Spring til indhold

Udbudsdirektiverne skal fremme europæisk konkurrenceevne

En revision af udbudsdirektiverne er på vej i EU. Dansk Erhverv påpeger at en genåbning bør sikre, at reglerne forsat skaber lige og åben konkurrence om offentlige indkøb og sikrer europæisk konkurrenceevne.
På agendaen
Gem
Indhold

I EU bruger mere end 250.000 offentlige organisationer hvert år ca. 2.000 milliarder euro (15 trillioner kroner), svarende til 14 % af EU's bruttonationalprodukt, på indkøb via offentlige udbud. EU's retlige ramme for offentlige udbud omfatter flere direktiver, hvoraf to blev reformeret og et nyt indført i 2014. Udbudsdirektiverne hjælper offentlige myndigheder med at få mest valuta for pengene.

Udbudsdirektiverne er en central del af et velfungerende indre marked både fra et økonomisk og et integrationsperspektiv. Reguleringen skal skabe lige og åben konkurrence om offentlige indkøb, og dermed understøtter europæiske virksomheders konkurrenceevne. En konkurrenceevne som er stærkt udfordret. Det slog Draghi-rapporten fast, der peger på offentlige indkøb som et redskabernes som skal aktiveres for at styrke konkurrenceevnen blandt andet ved i højere grad, at understøtte innovation.

Offentlige indkøb har en nye rolle i EU
I Green Deal, der er den strategiske vision for EU's grønne fremtid og som skal sikre bæredygtig og klimaneutral vækst i EU blev offentlige indkøbs betydning for og rolle i at opnå politiske mål anerkendt. Det har siden Green Deals vedtagelse betydet, at der er kommet mere regulering fra EU som indeholder særlige bestemmelser om offentlige indkøb.

Samtidig med dette mere strategiske blik på offentlige indkøb i EU som et redskab, der skal bruges til at forme fremtiden har vundet indpas har også EU's revisionsrets (ECA) særberetning om offentlige udbud i EU, der udkom i december 2023, og som påpegede væsentlige udfordringer med konkurrencen om offentlige opgaver i Europa bevirket, at der er har været tiltagende fokus på udbudsdirektiverne. 

Det stigende politiske blik, for offentlige indkøbs som et strategisk redskab, der kan bruges til at imødekomme de udfordringer EU står overfor samt de tydelige udofrdringer med konkurrencen som ECAs rapport påpegede har ført til diskussioner om en genåbning af Udbudsdirektiverne. Det kulminerede da Ursula von der Leyen i juli 2024 præsenterede sine 'political guidelines' for den EU Kommissionen i sommeren 2024, hvor der står:

"I will propose a revision of the Public Procurement Directive."
Ursula von der Leyen

Strategisk og holistisk tilgang til genåbning er nødvendig 
​​De næste fem år bliver afgørende for europæisk konkurrenceevne. Det er en gigantisk udfordring, at EU sakker bagud sammenlignet med USA og Kina. Det skal der gøres noget ved.

Fokus ved revisionen af udbudsdirektiverne bør flugte med direktivernes hovedformål; at åbne markedet for offentlige kontrakter for effektiv konkurrence gennem et regelsæt, der sikrer ligebehandling og gennemsigtighed.  

​Det kræver en strategisk og holistisk tilgang, hvor europæisk konkurrenceevne er omdrejningspunkt. Dansk Erhverv mener fokus ved en genåbning skal være på:  

  • ​Understøtte europæiske virksomheders konkurrenceevne ved at skabe rammevilkår der understøtter den frie og åbne konkurrence.  
  • ​Forholde sig til udbud som en proces, og regulere, hvordan der købes ind. Ikke hvad der købes ind. 
  • ​Gøre det nemmere for virksomheder at byde på offentlige opgaver – ikke mere byrdefuldt.​ 

Dansk Erhvervs svar til Kommissionens evaluering af udbudsdirektiverne
Den 6. marts 2025 afgav Dansk Erhverv høringssvar til Europa-Kommissionens offentlige høring om evalueringen af EU’s udbudsdirektiver. I høringssvaret understreger Dansk Erhverv vigtigheden af en stærk, velfungerende og ensartet regulering af offentlige indkøb i EU. Det er afgørende, at udbudsdirektiverne fortsat fungerer som procesregulering, der sikrer gennemsigtighed og fair konkurrence, frem for at diktere, hvad der skal købes ind.

Dansk Erhverv opfordrer Kommissionen til at anlægge en pragmatisk, strategisk og holistisk tilgang til revisionen af udbudsdirektiverne, hvor europæisk konkurrenceevne er i centrum. Det indebærer et stærkt fokus på at styrke konkurrencen om offentlige opgaver, mindske regulatorisk kompleksitet og reducere administrative byrder, der i dag hæmmer virksomhedernes deltagelse i udbudsprocesser – både nationalt og på tværs af grænser.

Dansk Erhverv vil fortsat arbejde for en europæisk regulering, der fremmer innovation, sikrer fair og lige konkurrencevilkår og gør det lettere for virksomheder at byde ind på offentlige opgaver.

Læs Dansk Erhvervs høringssvar her: Feedback from: Danish Chamber of Commerce

LÆS OGSÅ ⇓

Dansk Erhverv: Udbudsdirektiverne skal fremme europæisk konkurrenceevne

I EU bruger 250.00 offentlige institutioner hvert år ca. 2.000 milliarder euro (15 trillioner kroner), svarende til 14 pct. af EU's bruttonationalprodukt, på indkøb via offentlige udbud. Det er udbudsdirektiverne, som danner rammerne for de indkøb. Ifølge Dansk Erhverv skal Udbudsdirektiverne derfor sørge for at fremme konkurrencen blandt europæiske virksomheder.

Tre EP-kandidater om udbudsdirektiverne: Her skal vi hen med EU’s indkøbsmuskel

EU’s indkøbsmuskel er enorm. Samlet set køber EU ind for ca. 2.000 milliarder euro, svarende til 14 procent af EU’s samlede bruttonationalprodukt. Med en mulig revision af EU’s udbudsdirektiver er der en åbning for de næste europaparlamentarikere til at præge, hvilken retning udbudsdirektiverne skal gå i.

Nu igangsætter Kommissionen en evaluering af EU’s udbudsdirektiver

Europa-Kommissionen igangsætter en evaluering af udbudsdirektiverne, der er trin 2 ud af 4 frem mod forslag til en revision af udbudsdirektiverne. Evalueringen fokuserer på, om direktiverne fungerer efter hensigten, konkurrenceforholdene på det europæiske marked og regelforenkling.

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Markedshotline: Kom i dialog med markedet

Det betaler sig at gå i dialog med markedet forud for et udbud. Derfor har Dansk Erhverv i samarbejde med IKA en markedshotline, hvor man som offentlig udbyder kan blive matchet med relevante virksomheder forud for et udbud.

På agendaen

Casekatalog: Samarbejde i virkeligheden

Når det offentlige og private samarbejder, vinder Danmark. Sammen kan offentlige og private aktører drive bæredygtige løsninger, skabe nye og innovative erhvervseventyr og løfte kvaliteten på velfærds- og sundhedsområdet. Mulighederne er mange, og Dansk Erhverv har derfor samlet gode eksempler på, hvor langt vi kan rykke os, når vi samarbejder.

På agendaen

Prisgennemsigtighed: Mest velfærd for pengene

For at sikre mest værdi for pengene og en effektiv offentlig sektor er det nødvendigt med viden om prisen på og kvaliteten af de ydelser, der leveres. Både i forhold til den interne drift i offentlige organisationer og eksternt i de sammenhænge, hvor det offentlige konkurrer med private om opgaver, der er sendt i udbud.

På agendaen

Bæredygtige offentlige indkøb

Mere bæredygtige og klimarigtige offentlige indkøb sikrer ressourceeffektivitet nu og et konkurrencedygtigt erhvervsliv i fremtiden. Men vi skal handle på ambitionerne, hvis potentialet skal indfries.

Kontakt

Offentlig-Privat Samarbejde

Malene Jæpelt

Fagchef for offentlig-privat samarbejde

Offentlig-Privat Samarbejde

Morten Jung

Branchedirektør for OPS