; ;
Gemt

Status på Black Friday: Forbrugerne shopper stadig løs

26. november 2021

De danske netbutikker har indtil videre haft en travl Black Week og Black Friday, hvor forbrugerne især har købt via MobilePay. Dansk Erhverv forventer en omsætning på mere end 3 mia. kr. online  

Selvom mange netbutikker har udvidet Black Friday til Black Week, så var forbrugernes købelyst ikke stilnet af, da selve Black Friday ramte.  

Tal og data for natten og formiddagen, som Dansk Erhverv har indhentet viser, at salget samlet set ligner sidste års Black Friday.  

”Konklusionen er, at det overordnet er nogle meget tilfredse netbutikker. Nogle har haft en lidt roligere nat end sidste år, mens andre har haft fuldt fart på. Det ligner sidste års mønster, hvor salget kommer i bølger. Det hænger formentlig sammen med, at Black Friday er udvidet til Black Week, så forbrugerne handler, når de har tid og lyst og sidder ikke nødvendigvis klar foran skærmen midt om natten,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

”Konklusionen er, at det overordnet er nogle meget tilfredse netbutikker. Nogle har haft en lidt roligere nat end sidste år, mens andre har haft fuldt fart på. Det ligner sidste års mønster, hvor salget kommer i bølger."

- Niels Ralund, Dansk Erhverv

MobilePay runder 1. mia. kr.

MobilePay har i Black Week har haft fremgang på hele 70 % i forhold til sidste år, og i første del af Black Friday fik fremgangen endnu et nøk, da væksten frem fra kl. 00.00 til 06.00 nåede hele 99 %.  

”MobilePays estimat er, at danskerne kl. 24 i aften vil have MobilePay-nethandlet for 600 mio. kr. svarende til en vækst på 50-60 procent sammenlignet med Black Friday 2020. Alt tyder på, at både Black Friday og hele Black Week sætter rekord,” siger Claus Bunkenborg, direktør for MobilePay, og bemærker, at MobilePay rundende 1. mia. kr. i omsætning for Black Week kl. 09.00 fredag.  

”Det er en imponerende vækst, som selvfølgelig også hænger sammen med, at MobilePay har fået ganske mange nye butikker med det sidste år. Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har taget virkelig godt imod MobilePay og nu swiper løs,” siger Niels Ralund.  

Statusopdatering kl. 12 fra MobilePay:

  • MobilePay Online sætter ny rekord de første 12 timer med en vækst på 104% på Black Friday 2021 med 247 mio. kr. og 330t. køb (2020: udgjorde 121 mio. kr. / 182t. trx.)
  • Det svarer til en vækst på 447% i forhold til sidste fredag.
  • Ny timerekord kl. 9-10: 43 mio. kr. og 57t. swipes med MobilePay per time. (2020 BF peak var kl. 21-22 og udgjorde 25 mio. Kr. / 40t. trx.)  
  • Gennensnitskøb på 749 kr. i perioden

Nets: rolig nat, fin formiddag 

Tal fra Nets viser, at mange danskere har prioriteret deres nattesøvn, men nu går i gang: til formiddag er der en samlet stigning i handelsaktiviteten på 3,9 procent i forhold til 2020.   

“Selvom aktiviteten ikke er tårnhøj lige nu, så kan vi se, at der stadig er flere danskere, der sidder og finder gode Black Friday-tilbud på nettet sammenlignet med sidste år. Det tegner til at være en god start for Black Friday for danske webshops," siger Head of Sales Henriette Dunkjær Andersen. 

Nets’ tal viser også, at Black Week fik en stærk start i sidste weekend, og så var var der lidt lavere aktivitet midt på ugen. Torsdag steg handelsaktiviteten igen, og den trend fortsætter fredag formiddag. Dog viser torsdagens udvikling et fald lige efter midnat i forhold til tidligere år, men Henriette Dunkjær Andersen forklarer, at det kan skyldes, at flere webshops har givet kunder adgang til de gode tilbud allerede før Black Friday:  

"Mange butikker har givet udvalgte kunder tidlig adgang til tilbuddene, og derfor ser vi formodentlig færre onlinetransaktioner i nattetimerne end sidste år. Men efter kl. 6 vågnede danskerne op til dåd, og lige nu er tallene højere end sidste år.” 

"Vi har været med på Black Friday i 8 år, men har aldrig oplevet noget lignende som i år. Det stikker helt af hos os” 

- Dennis Drejer, Rito.dk

Færre men større ordrer 

DanDomain, som hoster godt 6000 netbutikker, melder at starten på Black Friday var knap så travl som sidste år. Ordremængden og omsætningen i den første officielle Black Friday time (00.00- 01.00) var hhv. 30% og 28% mindre end i 2020.  

Status kl. 8 var, at vi kun var hhv. 19% og 17% bagud på ordrer og omsætning ift. 2020, så natten har indhentet noget af det ”tabte” fra aftenens halvsløje start. Status kl 12.00 er, at vi er hhv. 16% og 14% bagud på ordrer og omsætning ift. 2020. Den gennemsnitlige ordrestørrelse er ca. 8 % større, men den totale omsætning er mindre på tværs af alle DanDomain shops,” siger CSO Anders Eiler.

”Det stikker af” 

Danskernes købelyst smitter også af på logistikvirksomhederne, der knokler for at få pakkerne ud til forbrugerne.  

”Vi har omdelt og udleverer flere pakker end nogensinde før her i ugen op til Black Friday. I forhold til sidste års rekordår, har vi haft en pakkevækst på mere end 9 % i Black Week-ugen. Nu bliver det spændende at se, om den høje aktivitet hos de købelystne danskere har tager noget af pusten ud af selve Black Friday, eller om vi rammer de rekordmængder, som vores prognoser indikerer, og som vi har indstillet hele virksomheden til at kunne håndtere, siger Lene Reipuert, Pakkechef i PostNord. 

Også hos fragtvirksomheden Coolrunner oplever man stor travlhed, forklarer adm. direktør Per Imer. 

”Det startede stærkt mandag og de første dage i ugen. Torsdag aften stak det så helt af, og lige nu er vi på selve Black Friday morgen oppe på over 3 gange flere pakker end for eksempel mandag på samme tidspunkt.”  

Travlhed på lageret hos Rito.dk

Nogenlunde samme udtryk bruger adm. direktør i netbutikken Rito.dk, Dennis Drejer. 

”Vi har været med på Black Friday i 8 år, men har aldrig oplevet noget lignende som i år. Det stikker helt af hos os. Vi har i et par år trukket travlheden ud over ugen ved at køre Black Week. Det har vi også gjort i år, men alligevel er vi 66% foran sidste års omsætning. Det er helt crazy taget i betragtning, at landet var lukket ned sidste år på dette tidspunkt, og vores produkter passer ind i en nedlukning.” 

Bøvl med betalingerne 

Black Friday er generelt gået godt, og netbutikkerne har haft godt gang i salget. Torsdag aften var der dog alvorlig malurt i bægeret, da der var nedbrud hos en af de virksomheder, der håndterer betalingerne. 

”Det var selvfølgelig ekstremt uheldigt for de virksomheder, de blev berørt. Heldigvis kom systemet op at køre igen, så vi håber selvfølgelig, at de berørte netbutikker kan indhente noget af det tabte igen.” 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent