{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. november 2021
Importøren af en morgenmadsbar indhentede i 2017 en bindende tariferingsoplysning (BTO) fra SKAT, ifølge hvilken baren skal tariferes i position 1904 10 90 00; Bagværk og andre tilberedte varer af korn, mel m.m. Importøren anmodede efterfølgende Skattestyrelsen om at bekræfte, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22 af barens kakaoindhold.
Skatterådet afviste, at der skal betales dækningsafgift efter § 22, men fandt i stedet, at der skal betales chokoladeafgift efter de almindelige regler i chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 4, da morgenmadsbaren, desuagtet den bindende tarifering, er omfattet af betegnelsen ”sukkervarer af enhver art”. Importøren klagede over Skatterådets svar til Landsskatteretten, der i oktober 2021 stadfæstede Skatterådets afgørelse. Importøren har 3 måneder til at indbringe Landsskatterettens afgørelse for domstolene.
Dansk Erhverv er overrasket over afgørelsen, som vi finder meget vidtgående.
Betydningen af den bindende toldtarifering
Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1, at ”Af varer under toldtariffens pos. 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2106 og 2202, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, svares ved indførsel fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, en dækningsafgift. […]” (min fremhævning).
Landsskatteretten afviste at tillægge den bindende toldtarifering nogen betydning, idet der ifølge Landsskatteretten ”ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem tariferingen efter Toldtariffen og rubriceringen efter chokoladeafgiftslovens regler”.
Udstrækningen af ”sukkervarer af enhver art”
Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1 at ”Af følgende varer svares afgift til statskassen: […] 4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art. […]” (min fremhævning)
Landsskatteretten fastslog, at chokoladeafgiftsloven er tiltænkt et bredt anvendelsesområde og at der ved vurderingen af, hvorvidt en vare er omfattet af betegnelsen ”sukkervarer af enhver art” ikke skal lægges vægt på de øvrige varer nævnt i bestemmelsen, men at der derimod skal lægges vægt på, om sukker er karaktergivende for produktet.
Importørens argumenter inkluderede bl.a., at der findes produkter med et langt højere sukkerindhold, som ikke er afgiftspligtige, at produktet er fysisk placeret sammen med andre müesli-lignende barer, samt at lovgiver ikke kan have tiltænkt et så bredt anvendelsesområde af ”sukkervarer af enhver art”, henset til de øvrige punkter oplistet i bestemmelsen.
Landsskatteretten tilsidesatte importørens argumenter og fandt, at idet (forskellige) sukkerarter udgjorde en af barens hovedingredienser (kun overgået af kornsorter), at baren smagte og duftede sødt af sukker, samt at barens udseende og fremtoning tydeligt signalerede indhold af sukker, så var der tale om en afgiftspligtig "sukkervarer af enhver art."