{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
1. april 2025: Europa-Parlamentet stemmer om første del af omnibus-forslaget skal behandles i fast-track-procedure. Første del vedrører udskydelse af tidsfrister i 2 år ("stop-the-clock" for virksomheder omfattet af CSRD i 2025 og 2026).
Overblik over gældende lovgivning og omnibus-forslag
De første 80 danske virksomheder har allerede eller er i fuld gang med at lægge sidste hånd på deres bæredygtighedsrapporter for regnskabsåret 2024. Det sker på baggrund af de nye krav i CSRD, der trådte i kraft 1. januar 2024.
Det var indtil i går også forventningen, at yderligere ca. 2000 danske virksomheder skulle omfattes af kravene fra 1. januar 2025, men det ønsker EU-kommissionen at ændre på.
Omnibus-forslaget, der blev introduceret den 26. februar, lægger dog op til store og omfattende ændringer. Formålet er at reducere administrative byrder og styrke de europæiske virksomheders konkurrenceevne.
Forslaget påvirker både CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), CS3D (Corporate Sustainability Due Diligence Directive) og Taksonomiforordningen.
Tidslinje over gældende lovgivning og omnibus-forslag
OBS: Tidslinjen er udarbejdet på baggrund af EU-Kommissionens forslag, pressemeddelelse og Q&A af 26. februar 2025. Bemærk, at der er tale om et forslag og ikke vedtaget lovgivning. Tidslinjen er baseret på vores bedste vurderinger og er ikke garanteret.
Omnibus-initiativet er opdelt i to forslag:
Kommissionen foreslår udskydelse af tidsfristerne for ESG-rapportering (“stop the clock”) til 2027 med det formål at give tid til at forhandle detaljerne for ændringsforslagene på plads (se nedenfor under 2. Detaljerede ændringer).
Udskydelsen omfatter kun de virksomheder, der efter de gældende regler i CSRD skal begynde rapporteringen i 2025 eller 2026. Kommissionen forventer, at dette forslag kan vedtages i en fast-track proces før sommerferien 2025.
Det betyder, at de børsnoterede virksomheder, der skal rapportere fra 2024, fortsat skal rapportere i henhold til CSRD – også selv om virksomheden ikke forventes omfattet fra 2026 jf. nedenfor under 2. Detaljerede ændringer. Kravet om bæredygtighedsrapportering er derfor uændret indtil forslaget under 2. Detaljerede ændringer er vedtaget.
Denne del af omnibus-forslaget indebærer mere detaljeret og omfattende ændringer af følgende:
Dette forslag kræver en længere proces gennem EU-systemet, og EU-Kommissionen forventer først afslutning i efteråret 2026.
Vi har opsummeret nogle af de væsentligste elementer i EU-kommissionen forslag om ændringer:
CSRD: Mange virksomheder bliver fritaget for ESG-rapportering og rapporteringskravene bliver på sigt reduceret
EU-kommissionen foreslår at udskyde tidsfristen med to år for de virksomheder, som efter de gældende regler, skulle rapportere første gang i 2025 eller 2026 til hhv. 2027 og 2028.
Alle virksomheder, der blev omfattet af CSRD fra 1. januar 2024, skal fortsætte med at rapportere efter CSRD, indtil forslag nr. 2 er vedtaget.
Når forslag nr. 2 er vedtaget, gælder størrelsesgrænserne nedenfor.
Det kan samtidig betyde, at nogle af de virksomheder, der allerede har rapporteret for 2024, i løbet af et par år ikke længere vil være omfattet CSRD.
De nye størrelsesgrænser reducerer antallet af virksomheder omfattet af CSRD ca. 80 %.
Planen er, at VSME skal udstedes som en forordning, og at forordningen skal sætte grænser for de data og oplysninger, som de største virksomheder kan anmode de mindre virksomheder om.
VSME kan anvendes af alle virksomheder, der fremover ikke er omfattet af CSRD.
Her finder du opsummering af nogle af de væsentligste elementer i EU-kommissionen forslag om ændringer til CS3D:
CS3D: Fokus på direkte forretningspartnere og mere fleksible krav
Taksonomiforordningen: Harmonisering med CSRD og CS3D
Ovenstående er ikke udtømmende, da omnibus-forslaget indeholder yderligere forslag til ændringer. Nu skal forslaget forhandles i Europa-Parlamentet og Rådet før, det bliver vedtaget.
Indtil da gælder CSRD med de oprindelige krav og størrelsesgrænser.
Det er af afgørende betydning at bakke op om forenkling og reduktion af byrder og regler for virksomhederne. Det kan ske, uden at vi går på kompromis med det overordnede formål om bæredygtig omstilling. Ligeledes støtter vi, at ESG-regnskaber skal ligne finansielle regnskaber og præsentere anvendelige og troværdige oplysninger for at understøtte investeringsbeslutninger i erhvervslivet med det mål at fremme den bæredygtige omstilling.
Dansk Erhverv følger udviklingen tæt og holder jer opdateret. Du kan læse mere i Europa-Kommissionens Q&A og på denne side, som vi opdaterer løbende.