Spring til indhold

Vi skal have bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft

Lidl har flyttet hovedkontoret til Aarhus for at få bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft. Men kampen om talenterne er stadig hård, og adm. direktør Georgios Tokatlis har derfor en klar opfordring til politikerne: Gentænk kandidatreformen, så virksomhederne har adgang til den arbejdskraft, de har brug for.

Dansk Erhverv Magasinet 04 | 2025

Da Lidl for to år siden byttede sit hovedkontor i Kolding ud med et spritnyt kontor i smilets by, var det med et klart mål.  

Virksomheden ville tættere på byens uddannelsesinstitutioner og de 1,1 millioner potentielle medarbejdere, der bor i Aarhus-området. Heriblandt de mange studerende på universitetet.  

For Lidl har – som alle andre virksomheder – brug for kvalificeret arbejdskraft. Og der er brug for endnu flere, hvis topchef Georgios Tokatlis skal lykkes med sine planer.  

Siden han overtog posten som øverste chef i Lidl for et halvt år siden, har han haft en klar ambition: Lidl skal vokse. Markant.  

Antallet af butikker i Danmark skal stige fra de nuværende 166 til over 200. Der er ikke sat endelig deadline på, hvornår det skal ske, men ambitionen er, at det skal være i løbet af et par år.  

Det er ambitiøst. Og det bliver svært, erkender topchefen.  

Konkurrencen om kvalificeret arbejdskraft  
Det største benspænd er adgangen til kvalificeret arbejdskraft. For selvom Lidl har rykket sit hovedkontor til Aarhus, tæt på universitetet, er konkurrencen om kvalificerede medarbejdere fortsat benhård. Det gælder eksempelvis butikscheferne, men også de medarbejdere, som kunderne ikke møder i butikkerne.  

Det er medarbejdere inden for økonomi, jura, administration, markedsføring og logistik. Og så er det i høj grad IT-medarbejdere. 

For selvom det ikke er IT-specialisterne, der fylder køleren eller åbner en ny kasse i butikken, så udgør IT-specialisterne en afgørende del af Lidls maskinrum.  

De udvikler og vedligeholder de systemer, der gør det muligt at drive forretningen effektivt – fra indkøb og logistik til lagerstyring, transportplanlægning og kundeadfærd. Systemerne beregner ikke blot, hvor mange croissanter der skal bages, og hvor meget frugt der skal leveres, men sikrer også, at varerne fordeles optimalt mellem kædens 165 butikker.  

Deres arbejde sikrer præcise forecast, der minimerer mad- og ressourcespild og understøtter en mere effektiv drift. IT-specialisternes arbejde hjælper også butikkerne med at justere priser, optimere bemanding og reagere på ændringer i forbrugernes adfærd.  

Kort sagt gør IT-medarbejdere det muligt for Lidl at levere lave priser, høj effektivitet og et mindre klimaaftryk på samme tid. Endnu kortere sagt: De er afgørende for Lidl.   

Kandidatreform skaber flaskehalse  
Og netop derfor er Georgios Tokatlis helt enig i Dansk Erhvervs kritik af kandidatreformen fra 2023.  

Dansk Erhverv kritiserer reformen for at reducere antallet af studiepladser på nogle af de uddannelser, som virksomhederne efterspørger mest – særligt inden for IT, teknologi og erhvervsøkonomi.  

Det sker i en tid, hvor manglen på specialister er stor. Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv har 6 ud af 10 virksomheder udfordringer med at rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft.  

I stedet for at løse det behov forstærker reformen flaskehalsene på arbejdsmarkedet, forklarer Mads Storm Eriksen, uddannelsesog forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv:  

”Det er meget svært at forstå, at man begrænser optaget på nogle af de uddannelser, der er størst mangel på, som dertil er højtlønnede og dermed betaler ekstra meget i skat. Det er en helt uforståelig politisk prioritering.”  

Det er Georgios Tokatlis enig i, og han har derfor i samarbejde med Dansk Erhverv en klar opfordring til politikerne: Genovervej kandidatreformen og find i samarbejde med erhvervslivet en løsning, hvor vi uddanner til de jobfunktioner, som virksomhederne efterspørger.  

Georgios Tokatlis overtog rollen som adm. direktør i Lidl Danmark i 2025.Han har mere end 20 års erfaring fra Lidl og har arbejdet i flere lande - senest som COO for Lidl i Sverige. 

Flest dagligvarebutikker per indbygger  
Den hårde konkurrence om kvalificeret arbejdskraft er ikke det eneste benspænd.  

Danmark er det land i verden med flest dagligvarebutikker per indbygger, og markedet er ekstremt konkurrencepræget.  

Det betyder også, at Lidl ikke bare kan “købe et stykke jord og knalde en butik op,” som Georgios Tokatlis forklarer med et smil.  

Alligevel er han overbevist om, at det er muligt at indfri ambitionerne om at skabe en endnu stærkere forretning i Danmark.  

Den første grund til direktørens vækstoptimisme er faktisk en smule paradoksal: Lidl er enorm.  

Som en del af den tyske Schwarz-gruppe, der også har Kaufland, er Lidl med mere end 12.600 butikker i over 31 lande Europas største detailkæde. De har formået at tilpasse sig de enkelte landes markeder og vokse. Det gør Lidl også i Danmark, som eksempelvis adskiller sig fra Sverige og Tyskland, hvor Georgios Tokatlis også har arbejdet for Lidl.  

