Gemt

E-handelsanalysen oktober: Forbrugerne er klar til stor Black Week på nettet

Netbutikkerne kan se frem til at lange rekordmange varer over disken, når Black Week rammer Danmark, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for oktober

Analyse

Black Friday løber officielt først af stablen fredag d. 26. november, men allerede fra den kommende weekend kan de danske forbrugere glæde sig over gode tilbud i de mange danske butikker, som udvider Black Friday til Black Week. 

Og det regner forbrugerne med at gøre; en ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at stort set alle forbrugere kender til Black Friday, og at hver fjerde forbruger forventer at handle i løbet af den store udsalgsuge.  

Købsintentionen er endnu større blandt de forbrugere, der ofte handler online – her er det godt fire ud af 10, som forventer at shoppe, når det amerikansk-inspirerede udsalg rammer Danmark. 

”Der er virkelig sket noget de sidste år, og Black Friday – eller Black Week som det reelt er nu – er blevet et etableret fænomen, som stort set alle danskere kender, og som rigtig mange vil deltage i,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Han påpeger også, at det også viser sig ved, at mange forbrugere udskyder deres køb indtil Black Week, fordi de forventer at handle her. 

”Vi kan se, at salget i mange butikker dykker op til Black Week, hvor det så til gengæld vender stærkt tilbage. Det viser sig også ved, at flertallet af butikkerne alt i alt tjener penge på udsalget.” 

Forbrugerne vil bruge flere penge 

Købsintentionen er ikke det eneste, der er steget i år. Også det beløb, som forbrugerne er klar til at bruge, har haft vokse vokseværk, og hver femte forbruger regner i år med at bruge mindst 5000 kr. 

  

”Det går rigtig godt for dansk økonomi, der er høj jobsikkerhed og forbrugerne har ganske mange penge til forbrug, og det smitter af på forventningerne til Black Week. Derfor tror jeg også, at vi kan forvente, at salget for ugen runder 3 mia. kr. online, og så er vi tæt på ny rekord,” siger Niels Ralund.  

Sidste år blev der solgt for ca. 3,2 mia. kr. online, vurderer Dansk Erhverv. 

Øget salg i de danske netbutikker 

Netbutikkerne kan ikke kun glæde sig over, at købsintentionen er høj og tegnebogen fyldt. Analysen viser nemlig også, at andelen af online-forbrugere, der forventer at handle i de danske netbutikker, er rekordstor.  

”Det er positivt for de danske netbutikker, og det følger den generelle tendens med flere indkøb i danske butikker. Det skal dog lige tages med et gran salt, da mange forbrugere tror, at udenlandske netbutikker som Zalando og H&M er danske,” siger e-handelsdirektøren. 

I år er der også mange, der vil handle i de fysiske butikker, især sammenlignet med sidste år, der var præget af corona-restriktioner. Netop corona kan dog stadig nå at spille en rolle i forhold til, hvor forbrugerne ender med at handle, vurderer Niels Ralund.  

”Smittetallene er jo desværre stigende, og det vil formentlig få nogle forbrugere til at holde sig væk fra eksempelvis storcentre og i stedet søge mod netbutikkerne.” 

Tøj topper listen 

En stor del af årets forbrug vil lande i tøjbutikkerne – ganske som det plejer. Halvdelen af forbrugerne forventer at købe tøj, sko og accessories, mens 4 ud af 10 vil putte elektronik og hvidevarer i kurvene. Tallene afspejler, at der bliver købt en del julegaver til Black Week, forklarer Niels Ralund, som hæfter sig ved, at forbrugerne regner med at købe i flere forskellige varekategorier. 

”Og så er det glædeligt, at der er flere, der vil købe rejser. Ikke bare sammenlignet med sidste år, som jo var corona-ramt, men også i forhold til 2019. Det er ikke kæmpetal, men rejsebranchen har været og er stadig hårdt ramt, så alt hjælper.” 

Se alle tallene i E-handelsanalysen - log ind for at hente den.

 

 

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent