Gemt

E-handelsanalysen november: fem ting danske netbutikker skal vide

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse gør dig hver måned klogere på forbrugernes vaner på nettet. Vi har fundet fem ting, som danske netbutikker bør vide om de danske forbrugere i november.

Analyse

Se alle tallene i E-handelsanalysen - log ind for at hente den nederst på siden

Hvor ofte køber forbrugerne?

52 % af danskerne handlede i løbet af den seneste uge i november. Niveauet er 5 point højere end de to foregående måneder og det højeste siden marts . 72 % af danskerne handler generelt online mindst en gang månedligt.

Hvordan køber og betaler de?

Smartphone bruges ved 39% af handlerne i november – godt 5,5%-point højere end november 2020. PC & Mac står for 44% og er stadig den mest anvendte enhed ved online køb.

Lidt mere end halvdelen af betalingerne (56%) blev i november klaret med et betalingskort. Betalinger via app stod for 32% af transaktionerne, svarende til en stigning på 8%-point ift. november 2020.

Hvad køber de?

Tøj, sko og smykker er den klart største kategori i november, både målt på andel af handler og andel af forbrug. Rejser når blot 4% og er fortsat på et markant lavere niveau, end kategorien havde før corona.

Vil de handle mere i fremtiden?

Andelen, der forventer at købe mere de næste 12 måneder, er på godt 16%, mens 6% forventer at købe mindre. Netto mener 10% dermed, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste 12. 26% mener desuden, at de har handlet mere online de seneste 12 måneder sammenlignet med tidligere (netto positive).

Bliver der handlet julegaver online?

Ja; flere forbrugere vil købe julegaver online, flere vil handle flere julegaver online og flere vil bruge flere penge på julegaver online.

Se alle tallene i E-handelsanalysen - log ind for at hente den.

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent