Gemt

Rolig start på Black Friday efter voldsom Black Week

27. november 2020

80 % af netbutikkerne har i år udvidet Black Friday til Black Week, og det kan mærkes på selve dagen.

”Fredag er begyndt mere rolig end de sidste år, men det er også forventelig oven på en uge, der har været vanvittig. Forbrugerne har virkelig shoppet igennem, og selv de højeste forventninger er blevet slået. Black Friday er i den grad blevet til Black Week,” forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nets har indsamlet tal fra de 100 største netbutikker i Danmark, og de viser en nedgang i salget fredag sammenlignet med sidse år. Omvendt har der været fin fremgang hele ugen.

"Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen samt i går aftes, men det er slut med at sidde oppe hele Black Friday-natten på nettet og shoppe løs," siger Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.

Foreløbige tal fra MobilePay Online viser samme udvikling, men de viser også, at der er ved at komme mere gang i salget.

Ved frokost fredag den 27/11 er forventningen hos MobilePay en omsætning over 1,1 mia. kr. igennem Black Week. Målt i transaktioner regner man med at nå i nærheden af to millioner handler fra indkøbsivrige danskere.

Vi runder 3. mia. kr online
Den forholdsvis rolige start på fredagen, betyder dog ikke, at forbruget ikke slår rekord i år, siger Niels Ralund.

”Der er stadig travlt i netbutikkerne i dag, og jeg tror, at der kommer endnu mere gang i den i løbet af dagen og aftenen. Sammenholdt med resten af ugen, er vores foreløbige bud, at forbrugerne handler for mindst 3. mia. kr. online i løbet af Black Week.”

Bøger og brudekjoler
Udviklingen bliver bekræftet af Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail, der driver Bog & Ide, Legekæden og Boghandleren.

”Vi har haft en fantastisk uge både online og i de fysiske butikker, og vores Black Friday er også begyndt ganske lovende.”

Samme mønster ser Dennis Drejer fra Rito.dk

”Der har været tryk på hele ugen. Vi har forsøgt at sprede salget ud, ved at køre samme tilbud hele ugen. I dag har vi så krydret med at give et gratis hæklenålesæt. Det har sat endnu mere fut i kedlerne, så vi er lige nu omkring 10% foran sidste år. Sidste år kørte vi kun tilbud om fredagen – taget det i betragtning er det en ret stor stigning i omsætning.”

Virksomheden Panayotis, som sælger brudekjoler og tøj til konfirmander, har været ramt af coronakrisen, men årets Black Week har heldigvis betydet flere ordrer, fortæller adm. direktør, Michael Panayotis.

”I nat har vi startet online salg af gavekort på baggrund af jeres artikel omkring forventningerne til øget online salg. Her kan kommende brude og konfirmander købe gavekort til køb af brudekjole/konfirmationskjole, som kan indløses i de kommende måneder. Det er meget populært – vi har siden midnat solgt for mere online, end vi har solgt i butikken i løbet af ugen.”

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil