{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. marts 2021
Taksonomi for bæredygtig finansiering, pligter for virksomhedsdirektører, due diligence for virksomheder i forsyningskæder, revision af det ikke-finansielle rapporteringsdirektiv og europæiske ikke-finansielle rapporteringsstandarder. 2021 tegner til at blive et travlt år med hensyn til initiativer og lovgivning om bæredygtighed og virksomhedsansvar.
For at vi ikke ender i en situation, hvor danske virksomheder f.eks. skal bruge flere kræfter på at rapportere end på at implementere, og for at vi ikke skaber et administrativt monster, der vil efterlade små- og mellemstore virksomheder på perronen, finder Dansk Erhverv det nødvendigt at sikre sammenhæng mellem de mange initiativer fra Kommissionen. Målet må være at skabe effektiv regulering, hvor de forskellige bestemmelser for virksomheder frem for alt er enkle at anvende.
Manglende overblik på tværs skal løftes nu
Kommissionen er i øjeblikket ved at analysere resultaterne af den offentlige høring om bl.a. obligatorisk due diligence, som den har modtaget næsten en halv million svar på. Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslag i juni 2021. Navnlig overvejes det for øjeblikket, hvordan man afgrænser hvilke virksomheder, der skal være omfattet, herunder hvordan man definerer SMV'er med høj risiko.
Revisionen af det ikke finansielle rapporteringsdirektiv (NFRD) forventes inden udgangen af april 2021. Direktivet vil definere de oplysninger, som virksomhederne skal videregive om deres arbejde med bæredygtighed i bred forstand. Her er det igen utroligt vigtigt, at der skabes en kobling ikke alene til den virksomhedsrapportering, som omfattes af EU-taksonomien, men også til de forslag til produktrapportering, som kommer fra Kommissionen. Disse er i form af retningslinjer for beregning af produkters miljømæssige fodaftryk i et livscyklusperspektiv, også kaldet Product Environmental Footprint eller bare PEF.
Det er med andre ord nu, at der skal sættes ind, hvis vi skal sikre at fremtidens bæredygtighedslovgivning er sammenhængende, effektiv og egnet til formålet: At gøre EU's økonomi bæredygtig.
Kortlægning skal både udføres nationalt og europæisk
Kommissionens enheder for f.eks. miljø, juridiske forhold og finansielle forhold fremsætter for øjeblikket både horisontale og sektorspecifikke lovforslag, der skal fremme bæredygtige investeringer og øge data og sammenlignelighed blandt virksomheder. Det er ikke det individuelle tiltag, som er et problem, men derimod summen af de mange tiltag. Risikoen er blandt andet, at den nye lovgivning utilsigtet vil drive en øget konsolidering og ulig konkurrencevilkår mellem store og små virksomheder, herunder mellem danske og europæiske selskaber. Derudover skriger det til himlen, at der ikke er tilstrækkeligt samspil og koordinering imellem de ansvarlige enheder i Kommissionen. Dansk Erhverv mener, at det manglende, samlede overblik og byrdeeffekten af de mange nye tiltag bør italesættes af de danske myndigheder og arbejder for, at der foretages en tværgående kortlægning, set med danske briller. Kortlægningen bør ideelt set både finde sted på nationalt plan for bedst muligt at kunne sikre danske virksomheders interesser, og på europæisk plan, for at sikre effektiviteten og de konkurrencemæssige aspekter af de mange nye tiltag.
Relaterede artikler