; ;
Gemt

Salget af dagligvarer stormer frem på nettet

19. august 2021

På fem år er andelen af forbrugere, der handler alt fra mælk til bleer og kartofler online, vokset med 75 %, og i dag handler mere end hver anden e-handelsforbruger dagligvarer og måltidskasser på nettet. Coronakrisen har sat fut under udviklingen, og den ser ikke ud til at vende, vurderer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.   

Hent E-handelsanalysen nederst på siden.

Coop, Salling, nemlig.com, Aarstiderne og vi kunne blive ved.  

De danske forbrugere har i de sidste år fået markant bedre mulighed for at handle dagligvarer og måltidkasser på nettet. Og det udnytter de i stigende grad.  

Den nyeste E-handelsanalyse viser, at andelen af forbrugere, der handler dagligvarer og måltidskasser online, er steget med 75 % på fem år. 

”Udviklingen har været positiv i et godt stykke tid, men i de sidste år og især under coronakrisen har der virkelig været markant fremgang. Det hænger også sammen med, at der i de sidste år er kommet mange flere aktører til, så man nu kan få leveret dagligvarer og måltidskasser til døren over det meste af landet,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Børnefamilierne er de flittigste på nettet 

Ikke overraskende er det børnefamilierne, der oftest fylder kurvene i de digitale dagligvarebutikker, mens de ældre er lidt mere tilbageholdende – ikke mindst når det handler om måltidskasser.  

Hos de yngre forbrugere er måltidskasserne omvendt næsten lige så populære som dagligvarerne. 

”Der er nok tale om en lille generationskløft, hvor de ældre har lidt sværere ved at kaste sig ud i den online dagligvarehandel. Jeg tror dog også, at vi skal regne med et mørketal, da vores tidligere analyser viser, at mange yngre forbrugere under krisen har hjulpet de ældre med at handle online, så der er nok en del ældre, der nyder godt af muligheden for at få leveret til døren, uden at de selv klikker køb” siger Niels Ralund. 

Nettet gør dagligdagen nemmere og sundere 

Muligheden for at spare tid og undgå turen ned i supermarkedet er de klare årsager til, at flere forbrugere handler deres dagligvarer via nettet fremfor butikken. Det hænger fint sammen med den overordnede tendens på nettet, forklarer Niels Ralund. 

”Det handler om at gøre dagligdagen lettere, og det vurderer mange, at den bliver, hvis man slipper for køen i supermarkedet og i stedet får leveret varerne direkte til døren. Generelt kan vi se, at bekvemmelighed fylder mere og mere for forbrugerne, mens prisens betydning bliver mindre.” 

Når det handler om måltidskasser er årsagerne i en vis grad anderledes, uddyber Niels Ralund:  

”For måltidskassekøberne handler det i højere grad om inspiration til nye (sundere) retter og kampen mod madspild. Bekvemmelighed spiller dog stadig en væsentlig rolle, da man ikke skal overveje indkøb og får maden leveret til døren.” 

Er bananen nu moden?! 

Ser vi på, hvorfor nogle forbrugere ikke handler dagligvarer online, møder vi hurtigt en gammel kending: den manglende mulighed for at røre ved varerne. 

”Det er en nød, der er ufattelig svær at knække for butikkerne. Selvom de gang på gang topper listen over brugertilfredshed og anbefalingsvillighed, så er det bare svært at fjerne den skepsis. Nye teknologier og ideer kan hjælpe, og ellers må man bare håbe, at de mange tilfredse kunder kan lokke endnu flere til at prøve det,” lyder det fra Niels Ralund. 

Fremtiden er lys 

E-handelsdirektøren ser generelt positivt på e-handlens fremtid – også når det gælder salget af dagligvarer. 

Optimismen er ikke taget ud af den blå luft. Blandt dem, der allerede handler dagligvarer/måltidskasser online, vil knap hver fjerde handle mere eller meget mere, mens godt hver tiende forventer at skrue ned for handlen de næste 12 måneder. 

”Tallene har altid vist, at når du først har prøvet at handle dagligvarer online, så vil langt de fleste fortsætte. Væksten vil nok ikke være så stor, som under coronakrisen, men jeg er overbevist om, at vi ikke vil se en tilbagegang for det digitale dagligvaresalg, selvom restriktionerne i de fysiske butikker stort set er væk.” 

Den vurdering deler Thor Jørgensen, ansvarlig for Salling Groups samlede online-tilbud. 

“Vi forventer en fortsat øget vækst hos føtex Hjemmelevering, desto større kendskabsgraden bliver. Det samme gør sig gældende for Bilka ToGo, som for alvor har vundet indpas blandt kunderne i hele landet. Forventningen er, at onlinesalget fortsat vil vokse, men selvfølgelig ikke i samme tempo, som det gjorde under perioden med Covid-19.”  

Hent hele analysen ved at logge ind og dyk ned i tallene for dagligvaresalget på nettet.

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent