; ;
Gemt

B2B-ANALYSE: Tre gode salgstips til B2B-sælgeren

26. maj 2021

Den nyeste B2B-analyse viser, at sælgere bør have fokus på online salg, branche specifik indkøbsvolumen og et frit valg af leverandører, hvis de vil opnå de bedst mulige vilkår for salg på markedet.

Den seneste B2B-analyse fra marts 2021 kortlægger ikke bare B2B-indkøberes handlemønstre. Den giver også sælgere et unikt indblik i, hvad de skal fokusere på, hvis de vil sælge på B2B-markedet. Læs med og se, hvilke tre pointer, som er interessante for dig, der vil forbedre dine chancer på B2B-markedet.

Online salg
Først og fremmest er der gode nyheder til de sælgere, som har en netbutik. En slående 82% af indkøberne handler nemlig online, når de gør erhvervskøb. Det er derfor en god idé – hvis ikke et krav – at have en netbutik, hvis man vil ramme bredt på markedet, siger chefkonsulent hos Dansk Erhverv, Jens Wedenborg.

”En afgørende faktor, når man kortlægger kunderejsen, er naturligvis at se på, hvilke kanaler ens nuværende og fremtidige kunder benytter. Med viden om, at 82% af B2B indkøberne handler online, så er det ikke længere et spørgsmål om, men rettere hvordan man skal tilrette sin tilstedeværelse online,” siger han.

Høj branche specifik indkøbsvolumen
Ifølge B2B-analysen har indkøberne et pænt budget at shoppe for. Faktisk har 42% af indkøberne inden for handel/butik/engros et månedligt budget på over 50.000 kroner – og dermed et årligt indkøbsbudget på over 600.00 kroner. Inden for industri & produktion er det endda over halvdelen af indkøberne, der har tilsvarende budget.

”Den information er vigtig for sælgerne – med en sådan høj indkøbsvolumen, er der god mulighed for at sælge meget og bredt og når man ved hvilke brancher der har de højeste budgetter kan fokusere sin salgsindsats imod disse,” siger Jens Wedenborg.

Frit valg af leverandører
Sidst, men ikke mindst, bør man som sælger være opmærksom på, at der på B2B-markedet er stor fleksibilitet, når det kommer til valg af leverandør. Lige knap halvdelen (48%) af B2B-indkøbere melder, at de har stor eller fuldkommen valgfrihed i forhold til, hvilken leverandør de handler hos.

”Med en viden om, at knap halvdelen af indkøberne kan påvirkes positivt i forhold til at opnå salg, end hvis indkøbene skal ligges hos forudbestemte leverandører, så er altså på med ja-hatten og se at komme i gang med salgsarbejdet” siger Jens Wedenborg.

Vil du vide mere?
Læs eller genlæs B2B analysen.

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent