{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
De høje prisstigninger i samfundet forringer danskernes købekraft. Salget af de oftest dyrere klima- og miljøvenlige varer påvirkes som konsekvens heraf. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at knap hver tredje dansker vælger klima- og miljøvenlige varer fra som følge af inflationen.
De danske forbrugerpriser er steget med 11,1 pct. i september 2022 i forhold til samme måned sidste år. Inflation af denne størrelse er ikke set i Danmark siden starten af 80’erne. Dansk Erhverv har spurgt danskerne, om den stigende inflation har betydning for deres indkøb af klima- og miljøvenlige varer, som ofte er dyrere end andre varer.
Hver tredje køber færre grønne varer end de plejer
31 pct. af danskerne har købt lidt færre eller markant færre klima- og miljøvenlige varer som følge af prisstigningerne inden for de seneste tre måneder. 45 pct. af danskerne mener ikke, at prisstigningerne i samfundet har påvirket deres køb af klima- og miljøvenlige varer. Kun 7 pct. af danskerne har købt markant flere eller lidt flere klima- og miljøvenlige varer som følge af prisstigningerne inden for de seneste tre måneder.
Prisstigninger påvirker kvinders og unges grønne varekøb mest
Kigger vi på tværs af køn, har mænd i mindre grad ladet deres indkøb af klima- og miljøvenlige varer påvirke af prisstigningerne i samfundet. 51 pct. af danske mænd mener ikke, at prisstigninger har påvirket deres grønne indkøbsvaner inden for de seneste tre måneder. Kun hver fjerde danske mand (26 pct.) har købt færre klima- og miljøvenlige varer grundet den høje inflation. Det samme gælder for 36 pct. af danske kvinder.
Kigger vi på tværs af alder, har prisstigningerne i samfundet i mindre grad påvirket de ældre danskeres indkøb af klima- og miljøvenlige varer. 54 pct. af danskerne over 60 år mener ikke, at prisstigningerne i samfundet har påvirket deres køb af klima- og miljøvenlige varer inden for de seneste tre måneder. Til sammenligning gælder dette for kun 40 pct. af danskerne i alderen 18-29 år.