Ifølge Georgios Tokatlis er tilbudsjagt en nationalsport i Danmark, og den høje inflation har givet sporten flere og mere dedikerede deltagere. Det betyder, at Lidl skal være klar til tilpasse sig markedet ved i højere grad at køre tilbudskampagner – og det er de takket være deres størrelse i stand til, pointerer Georgios Tokatlis.  

Samtidig investerer kæden massivt for at styrke sin position. To nye logistikcentre er allerede i drift, og Lidl står ifølge direktøren klar til at købe både byggegrunde og eksisterende lokaler, når chancen byder sig.  

Målet er tydeligt: Det skal være slut med at kunne køre forbi to konkurrenter, før de blå-gule farver fra Lidls butikker toner frem.  

Fokus på sundhed skal skabe fans  
Selvom prisen betyder meget for de danske forbrugere, så går vejen til deres hjerter ikke kun gennem billigt toiletpapir og æg, understreger Georgios Tokatlis. Selv de mest tilbudsjagende danskere forventer mere, hvis de skal blive loyale kunder, eller fans som Tokatlis kalder dem.  

Det “mere” handler ifølge direktøren om grønne, sunde og lokale fødevarer. Derfor skal kunderne som det første mødes af en stor og indbydende grøntafdeling, når de træder ind i butikken – også selvom det på kort sigt kan være mere effektivt at lokke kunder til med slagtilbud på sodavand og chips.  

Hvis Lidl kan forene lave priser med et sundt, grønt og lokalt sortiment, kan det blive den konkurrencefordel, der får flere danskere til at vælge kæden fast.  

Det vurderer Georgis Tokatlis, som trods den hårde kamp om både kvalificeret arbejdskraft og kunder er optimistisk.  

Lidl skal nok indfri ambitionerne. 

Vidste du, at... 

Lidl i 2006 som de første lancerede et Fairtrade-sortiment i Danmark? 

Lidl i 2012 som den første discountkæde i Danmark indførte bake-off? 

Lidl i 2015 som den første discountkæde fjernede Lidl buræg fra hylderne? 

Lidl i 2018 som de første indførte en aldersgrænse for energidrikke? 

Lidl i 2020 som de første satte mål om 100% kompensering af CO2-udledning? 

Lidl i 2023 tog en beslutning om at stoppe salget af tobaksvarer i 2028? 

Lidl i 2025 blev den første kommercielle virksomhed til at modtage Folkesundhedsprisen? 

 

Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 04 | 2025

Sydbanks topchef: Vi skal lytte til de unge, ellers risikerer vi at miste dem

Sydbank står overfor en fusion med Arbejdernes Landsbank og Vestjysk Bank under navnet AL Sydbank, og Mark Luscombe skal stå i spidsen for banken. I dag er han adm. direktør i Sydbank, hvor han sætter Generation Z i stævne med direktionen gennem nyt tiltag, der skal fastholde de unge talenter. Her er resultaterne.

Managing Partner i Kromann Reumert: Vi skal være klar, når topcheferne ringer

Christina Bruun Geertsen er managing partner i et af Danmarks største advokatfirmaer Kromann Reumert. Hun mærker derfor fra første parket, hvordan danske virksomheder udfordres af geopolitiske spændinger. Her fortæller hun om at være på forkant med Trumps næste træk og andre uforudsete ting.

KOL koster arbejdsmarkedet 14.300 fuldtidsansatte om året. Her er løsningen

Over 14.300 fuldtidsbeskæftigede er trukket ud af arbejdsstyrken på grund af lungesygdommen KOL. Lungeforeningen kalder tallene alarmerende – men ser samtidig et enormt potentiale for at vende udviklingen. Og det er nu, vi skal rykke.

Ericssons danske landechef: Vi skal fastholde den digitale førertrøje

Amanda Hasselberg er blevet dansk landechef for Ericsson på et særligt interessant tidspunkt i virksomhedens snart 100-årige danske historie. For Danmark står midt i et afgørende valg: Skal vi udnytte de nye teknologiske og digitale muligheder eller lade andre lande løbe med førertrøjen?

GLS rekrutterer bedre end nogensinde – her er opskriften

Biasbevidst ledelse kan gøre en markant forskel i rekrutteringer. Det er GLS et glimrende eksempel på: I 2024 lykkedes det at ansætte den rette kandidat i første runde i 95 procent af tilfældene.

Fra 0 til 50 procent told i USA: Hvad gør man så?

I august blev Hobbiis adm. direktør Thomas Zeihlund kastet ud i sin karrieres største udfordring, da Trump ophævede den såkaldte de minimis-regel og fik Hobbiis salg i USA til at styrtdykke. I dag står Hobbii igen stærkt på det amerikanske marked. Få Thomas Zeihlunds bedste råd til at vende kriser til muligheder.

Vi skal have bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft

Lidl har flyttet hovedkontoret til Aarhus for at få bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft. Men kampen om talenterne er stadig hård, og adm. direktør Georgios Tokatlis har derfor en klar opfordring til politikerne: Gentænk kandidatreformen, så virksomhederne har adgang til den arbejdskraft, de har brug for.

ALK-topchef advarer: Danmark risikerer at bremse sin egen life science-succes

ALK er verdensledende inden for allergimedicin og sælger for milliarder af kroner. Men Danmarks og Europas konkurrenceevne er under voldsomt pres. Derfor mener ALK’s topchef, Peter Halling, at der skal skrues ned for administrative regler og byrder.