Gemt

Analyse: Virksomhederne bruger bunker af tid på uinteresserede ansøgere

24. december 2021

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at mere end halvdelen af medlemsvirksomhederne får henvendelser fra uinteresserede ansøgere. Det er en kæmpe byrde, lyder fra erhvervsorganisationen, der kræver politisk handling.


Danske virksomheder mangler i stor stil arbejdskraft lige nu. Oven i det skal de så bøvle med uinteresserede ansøgere, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Og det er et stigende antal virksomheder, der bruger ressourcer på ansøgere, der ikke vil have det pågældende job. Således var det i en undersøgelse fra maj 2021 kun en femtedel af de adspurgte virksomheder, der havde oplevet uinteresserede ansøgere, mens det i den nye undersøgelse er godt halvdelen. 84% af virksomhederne angiver, at de uinteresserede ansøgere var ledige på ansøgningstidspunktet.

Langstrakte og ufrugtbare processer
”Virksomhederne har meget at bøvle med i øjeblikket. De mangler folk og må spilde tid og kræfter på at indkalde ledige ansøgere til et job, som disse slet ikke gider have. Det er et stort problem, når rekrutteringsprocesser på grund af dette udbredte problem bliver langstrakte og ufrugtbare. Jo længere tid, der går, før virksomheden opdager, at den ansøger, de forsøger at ansætte eller har ansat, reelt ikke er interesseret i jobbet, desto større problemer skaber det. I 17 procent af tilfældene møder ansøgeren ikke frem til jobsamtalen, i 13 procent af tilfældene siger ansøgeren jobbet op lige omkring jobstart og i 8 procent af tilfældene dukker ansøgeren ikke op på første arbejdsdag. Det er et helt uacceptabelt problem, som kalder på politisk handling,” siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv.

Peter Halkjær tilføjer, at situationen er markant forværret siden Dansk Erhverv lavede en lignende undersøgelse tilbage i maj. Her var det hver femte virksomhed som inden for det seneste år havde oplevet, at de en eller flere gange har fået henvendelser om stillinger fra ansøgere, der reelt ikke var interesserede i at få disse stillinger.


Tag-selv-bordet skal ryddes
Peter Halkjær påpeger, at man hvis man modtager dagpenge eller kontanthjælp, så skal man som hovedregel kunne tiltræde et hvilket som helt job med dags varsel med mindre, man f.eks. er sygemeldt eller andre ekstraordinære hensyn er på spil. Selvom ledige således på papiret ikke må afvise et tilbud om job og skal kunne tiltræde med dags varsel, så oplever virksomhederne det som et udbredt problem, at ledige ansøgere vender tommelfingeren nedad og takker nej, når de får en ansættelseskontrakt i hånden.

”Når 84% af de virksomheder, som oplever problemet svarer, at de uinteresserede ansøgere er ledige, så kan problemet i høj grad indkredses til at handle om manglende rådighed blandt ledige, der på papiret burde stå til rådighed. Dette indtryk bliver ikke mindre af, at halvdelen af ti af de virksomheder, der spørger ind til en forklaring bliver mødt med en tilbagemelding fra de ledige ansøgere om, at de primært har søgt jobbet, fordi det var et krav fra jobcenteret eller a-kassen, Det er en klar presbold til regeringen at få gjort noget ved. Et sted at begynde kunne være at give jobcentrene mulighed for at sanktionere forsikrede ledige uden om a-kasserne,”siger Peter Halkjær.

For yderligere kontakt Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv på 91 37 31 28

Læs Dansk Erhvervs analyse her:

Analyse Halvdelen af Dansk Erhvervs medlemmer får henvendelser fra uinteresserede ansøgere (Dansk Erhverv, dec. 2021)

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Peter Halkjær

Arbejdsmarkedschef
Medarbejderprofil