Spring til indhold

Hoteldirektør med klar opfordring: Afskaf kontantpligten

Arthur Hotels bruger 60.000 kroner om året på at tage imod kontanter, de helst var helt fri for. Det frustrerer hoteldirektør Kirsten Brøchner, som hellere ville bruge pengene på at udvikle forretningen. Derfor opfordrer hun nu til, at kontantpligten bliver afskaffet.

Administrative byrder

Den er unødvendig. Den er dyr og besværlig at administrere. Og den øger risikoen for røverier.

Det er på tide at afskaffe kontantpligten.

Så klart er budskabet fra Kirsten Brøchner, der er adm. direktør i Arthur Hotels.

”Kontantpligten gav måske mening, da den blev indført, men i dag, hvor langt størstedelen af betalingerne sker elektronisk, er den kun en byrde for virksomhederne. Derfor mener jeg, at den bør afskaffes, så virksomhederne selv kan beslutte, om de vil modtage kontanter.”

Kontantpligten blev indført i 1984 og skulle sikre, at der var adgang for kunderne til at betale med kontanter, selvom det nye Dankort vandt frem som betalingsmiddel.

Kontantpligten betyder, at alle danske virksomheder – med få undtagelser – er tvunget til at tilbyde muligheden for at betale med kontanter, selvom det i dag er meget få betalinger, der bliver betalt med kontanter. Tal fra Nationalbanken viser, at næsten 9 ud af 10 betalinger i fysiske forretninger i 2023 blev foretaget digitalt.

Koster 60.000 kr. året
Den væsentligste grund til at afskaffe kontantpligten er ifølge hoteldirektøren, at det koster penge at overholde pligten.

Det skyldes blandt andet, at bankerne ikke er omfattet af kontantpligten, og derfor er der meget få bankfilialer, der tager imod kontanter. Det betyder, at Arthur Hotels skal betale et kurerfirma for at hente dem og aflevere dem hos et tællecenter.

”Hver dag gør vi kassen op, og hvis vi har fået et lille kontantbeløb for måske to fadøl ind, skal vi lægge pengene i en særlig bankpose og sætte den i vores særlige bankboks. Én gang om ugen får vi afhentet poserne af et kurerfirma, der sørger for, at de bliver indleveret på et tællecenter,” forklarer Kirsten Brøchner og uddyber:

”Vi bruger 60.0000 kroner om året på at få afhentet kontanter. Dem ville jeg gerne spare.”

Arthur Hotels har også brugt 25.000 kroner på en særlig bankboks:

”Det ville give langt større værdi for os bruge dem på eksempelvis at afholde events, der giver flere gæster, købe kunst fra lokale kunstnere for at udsmykke hotellet eller købe nye senge.”

Øget sikkerhed
Kontantpligten betyder også, at de ansatte på Arthur Hotels ved hvert vagtskifte skal tælle kassen op og skrive det ind i et digitalt system. Det tager ikke så lang tid, men når man ganger det op med flere medarbejdere om dagen, bliver det i sidste ende til meget tid, der kunne være brugt bedre.”

Afskaffelse af kontantpligten vil også gøre hverdagen mere sikker for hotellets ansatte, forklarer Kirsten Brøchner:

”Vi har kun 5.000 kroner i kontanter i vores daglige beholdning, men alene det, at vi har kontanter, øger risikoen for tyveri og røveri. Den risiko vil jeg gerne fritage mine medarbejdere for.”

Vil dine kunder ikke savne muligheden for at betale med kontanter?

”Nej. Det er få, der betaler med kontanter, og det er ofte for småbeløb. Og hvis nogle skulle savne det, kan jeg sagtens forklare dem, hvorfor vi ikke tager imod.”

Bøvl-og-byrde-listen
Kontantpligten er ikke den eneste regel, som ifølge Kirsten Brøchner bør afskaffes eller i hvert fald justeres.

Faktisk har hun lavet en hel ”bøvl-og-byrde-liste” over de regler og krav, der sluger tid og penge fra driften og udviklingen af Arthur Hotels. Listen har – som Dansk Erhvervs nye analyse viser – vokseværk. Og det er problem for Arthur Hotels, siger hoteldirektøren:

”Hver gang vi får styr på en regel, dukker der en ny op, som vi skal bruge ressourcer på at forstå og efterleve. Vi har eksempelvis brugt meget tid på GDPR, ESG og hvidvaskreglerne, og snart kommer der regler om løngennemsigtighed. Det fortsætter bare.”

Den voksende liste med regler har betydet, at der er blevet ansat en ekstra bogholder, så der nu er ansat tre bogholdere, der blandt andet arbejder med momslovgivningen, bogføringsloven og hvidvaskreglerne. Og selv med en ekstra ansat er det svært at følge med.

Derfor vurderer Kirsten Brøchner, at hun snart skal hyre endnu en bogholder.

Når det sker, vil hotellet have fordoblet antallet af bogholdere på få år. Det er mange ekstra lønkroner for Arthur Hotels, som ofte også skal bruge penge på konsulenter, advokater og it-systemer for at forstå og overholde de komplekse regler:

”Pengene kan jo kun bruges én gang – og alt for ofte bliver de brugt på at efterleve regler. Jeg vil meget hellere bruge pengene på at udvikle forretningen.”

Tid til handling
Kirsten Brøchner anerkender behovet for regler, men hun mener, at mængden er ude af kontrol.

"Mit budskab til politikerne er klart: Gennemgå de regler, vi allerede har, og fjern dem, der ikke skaber reel værdi. Det er oplagt at starte med at afskaffe kontantpligten, som koster virksomhederne dyrt uden at gavne kunderne,” siger hun.

Dansk Erhverv mener

Dansk Erhverv mener, at der er behov for en modernisering af kontantpligten: Ja tak til kontanter, nej tak til tvang.

Dansk Erhverv foreslår at afskaffe kontantpligten for alle andre betalingsmodtagere end supermarkederne og visse udbydere af sundhedsydelser. Det vil lette en stor byrde for en række betalingsmodtagere, mens det for de fleste forbrugere ikke vil have nogen afgørende betydning for deres mulighed for at betale med kontanter.

Læs mere om kontantpligten via dette link.

Mindre bøvl - mere vækst: Sådan rammer regler og byrder danske virksomheder

Champagnekassen om emballageafgift: ”Den er kompliceret, uoverskuelig og alt, alt for dyr”

Dinna og Michael Arbo har brugt timevis på at forstå emballageafgiften og investeret massivt i nye systemer til at håndtere den. Nu bliver de også omfattet af udvidet producentsansvar for emballage. Derfor kommer de med et opråb til politikerne: Gør producentansvaret nemmere og billigere at håndtere.

Ismageriets indehaver: Forældet isafgift er umulig at administrere

Kim Simonsen fra Ismageriet kæmper med en afgiftsordning, der ikke passer til moderne isproduktion. Resultatet er, at virksomheden dagligt betaler en afgift, de formentlig ikke burde betale fuldt ud.

Vinfirma drukner i bøvlet afgift på bobler: Nu kommer direktør med klar opfordring til politikerne

Hos Phillipson Wine bruger de store summer og masser af tid på at håndtere en særlig tillægsafgift på mousserende vin – en afgift, som hverken giver mening for sundhed, miljø eller forbrugere. Direktør Jens Christian Milo efterlyser politisk handling: Fjern afgifter, der ikke kan forklares eller forsvares.

Bagermester om chokoladeafgift: ”Den er ikke bare gakket – den er tåbelig!”

John Jønsson har haft sit eget bageri gennem 25 år, men han har stadig svært ved at gennemskue reglerne omkring den over 100 år gamle chokoladeafgift. Nu opfordrer han til at fjerne eller forsimple den.

Frellsen-direktør om kaffeafgiften: ”Den tjener ikke længere noget tydeligt formål”

Frellsen bruger hvert år millioner på meningsløse afgifter og massevis af arbejdstimer på at administrere dem – kaffeafgiften er bare ét eksempel. Et historisk levn uden logisk begrundelse, som belaster både virksomheder og forbrugere unødigt. Det mener direktør Peter Frellsen.

Peter Beier: Sænk eller fjern chokoladeafgiften

I 40 år har Peter Beier lavet chokolade. Men han ønsker ikke, at hans sønner skal overtage forretningen. Hvorfor? Fordi branchen er blevet så hårdt afgiftsbelagt, at han ikke ønsker, at hans sønner går samme vej.

Månedens byrde-buster er beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen

Månedens byrde-buster er beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen. Regeringen har sammen med LA, K, DF og RV indgået en bred aftale om det, der med rette kaldes Danmarkshistoriens største forenkling af beskæftigelsessystemet. Det er en kæmpe afbureaukratiseringsøvelse, hvor der bliver ryddet op i proceskrav og antallet af administrative ansatte reduceres betydeligt.

Bo Friborg havde udsigt til en bøde på 50.000 kroner for to manglende energi-klistermærker: ”Jeg savner vejledning frem for bøder”

Ejer af El-Salg Tørring TV og Hvidevarecenter Bo Friborg risikerede en bøde på 50.000 kroner, da to fjernsyn i hans butik manglede energimærker. Bøden blev med hjælp fra Dansk Erhverv nedsat, men Bo Friborg og Dansk Erhverv kritiserer forløbet og efterlyser vejledning frem for straf fra myndighederne.

Månedens ByrdeBuster-kop går til fødevareminister Jacob Jensen

I Dansk Erhverv vil vi gerne hylde de personer, der tager kampen op mod bøvlede og byrdefulde regler. Derfor uddeler vores chef for regelforenkling, Freja Brandhøj, hver måned ByrdeBuster-koppen til en person, der har gjort en ekstraordinær indsats for at stoppe regeltsunamien. Første kop går til fødevareminister Jacob Jensen.

Ostebørsen: Fødevaretilsyn er helt ude af kontrol

På halvandet år har Ostebørsen haft 14 tilsyn og kontrolbesøg. Men Fødevarestyrelsen har aldrig fundet fejl, som har med fødevaresikkerhed, hygiejne eller fødevarekvalitet at gøre. Nu opfordrer direktøren til, at myndighederne laver mere ensartede rammer for tilsynene.

Koncernchef i Dagrofa: Det er tid til et byrdestop

Tomas Pietrangeli har gjort regler og byrder til sin mærkesag. For som topchef for Dagrofa er han dybt bekymret over, at administrative byrder svækker dels fødevarekoncernens, men også Danmarks konkurrenceevne. Nu opfordrer han til at skrue ned for regelmaskinen.

Hoteldirektør med klar opfordring: Afskaf kontantpligten

Arthur Hotels bruger 60.000 kroner om året på at tage imod kontanter, de helst var helt fri for. Det frustrerer hoteldirektør Kirsten Brøchner, som hellere ville bruge pengene på at udvikle forretningen. Derfor opfordrer hun nu til, at kontantpligten bliver afskaffet.

Galleriejer: Vi drukner i regler, der ikke gør en reel forskel

Regler og byrder dræner de danske gallerier. Sådan lyder det fra galleriejer Nils Stærk, som har brugt hundredvis af timer på at leve op til hvidvaskreglerne.

Coop-chef: ”Afskaf emballageafgiften – har stort set identisk formål som det udvidede producentansvar”

Fra 2025 skal danske virksomheder navigere i nye krav som følge af engangsplastdirektivet og et udvidet procentansvar på emballage. Men ifølge emballagechef hos Coop Thomas Roland har dele af producentansvaret samme formål som den eksisterende emballageafgift. Derfor har han et ønske til politikerne: Slå dem sammen.

Direktør ønsker EU-regler om tidsregistrering tilbagerullet: ”De bringer nul værdi for os"

Reglerne om arbejdstidsregistrering bør tilbagerulles. Det mener adm. direktør i Indeks Retail, Marianne Lyngby Pedersen. For reglerne er endnu en administrativ byrde, som tager tid fra medarbejdernes kerneopgaver.

Temu og Wish oversvømmer markedet: Danske legetøjsfirmaer presses af ulige regler

Som legetøjsvirksomhed skal Legeakademiet overholde strenge regler og krav fra EU, mens kinesiske giganter som Temu og Wish vælter ind over grænsen med billigt og potentielt skadeligt legetøj. I yderste konsekvens risikerer Legeakademiet at måtte dreje nøglen om.

EU bremser Lines revolution

… for særlig mærkningsordning fra EU forsinker hende i at komme ud over rampen. Nu kalder hun på en fast track-ordning på maksimalt tre måneder, så hun kan komme i gang med at sælge sit produkt.

Kort fortalt: Disse regler tynger erhvervslivet

Danske virksomheder svømmer i love, krav og direktiver, som tvinger dem til at bruge tid på administrationen frem for på at drive forretning. Vi har givet ordet til virksomheder, som blandt andet peger på arbejdstidsregistrering og emballageafgiften som nogle af de regler og byrder, der fylder mest.

“Vi rapporterer for EU’s skyld, ikke vores egen“

Det har kostet Collectia en helt ny administrativ compliance-afdeling at leve op til nye regler for kreditservicevirksomheder. En omkostning, som ikke er værdiskabende for inkassofirmaet, lyder det fra salgsdirektør Jesper Winther

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed