Gemt

Kaffekapslen om eksportsuccesen: Det er hårdt, men sværere er det altså ikke

10. juni 2021

Kaffekapslen er en vaskeægte dansk eksportsucces, som genererer 80 % af omsætningen på 200 millioner i udlandet. Vi har talt med adm. direktør Anders Balmer om, hvad man skal være opmærksom på, når man vil gå over grænsen.  

Anders Balmers revisorbranchebaggrund og hans erfaring med at knuse både tal og problemer viser sig tydeligt, når han beskriver nogle af de udfordringer, Kaffekapslen er stødt på.  

”Sværere er det altså heller ikke,” gentager han flere gange.  

Dansk Erhverv sætter løbende fokus på dansk e-handelseksport. I øjeblikket laver vi i samarbejde med Copenhagen Business Academy en undersøgelse om barrierer ved e-eksport. Vil du hjælpe os med at hjælpe dig ved at besvare et par spørgsmål?  

Simpel succesopskrift 
Revisorbaggrunden skinner også tydeligt igennem, når han forklarer Kaffekapslens strukturerede og kontante eksportstrategi, som Anders Balmer siden 2016 har haft ansvaret for.   

”Vi prioriterer de tre samme parametre, hver gang vi vil ind i et nyt land: hvilke produkter vil vi sælge i et nyt oplagt marked, hvad er det eksisterende prisleje på de produkter og hvor stor er e-handel i det pågældende land?”  

"vi er ekstremt arbejdsomme og stædige: selvom vi taber penge i starten, så tror vi på vores strategi. Det skal man gøre."

- Anders Balmer

For at finde svar på det, bruger Anders Balmer og co. forskellige analyseredskaber som Google Trends, de henter lokale forbrugsdata fra Nielsen.com og anvender statistikdata fra f.eks. Statista om internetforbrug og e-handelsshare i det pågældende land.   

”Der er så fuld fokus på det land, og vi er ekstremt arbejdsomme og stædige: selvom vi taber penge i starten, så tror vi på vores strategi. Det skal man gøre.”  

Tidshorisonten 
Når der er taget en beslutning om, at man går ind i et nyt marked, går der ca. en måned, inden Kaffekapslen er i gang. Herefter afsætter Anders Balmer et år til at køre landet ordentligt i gang:  

”Vi har en strategi om maksimalt at åbne et nyt marked om året”, forklarer direktøren - det passer godt med historikken: Kaffekapslen har åbnet 10 markeder på 10 år.  

Kend kunden og prisen 
Kaffekapslens 100 ansatte sidder alle i Danmark,  men al kundesupport foregår på de nationale sprog, hjemmesiderne er oversat og så videre.  

Det er ifølge Anders Balmer en nødvendighed, da det er ekstremt vigtigt at kende markedet, kunderne og prisen godt, når man går ind i et nyt marked. Hvis du ikke kan konkurrere på prisen, skal du holde dig væk, også skal du afsætte ressourcer til at lære forbrugerne at kende. 
 
”Du skal virkelig forstå markedet og kunderne. Det bruger vi mange ressourcer på, og vi ringer ofte til kunderne for at høre deres input.”  

"Det er hårdt i starten, men sværere er det altså ikke."

- Anders Balmer

Udfordringer med fragt og afgifter 
Afgiftssystemer og fragt er det, der oftest giver udfordringer for Kaffekapslen, men det er til at overkomme, hvis man forstår at prioritere, forklarer Anders Balmer.  

”Værre er det altså heller ikke, og det kræver ingen speciel finansiel styrke at gå ind i et nyt land. Man skal gøre det 100%, og man skal ikke starte 100 lande på en gang, for man skal have kræfter til at prioritere.”    

Anbefalingen fra Anders Balmer er, at som de udenlandske aktiviteter udvikler sig, kan det give mening at have en fysisk forankring i udlandet tættere på ens markeder.  

Drop Amazon.. 
At sælge via Amazon eller ej. Det er et af de helt centrale spørgsmål for mange danske virksomheder – især dem med eksportambitioner.  

”Amazon kan være en oplagt mulighed, hvis du har et unikt produkt.Ellers ikke. På kort sigt kan du måske få noget mere salg, hvis du opretter dig med andres produkter, men det tager meget fokus og derfor er vi der ikke rigtigt,” forklarer Anders Balmer, inden han slutter med en opfordring til dem, der overvejer et eksportfremstød. 

”Det er hårdt i starten, men sværere er det altså ikke”.  

Om Kaffekapslen

  •  100 ansatte (alle ansatte i Danmark) 
  • Sælger i 10 lande: Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Østrig, Schweiz, Frankrig, Holland, Belgien og Spanien. Under 20% oms i Danmark. Alle under kaffekapslen.XX 
  • Omsætning i 2020: 200 Mio kr. 
  • Sælger bl.a. kaffe, kaffekapsler og kaffeudstyr. Man har valgt at satse bredt og appellerer til de prisbevidste  
  • Solgte i 2021 55 % af virksomheden til en kapitalfond for et trecifret millionbeløb. 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent