Gemt

Black Week levede op til de tårnhøje forventninger

30. november 2020

De store forventninger til udsalgsugen blev indfriet, da forbrugerne shoppede løs online. Dansk Erhverv Digital Handel vurderer, at der blev shoppet for mere end 3 mia. kr. i danske netbutikker.  

Hvis medarbejderne i de danske netbutikker trænger til at puste ud og smække benene op, er det fuldt forståeligt. Den netop overståede Black Week blev nemlig lige så travl og hæsblæsende som forventet. 

”Vi havde forudset en perfekt e-handelsstorm, og det fik vi. Forbrugerne begyndte allerede mandag at shoppe løs, og de stoppede først søndag aften. Vores forsigtige bud er, at forbrugerne i løbet af ugen brugte mere end 3 mia. kr. alene i de danske netbutikker,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

I år er der blevet sat en tyk streg under, at Black Friday nu er blevet forvandlet til Black Week.   

”Coronakrisen har givet det et yderligere skub i år. Niveauet har ligget højere over hele ugen, mens fredagen nåede nogenlunde samme niveau,” siger Niels Ralund.   

Det er også konklusionen i DanDomain, der med ca. 6000 danske netbutikker er Danmarks største webshop-udbyder. 

”For os var det allerede mandag og tirsdag tydeligt, at Black Friday er blevet til Black Week, da vi så knap en fordobling i omsætningen hos vores kunder sammenholdt med sidste år. Tilbuddene er spredt mere ud. Kampagnerne starter tidligere og varer længere. Og selvom handelsdagen over dem alle – Black Friday – var ca. 25% større end sidste år, er det ugens samlede resultat, som siger noget om udviklingen: En stigning på hele 56% i omsætning,” siger Anders Eiler, salgschef. 

Her kan du se tallene fra DanDomain fordelt på dage. % er væksten i forhold til 2019. 

Dage                                     Ordrer%               Omsætning% 

Mandag                                83%                        88% 

Tirsdag                                  79%                        83% 

Onsdag                                 71%                        66% 

Torsdag                                60%                        49% 

Black Friday                    20%                        25% 

Lørdag                                  75%                         98% 

Søndag                                 74%                        98% 

I alt:                                        51%                        56% 

MobilePay runder 1. mia. kr. i omsætning 
Den sorte uge blev også en voldsom omgang for MobilePay Online, der havde sin travleste periode nogensinde.  

Omsætningen for hele ugen rundede 1,2 mia. kr., hvilket er en vækst på 48 % i forhold til 2019. Det blev fordelt på 2 mio. swipes, hvor gennemsnitsprisen var 613 kr.- lidt lavere end 626 kr. i 2019.

"Mobilbetalinger er braget frem længe, men det er ganske markant, at en så stor andel af købene i år er gennemført via MobilePay. Jeg tror, at SCA-udrulningen, der skete i op til ugen, har fået endnu flere end normalt til at bruge MobilePay,” vurderer Niels Ralund.  

Ikke kun fest for B2C’erne 
Black Friday og Week bliver typisk set som en fest for forbrugerne og butikkerne, som de handler i. B2B-segmentet har dog også taget muligheden for at slynge flere varer over disken til sig. En af dem er Lomax.dk, der har i år har holdt Black Friday og Weekend, og det har været en fest, forklarer adm. direktør Kenneth Borup. 

Det er gået over al forventning. Fredag havde vi det højeste antal besøgende nogensinde, og antallet af ordrer og omsætning er fulgt flot med. Vores lager har kørt hele weekenden for at få de mange ordrer ud til kunderne i dag, hvilket vi er lykkedes flot med. 

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil