; ;
Gemt

Klar til transparens? Danske virksomheders arbejde med bæredygtighedsrapportering

Rapporten giver et godt billede af, hvordan danske virksomheder står rustet til de fremtidige krav. Der tegner sig et fragmenteret billede. Der er stadig en stor del af de danske virksomheder, som ikke rapporterer på klima- og bæredygtighedsindikatorer, særligt blandt de mindste virksomheder. Analysen peger dog også på, at der er store gevinster at hente ved at rapportere for virksomhederne, når virksomhederne formår at integrere rapporteringerne som en værdiskabende del af forretningen.

Analyse

JUNI 2021

Ikke stor kommerciel interessse endnu, men den ventes
Det er kun er et mindretal af Dansk Erhvervs medlemmer, som for alvor oplever interesse fra kunder på grønne løsninger i dag. Det er kun 33 pct. af de virksomheder, der sælger produkter, der i dag mærker en betydelig grøn efterspørgsel på deres produkter. Det tilsvarende tal for serviceydelser er en smule lavere (25 pct.). Det samme billede gør sig gældende, når man vender blikket mod virksomhedernes egne krav til underleverandører. Der er dog udsigt til en væsentlig stigning i den grønne efterspørgsel. Frem mod 2025 forventer et stort flertal af virksomhederne en stigende efterspørgsel på grønne løsninger. Der er tale om 71 pct. for produkter og 59 pct. for serviceydelser.

Store virksomheder belønnes mest af markedet på nuværende tidspunkt
Efterspørgslen efter grønne produkter er størst for de store virksomheder. Det er således kun 19 pct. af de mindste virksomheder, som sælger produkter, som oplever en grøn efterspørgsel, mens det tilsvarende tal for større virksomheder med over 250 medarbejdere er 53 pct.

Markedsdrevet omstilling virker
Der tegnet sig et tydeligt billede af, at de virksomheder, som forventer en stigende grøn efterspørgsel på produkter, har et langt større fokus på at omstille produktionen end virksomheder, der ikke forventer nogen betydelig stigning i grøn efterspørgsel. Det tyder altså på, at markedsbaserede incitamenter virker i denne sammenhæng; hvis virksomheder kan løfte omsætningen ved at omlægge til grønnere produkter, så vil langt de fleste undersøge mulighederne for dette. Det er med til at underbygge argumentet om, at den grønne omstilling skal være markedsdrevet, hvis virksomhederne for alvor skal med på bølgen.

Opmærksomhed på de små- og mellemstore virksomheder
I Danmark har vi nogle store virksomheder, der går foran og sætter en høj international standard for så vidt angår klimarapportering. Det er dog samtidig vigtigt at huske, at langt, langt de fleste virksomheder i Danmark er SMV’ere. Et klart flertal af disse er slet ikke i gang endnu. Og det udgør en markant risiko for dansk konkurrencevne, som bør addresseres.

 

Klar til transparens - danske virksomheders arbejde med bæredygtighedsrapportering

pdf

Download