; ;
Gemt

Første afgørelse: Kinesisk markedsplads blokeret i Danmark

20. september 2021

En dansk domstol har afgjort, at en kinesisk online markedsplads skal blokeres i Danmark, efter den har formidlet salg af farlige produkter. Dansk Erhverv glæder sig over, at der nu er konsekvenser, hvis udenlandske netbutikker og markedspladser bryder reglerne.

Sidste år vedtog Folketinget en ny produktlov, der blandt andet giver Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at anmode domstolene om at blokere for adgangen til hjemmesider og platforme, hvis der gentagne gange er blevet solgt farlige og ulovlige produkter.

Nu rammer den lov den kinesiske netbutik Banggood.com, som har solgt en lang række farlige og ulovlige produkter som f.eks. elementer til haveredskaber, hvor dele kan rive sig løs under drift.

nu er tålmodigheden altså brugt op – og det synes kun at være en rimelig reaktion fra Sikkerhedsstyrelsen og Domstolene

- Betina Schiønning

Den afgørelse vækker glæde i Dansk Erhverv, forklarer chefkonsulent Betina Schiønning.

”Det er fantastisk, at vi har en dansk Sikkerhedsstyrelse, der effektivt bruger de redskaber, de har i værktøjskassen til at sørge for, at danske forbrugere ikke udsættes for farlige og ulovlige produkter. Den pågældende onlinemarkedsplads har angiveligt formidlet salg af mange farlige varer til danske forbrugere og formentlig fået advarsler og muligheder for at stoppe det ulovlige salg. Men nu er tålmodigheden altså brugt op – og det synes kun at være en rimelig reaktion fra Sikkerhedsstyrelsen og Domstolene.”

Blokeringen skal ses i lyset af, at Sikkerhedsstyrelsen med de nuværende regler for online markedspladser efterlades med blokering som sidste og som eneste mulighed. Normalt er ansvaret for at sikre, at farlige og ulovlige produkter fra deres leverandører i 3. lande ikke kommer ud til forbrugerne, først og fremmest er pålagt de virksomheder, der tjener deres penge på salg af produkter til forbrugerne. Det gælder for danske og europæiske virksomheder, der fungerer som importører og distributører, f.eks. den helt almindelige detailhandel – både fysiske butikker og netbutikker.

Markedspladser skal spille efter samme regler

Netop online markedspladser har dog ikke ansvar for sikkerheden af de produkter, de formidler til Europa fra sælgere 3. lande.

”Det er en absurd situation, og hvis vi ønsker at beskytte det indre marked i EU og den europæiske forbrugersikkerhed, skal det naturligvis ikke være tilladt for online markedspladser at formidle produkter fra 3. lande til danske og europæiske forbrugere, uden at de er forpligtet til at tjekke, at sælgeren i Kina eller et andet tredjeland har dokumentation for sikkerheden – allerede FØR de sættes til salg,” forklarer Betina Schønning og uddyber:

”Hvis vi ikke indfører dette ansvar og sanktionerer overtrædelser, vil onlinemarkedspladserne ikke have incitament til at sørge for sikkerheden, før produkterne købes af forbrugerne, og skattekronerne vil fortsat i stor stil blive brugt på kontrol af forbrugerpakker i havne og lufthavne og på at føre retssager med henblik på blokering. Regeringen har muligheden for at kæmpe for de stolte danske traditioner for fair og lige konkurrence og høj forbrugersikkerhed i forbindelse med forhandlingen af Digital Service Act, som sker i øjeblikket i EU. Men indtil nu har regeringen desværre afvist at forpligte onlinemarkedspladserne på lige fod med andre virksomheder, der ligesom onlinemarkedspladserne tjener deres penge på salg af produkter fra 3. lande.”

Læs mere om DSA og Dansk Erhvervs arbejde med at sikre lige vilkår på nettet

Kontakt

Handel

Betina Schiønning

Chefkonsulent