Gemt

Danskernes forbrug i de udenlandske netbutikker falder

20. september 2021

Udviklingen med mindre forbrug i udlandet er positiv og en anerkendelse af de danske virksomheder, men forvirringen om de store netbutikkers nationalitet mudrer billedet.

Hent hele E-handelsanalysen 1. halvår 2021 nederst på siden

Udviklingen har været stensikker de sidste mange år: væksten i danskernes forbrug i de udenlandske netbutikker har langt oversteget væksten i de danske butikker.

Under coronakrisen vendte billedet dog, da den danske vækst var på 15 %, mens den udenlandske droppede med hele 10 %.  I de første seks måneder er tendensen fortsat – dog mindre dramatisk, da forbruget i udlandet blot er faldet med 2 procentpoint. I dag havner 32% af danskernes handler og ca. 26% af forbruget i en udenlandsk netbutik.

”Der ryger stadig en god portion forbrug til udlandet, så der er fortsat potentiale for at tage mere hjem. Når det er sagt, så er det skønt at se, at forbrugerne kvitterer for, hvor godt de danske netbutikker gør det. Det er en lang sej kamp, som nu giver resultater,” lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Zalando er da dansk?!

Han understreger dog, at tallene skal tages med et gran salt, da mange af de store udenlandske netbutikker opfattes som danske af forbrugerne.

”Tager vi den tyske gigant Zalando, som er den suverænt største netbutik i Danmark, så tror halvdelen af forbrugerne, at den er dansk, men knap 8 ud af 10 tror, at H&M er dansk. Det er godt arbejde at Zalando og de andre giganter, men det mudrer også billedet en smule.”

Derfor er der også grund til at fortsætte kampen, pointerer Niels Ralund.

”Vi skal fortsætte med at arbejde for, at virksomhederne har de bedst mulige forhold. Det handler om alt fra at sikre adgang til kvalificeret arbejdskraft til at fjerne administrative byrder. Der er masser at gøre.”

Hvor godt klarer Danmark sig egentligt i konkurrencen med andre lande? Se Dansk Erhvervs konkurrencebarometer og få svaret

Nationalitet betyder ikke det store

Under coronakrisen har analyser vist, at forbrugerne gerne vil handle i danske butikker for at støtte dem, men ellers betyder virksomhedens nationalitet ikke det store for forbrugerne på nettet. Kan de finde varen og få den til en god pris, så overvejer de oftest ikke, hvor netbutikken hører hjemme.

”Forbrugerne ser nettet som ét stort marked, og det viser også, hvorfor det er ganske svært at hive forbruget hjem. Jeg glæder mig dog over, at det er blot er 2 % af forbrugerne, der handler i udlandet, fordi servicen er bedre. Den kamp må vi ikke tabe,” siger Niels Ralund.

Hvad køber forbrugerne i udlandet?

Ser vi på forbruget fordelt på produkter er der er klar tendens: tøj, sko og accessories og så alt det andet. Faktisk er mere end hver tredje onlinehandel, som danske forbrugere foretager i udlandet, køb af tøj, sko og accessories. Generelt bliver mindst hver fjerde køb i denne kategori foretaget i udenlandske netbutikker.

”Konkurrencesituationen i modebranchen er benhård, og den er præget af giganter som Zalando, Asos, Boozt og H&M, hvilket selvfølgelig også afspejler sig i analysen,” forklarer Niels Ralund. 

Hvor køber de det?

Mere end hver fjerde udenlandshandel laves i Tyskland, som er det suverænt største marked efterfulgt af Sverige – tilsammen er de to lande for hjemsted for halvdelen af handlerne.

I 2020 havnede 14 % af udenlandshandlerne i kinesiske netbutikker, men i 2021 er det faldet til 8 %. Også handlen i England lider et knæk og går fra 19 % i 2020 til 14 %, hvilket kan forklares med Brexit.

 

Log ind og hent E-handelsanalysen 1. halvår 2021

 

 

1. halvårsanalyse 2021

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil