Handelsfremme

Når danske virksomheder vil ud i verden og handle, er kendskabet til markedsforhold, partnere, rammevilkår, krav osv. typisk begrænset. Således er det forbundet med større omkostninger, end tilfældet er på hjemmemarkedet. Derfor er det fornuftigt, at vi i Danmark bruger ressourcer på handelsfremme i offentligt regi. Dansk Erhverv arbejder for, at støtten bruges på den bedst mulige vis set med virksomhedernes øjne.
Dansk Erhverv har en række konkrete forslag til, hvordan handelsfremmesystemet kan gøres endnu bedre:
- Støttekroner skal følge virksomhederne
- Bedre fokus på import og serviceeksport
- Drop indtjeningskravene for de offentlige aktører for i stedet at fokusere på kvaliteten i servicen.
Dansk Erhverv bakker op om de store erhvervsfremstød med Kongehuset i spidsen. Fremstødene har værdi for virksomhederne og sætter fokus på danske spidskompetencer.
Den danske indsats til trods findes der en række lande, hvor danske handelsfremmeaktører ikke er til stede. Der er også sektorer, hvor den danske indsats ikke slår til. Dansk Erhverv har på denne baggrund indgået et samarbejde med AHK, som er til stede i 90 lande med 130 kontorer og sammenlagt 1.700 eksperter, som hjælper med alt fra etablering over markedsresearch til praktisk hjælp til lønudbetaling. Du kan læse mere herom under ”Rådgivning”.
Læs om betydningen af frihandel for små og mellemstore virksomheder her
Andre relevante fokusområder
Dansk Erhverv i USA
Har din virksomhed aktiviteter på Danmarks største eksportmarked? Her finder du opdateringer og rådgivning om dine fortsatte muligheder i USA. Dansk Erhverv følger udviklingen i USA tæt, og du er altid velkommen til at kontakte vores eksperter.
Et stærkt og konkurrencedygtigt Europa, der kan mere selv
EU har et alvorligt konkurrenceevneproblem. Det står klart for enhver. Og det har både økonomiske og sikkerhedspolitiske konsekvenser: Hvordan skal vi forsørge og forsvare os selv? Her er Dansk Erhvervs anbefalinger til den nye EU-Kommission.
Frihandel gavner alle
Frihandel vedrører reglerne for, hvordan lande handler sammen. I virkeligheden er ’reguleret handel’ et bedre udtryk, da sigtet med frihandel er at skabe ensartede, fair og gennemsigtige regler.
Kontakt
Vil du vide mere?

EU & Internationalt
Michael Bremerskov Jensen
Fagchef for Global Markedsudvikling