øger det risikoen for militær konflikt, hvis vi ikke handler sammen. Hvis vi ikke er afhængige af hinanden, så bliver det mindre omkostningsfuldt at indgå i en militær konflikt.”
Styrk geopolitiske kompetencer
I det hele taget er danske erhvervsledere nødt til at overveje, hvordan de sikrer deres virksomhed mod geopolitiske spændinger og de følge-konflikter, der kan komme med spændingerne. Derfor lyder opfordringen fra Ulrik Vestergaard Knudsen til danske erhvervsledere, at de skal styrke deres geopolitiske kompetencer.
”Geopolitik bliver nu i højere grad et direktions- og bestyrelsesanliggende end tidligere. Det bliver centralt for virksomheders strategier og potentielt overlevelse,” siger han.
Globalt orienterede virksomheder bør lave stresstests, scenarieplanlægning og kriseberedskaber for at forberede sig på krisesituationer i lande, hvor de har aktiviteter.
”Jeg tror, at det er vigtigt at tænke i scenarier for, hvad det kan betyde for virksomheden, hvis for eksempel en Kina-Taiwan-konflikt udspiller sig, eller hvis der kommer spændinger hen over Atlanten om, hvordan man økonomisk afskærmer sig fra Kina. Danske virksomheder skal forberede sig mentalt på, at der kan komme et pres fra USA i forhold til, hvordan Europa agerer i relation til Kina,” siger Ulrik Vestergaard Knudsen og tilføjer:
”Jeg tror ikke, at det mest sandsynlige er, at Kina går ind i Taiwan, men mindre spændinger end en fuldstændig invasion vil også kunne udløse store dilemmaer for danske virksomheder.”
Vær obs på den geopolitiske forbruger
Og så bør man som erhvervsleder være opmærksom på den geopolitiske forbruger. For hvis der udbryder krise i et land, hvor man som virksomhed har aktiviteter, vil den geopolitiske forbruger muligvis pålægge sanktioner ved bevidst at fravælge virksomhedens produkter.
”Efterhånden som geopolitikken dominerer vores pressebilleder og indtag af sociale medier, kan der komme en markedsmekanisme, hvor forbrugerne for eksempel ikke længere vil køre i en kinesisk bil. Ligesom vi så det i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine, hvor virksomheder med aktiviteter i Rusland blev kritiseret offentligt og boykottet af forbrugere.”
Relevant for alle virksomheder
Ifølge OECD-økonomen bør alle virksomheder med globale aktiviteter være obs på hensynene. Men særligt virksomheder inden for teknologi, digital innovation og klima bør være opmærksomme på risikoen for geopolitisk friktion og mulige blokeringer.
”Vi skal undgå at glide ind i totalprotektionisme, og i stedet begrænse den nationale sikkerhedsbeskyttelse til de sektorer, hvor det virkelig betyder noget,” siger han og tilføjer:
”Jeg tror, det er vigtigt, at totalprotektionismen ikke også spreder sig til at gælde cykler og jeans og andre i gåseøjne uskyldige produkter, som der ikke er nogen sikkerhedsmæssig begrundelse for at undtage for den frihandel, der har gjort Danmark og danske virksomheder rige.”
Sværere at være erhvervsleder
Set fra danske erhvervslederes perspektiv har Ulrik Vestergaard Knudsen ikke noget positivt at sige om skiftet til den geopolitiske tidsalder. For det er en overgang, der betyder mindre gennemskuelighed, mindre transparens, mere anarki og færre regler, der bliver efterlevet. Og det er ikke ligefrem godt for de danske virksomheder med et globalt engagement.
Har den nye geopolitiske tidsalder gjort det sværere at være dansk erhvervsleder med globale aktiviteter?
”Ud fra de erhvervsledere jeg har talt med, så er det et klokkeklart ja. For det var komplekst nok for fem år siden i forhold til kommercielle, juridiske og markedsmæssige hensyn, men nu er den geopolitiske kompleksitet så føjet til,” siger han. Og de tektoniske trends griber endda ind i hinanden på helt nye måder, som er afgørende for, hvordan man agerer på globale markeder og for, om vi er på vej ud af en frihandelsæra, forklarer han.
Grib mulighederne
Selvom de positive effekter ved den nye tidsalder er svære at få øje på, handler det om at gribe mulighederne i forandringerne. Det er i hvert fald Ulrik Vestergaard Knudsens bedste råd til de danske erhvervsledere.
”Jeg har stor tiltro til, at dansk erhvervsliv er så fremtidsorienteret og agilt, at virksomhederne også vil have blik for at se mulighederne, der er i de her kæmpe forandringer,” siger han og afslutter:
”At se muligheder i forandringer har dansk erhvervsliv gjort i mange årtier, og netop dét har været med til at gøre det danske velfærdssamfund så rigt, som det er i da ”
10 geopolitiske hensyn:
Her er Ulrik Vestergaard Knudsens ti geopolitiske hensyn, du som erhvervsleder bør have for øje:
- Diversificér:
Diversificér og spred virksomhedens økonomiske interesser fremfor helt at afkoble fra et marked. - Virksomhedernes stemme er vigtig:
Vi har brug for, at virksomhederne hjælper med at definere den nye balance mellem nationale sikkerhedshensyn og hensyn til frihandel, fordi der er så meget på spil for Danmark og danske virksomheder. Vi skal sørge for, at nationale sikkerhedshensyn bliver på sikkerhedsbanen og ikke spreder sig ud over hele den økonomiske spilleplade. - Regulering vil mest handle om geopolitik:
Næsten al regulering fra Bruxelles og Washington vil i de kommende år blive set gennem en geopolitisk prisme. Derfor er det vigtigt at indstille sigtekornet på geopolitikken for at forstå den regulering, der kan komme. - Vær opmærksom på den geopolitiske forbruger:
Med geopolitikkens tidsalder følger geopolitiske forbrugere, der kan komme med reaktioner, som kan påvirke virksomhedens salg. Det så vi for eksempel med virksomheder som Ecco, Carlsberg og Rockwool i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine. - Strategisk autonomi behøver ikke kun at handle om protektionisme:
Det kan både opnås gennem protection, promotion og projection. Protection vil rigtig nok typisk være klassiske handelshindringer, men promotion kan derimod være mindre markedsforvridende subsidier – og promotion være fælles internationale regler og normer. - Udveksling af forskning og viden bliver vanskeligere:
Vi ser allerede nu, at der er mindre udveksling af studerende og forskere mellem for eksempel USA og Kina. Anbefalingen til danske virksomheder er ikke at holde igen, men at tage et ekstra tjek, inden man ansætter i sine forsknings- og udviklingsafdelinger. - Gransk komplekse værdikæder:
Og det gør erhvervslederne selvfølgelig også allerede. Det blev især vigtigt efter februar 2022 i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine. Og det kan blive endnu vigtigere. - Styrk geopolitiske kompetencer:
Lav stresstest, scenarieplanlægning og kriseberedskaber. Det er nemmest som stor virksomhed. Små og mellemstore virksomheder vil være mere afhængige af brancheorganisationer. - Tag stilling:
Det er vigtigt at forberede sig på at have flere holdninger og svar på noget af det, der foregår geopolitisk. Eller i hvert fald gøre sig klart, om tavshed er den bedste strategi. Det bliver vanskeligere at operere flere steder i verden, og nogle gange skal man forsvare, hvorfor man har produktion eller værdikæder, der er afhængige af bestemte lande. - Gå med på generativ AI-bølgen:
Der er ikke noget alternativ – og det sker lige nu. AI vil omkalfatre vores samfund på linje med dampmaskinen og elektricitet.
Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2024

Brian Mikkelsen: Vi skal se nye muligheder!
Verden er under forandring, og derfor sætter vi i dette nummer af magasinet fokus på nogle af de virksomheder, der gør forhindringer til forretninger. Læs mere her

Morten Langager: EU er vigtigere end nogensinde
Danmark har fået en ny europaminister. Og det er et kæmpestort og vigtigt ansvar, hun skal løfte. Formandskabet er den største udenrigspolitiske opgave for Danmark i dette årti, og EU-samarbejdet er vigtigere end nogensinde.

For 20 år siden var Anders Ladekarl optimist. Nu er han realist
Generalsekretær i Dansk Røde Kors, Anders Ladekarl, har i mere end 30 år arbejdet i verdens konfliktzoner og fulgt den globale udvikling. Nu advarer han om, at udviklingen øger risikoen for Røde Kors' medarbejdere og gør danske og europæiske virksomheder mere sårbare.

Ulrik Vestergaard: Vi må ikke trække os fra det globale marked
Hvis danske virksomheder trækker sig fra samhandlen med andre lande, vil det øge risikoen for militær konflikt. Sådan lyder det fra Ulrik Vestergaard Knudsen, vicegeneralsekretær i OECD. Her peger han på ti geopolitiske hensyn, du som erhvervsleder bør have for øje.

Kathrine Forsberg, Atea: ”Vi skal opdage hullerne, før hackerne gør det”
Danske virksomheder kan ikke undgå cyberangreb, men de kan forberede sig ved at opruste på sikkerheden. Mød Kathrine Forsberg, som er topchef i it-giganten Atea, hvor den geopolitiske sikkerhed er blevet en del af hverdagen.

CIP investerer milliarder i konfliktområder uden at ryste på hånden
Ville du turde at investere milliarder af kroner i Taiwan, som er epicenter for stormagtsrivaliseringen mellem Kina og USA? Nej vel. Det har CIP netop gjort. Her fortæller Lars Gert Lose, partner og chef for global public affairs, hvorfor CIP ikke lader sig afskrække af investeringsprojekter i konfliktfyldte områder.

Hvad skal du forvente af USAs næste præsident?
For danske virksomheder kan det få betydning, om USA’s næste præsident hedder Trump eller Harris. Her giver Dansk Erhvervs landechef i USA, Søren Friis Larsen, sin analyse af de største forskelle mellem de to kandidater, og hvad danske virksomheder kan forvente.

8 spørgsmål til Dansk Erhvervs cheføkonom: Den amerikanske fest er ikke forbi
Danske virksomheder skal ikke være nervøse for, at der kommer recession i USA. Sådan lyder det fra Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, der her fortæller, hvad han holder særligt øje med i amerikansk økonomi.

Anders Hagh, Salling Group: Vi er klar, hvis krisen kommer
Anders Hagh er blevet topchef midt i en global krise. På trods af det forsikrer han, at danskerne kan føle sig trygge ved, at der altid vil være dagligvarer på Salling Groups hylder. Mød topchefen, der insisterer på at gøre tingene på sin egen måde.

The Bank: 3 koncerter. 150.000 gæster. Én kæmpe succes.
Musikselskabet The Bank var arkitekten bag Nordens største koncertbegivenhed i Parken, hvor 150.000 gæster skrålede med på The Minds of 99's kæmpe hit 'Alle skuffer over tid'. Mød makkerparret Jakob Sørensen og Ole Nørup, der vil gøre op med fortidens rock'n'roll-kultur og skabe en branche, som musikere kan leve af og overleve i. 3 koncerter. 150.000 gæster. Én kæmpe succes.

TÆT PÅ: Nordens største koncertbegivenhed
3000 MENNESKER. Så mange var på arbejde i Parken for at få danmarkshistoriens største koncertbegivenhed til at gå op i en højere enhed. For her spillede det danske rockband The Minds of 99 tre koncerter i træk i et fyldt Parken. Det har en dansk artist eller band aldrig gjort før.

Hvad skal du vide, når du ansætter medarbejdere fra udlandet?
I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om ansættelse af medarbejdere fra udlandet.

AI kan ikke erstatte den kreative hjerne
Der vil altid være brug for medarbejdere, der kan udvikle originale idéer og tale til både hjerte og hjerne. Sådan lyder det fra Malene Birkebæk, adm. direktør i KreaKom.

Cate Klyvø er én ud af 25 iværksættere, du skal kende!
Cate Klyvø startede i 2009 Myextensions, der sælger for millioner af kroner i Danmark, Sverige og Tyskland. Nu er hun udnævnt som én af 25 kvindelige iværksættere, du skal kende.
Kontakt

Medlemskommunikation
Nadia Maja Bech
Journalist/kommunikationskonsulent