Gemt

Udenlandske giganter dominerer: Her er de største netbutikker i Danmark

19. marts 2019

De udenlandske netbutikker strammer grebet om danske e-handel. Zalando, Amazon og H&M er størst, mens Wish.com overhaler eBay, der går lidt tilbage. Coop.dk er største danske netbutik.

Danskernes forbrug i udenlandske netbutikker vokser hurtigere end forbruget i danske netbutikker, og i 2018 blev godt hver tredje bestilling lagt i en udenlandsk netbutik. Fremgangen i udlandshandlen smitter også af på listen over de 20 mest brugte netbutikker i Danmark.

Udenlandske giganter snupper de fem første pladser, mens vi skal ned på 6. pladsen for at finde Coop.dk, som er den største danske butik.

Hent hele E-handelsanalysen

”Det er ikke overraskende, at de udenlandske netbutikker dominerer, men det er da ærgerligt, at vi for første gang ikke har nogle danske virksomheder blandt de fem største,” siger Niels Ralund.

Det er da ærgerligt, at vi for første gang ikke har nogle danske virksomheder blandt de fem største.

Årets højdespringer er svenske H&M, der rykker fire pladser frem til en tredjeplads. De udenlandske tøjbutikker har i det hele taget fart på, hvilket Zalandos suveræne førsteplads tydeligt viser.

”Knap hvert tredje køb i en udenlandsk netbutik er tøj, sko eller smykker, og halvdelen af alle digitale køb af tøj, sko og smykker sker i udlandet. Det er bemærkelsesværdigt, og viser lidt om det pres, som danske tøjbutikker er under,” lyder det fra Niels Ralund.

Zalando vil ikke oplyse, hvilke mærker danskerne køber på Zalando, men forklarer, at de danske forbrugere generelt er glade for danske mærker.

De store spiser mere af kagen

En anden klar tendens er, at de store e-handlere spiser en stadig større del af kagen. De ti største netbutikker snuppede i 2018 17 % af alle handler mod 16 % i 2017 og 15 % i 2016.

”Det er selvfølgelig en udvikling, vi skal være opmærksomme på. Heldigvis er det danske e-handelsmarked stadigvæk meget mangfoldigt, og vi er slet ikke ramt af eksempelvis engelske og tyske tilstande, hvor Amazon sidder på henholdsvis ca. 30 % og 50 % af e-handelsmarkedet,” siger Niels Ralund.  

Kinesiske netbutikker nyder godt af konkurrenceforvridende regler og tordner frem

Listen byder også på et par nye ansigter, og det er især værd at bide mærke nummer 16. Det er kinesiske Aliexpress, som er en del af det gigantiske konglomerat Alibaba, der i størrelse overgår Amazon.

Med Aliexpress’ indtræden er Wish.com (4. pladsen) ikke længere den eneste kinesiske netbutik på top-20-listen.

Vi har slet ikke noget imod konkurrence fra udlandet, men vi synes, at konkurrence er sjovest, hvis vi alle spiller efter samme regler.

Det er ikke nogen overraskelse, mener Niels Ralund.

”På kun tre år er antallet af pakker fra Kina til danske forbrugere tredoblet, og sidste år landede der godt 43.000 pakker fra Kina i Danmark. Hver eneste dag. Det forklarer, at wish.com på få år er gået fra at være uden for top-20 til nu at være den fjerde mest benytte netbutik, og at Aliexpress nu er på listen.”

Den voldsomme stigning hænger sammen med, at netbutikker fra Kina og andre 3. lande på grund af momsbagatelgrænsen ikke skal betale moms, hvis varens værdi er under 80 kr. Samtidig nyder de godt af en forældet postaftale, som sikrer dem stor rabat på fragten. Den aftale betyder også, at virksomhederne kan spekulere i at dele større ordre op i mindre for at slippe for at betale moms, og det er problematisk, mener Niels Ralund.

”Vi har slet ikke noget imod konkurrence fra udlandet, men vi synes, at konkurrence er sjovest, hvis vi alle spiller efter samme regler. Det gør vi ikke, når eksempelvis wish.com og Aliexpress nyder godt af, at de ikke skal betale moms og samtidig får en klækkelig rabat på fragten. Det svarer til, at dine konkurrenter starter 20 meter foran dig i et kapløb.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil