Gemt

Forbrugerombudsmanden: Du må ikke kræve, at konkurrencedeltagere skal tagge andre på sociale medier

15. juni 2021

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en café, der stillede som betingelse for deltagelse i caféens konkurrencer, at deltageren taggede en, som han eller hun ville dele præmien med. 3.067 personer, som var blevet tagget, modtog notifikationer om caféens konkurrencer.

Caféen var blevet advaret. Forbrugerombudsmanden havde nemlig tidligere orienteret caféen om, at markedsføringslovens spamforbud også gælder for virksomheders konkurrencer på sociale medier. Alligevel havde caféen gennemført 12 konkurrencer, hvor deltageren skulle tagge en ven for at deltage i konkurrencen. Forbrugerombudsmandens undersøgelser har vist, at 3.067 personer har modtaget notifikationer om caféens konkurrencer.

Det er første gang, at uanmodede notifikationer fører til en politianmeldelse.

Hvordan undgår du, at dine konkurrencer overtræder markedsføringsloven?
Det må ikke være en betingelse for at deltage i konkurrencerne, at deltagerne tagger andre. Et tag udløser nemlig en notifikation, som henviser den taggede bruger til virksomhedens konkurrence. Når virksomheden kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre, vil notifikationerne efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være sendt på vegne af virksomheden. Har den taggede person ikke givet samtykke til at modtage notifikationen, vil det være en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod spam.

Læs i Forbrugerombudsmandens spamvejledning på side 15 og side 39 ff., hvornår markedsføring via sociale medier efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er omfattet af markedsføringslovens spamforbud.

Læs Forbrugerombudsmandens nyhed her.