Gemt

Klar til transparens? Fakta om virksomheders bæredygtighedsrapportering

Nyhed

25. september 2021

Bæredygtighedsdata skal i stigende grad have samme kvalitet som finansielle data. Men er de danske virksomheder klar?


I stigende grad bliver oplysninger og data i relation til bl.a. klima og miljø afgørende for konkurrenceevnen hos helt almindelige danske virksomheder. I takt med at EU implementerer sin strategi for bæredygtig finansiering inden for de kommende år, vil mange virksomheder stifte bekendtskab med bæredygtighedsrelaterede datakrav.

Det skal være nemmere at sammenligne selskabers grad af bæredygtighed på tværs af branche, sektor og størrelse, så virksomheder, der er dygtige til bæredygtighed, får nemmere adgang til kapital. Det er et godt og sundt princip.

Derfor kommer det til at handle om at kunne vise, at man som virksomhed passer på miljøet og klimaet (Environment), menneskene (Social) og at man opfører sig etisk ansvarligt (Governance). I daglig tale også kaldet ESG. Og det er noget, som banker, finansinstitutter og investorer kommer til at interessere sig meget mere for. Så alle virksomheder bør forberede sig på en markedssituation, hvor efterspørgslen efter ansvarlige løsninger og data herom stiger markant.

Hovedpointer fra rapporten:

  • Kun en ud af fire klimarapporterer i dag, og en ud af tre forventer at gøre det inden for de kommende år.

  • På den positive side kan man sige, at vi kan forvente en stigning i klimarapporterende virksomheder på ca. 50 pct.

  • På den pessimistiske side kan man sige, at to ud af tre virksomheder ikke forventer at klimarapportere.

  • 71 pct af virksomhederne, der leverer produkter og 59 pct af virksomheder, der leverer serviceydelser, forventer en væsentlig stigning i den grønne efterspørgsel.

  • Kun 23 pct. af virksomhederne oplever, at virksomhedsrapportering bidrager med værdi. Der er dog stor forskel på den oplevede værdi.

  • Det er særligt mikrovirksomhederne (færre end 10 ansatte) som ikke mener, at klimaindikatorer på virksomhedsniveau skaber værdi for dem. Kun 15 pct. blandt disse virksomheder oplever, at de har de fornødne ressourcer til at imødekomme reglerne om klimarapportering.  

  • Virksomhederne oplever langt hen ad vejen de samme barrierer for rapportering på øvrige bæredygtighedsindikatorer som for klimaindikatorer. Kun 18 pct. af virksomhederne anser bæredygtighedsrapportering på øvrige indikatorer som værdiskabende.

  • Ser vi på virksomhedsstørrelse gælder det for 48 pct. blandt de største virksomheder med flere end 250 ansatte, mens kun 11 pct. af mikrovirksomhederne oplever bæredygtighedsrapportering som en værdiskabende del af virksomheden.

 

Klar til transparens - danske virksomheders arbejde med bæredygtighedsrapportering

pdf

Download