{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. september 2021
Svaret er ”Ja”.
Det er muligt og lovligt, når visse betingelser er opfyldt.
Som bekendt kræver det et forudgående samtykke efter markedsføringsloven at sende elektronisk markedsføring – fx et nyhedsbrev – til både forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder.
Der er dog en udtagelse til denne regel:
Du kan sende elektronisk markedsføring for dine egne tilsvarende varer og ydelser, som dem kunden har købt, hvis kunden er blevet oplyst om det ved købet og har mulighed for at frabede sig markedsføring ved fx at fjerne et flueben i et forhåndsafkrydset felt. Se alle betingelser nedenfor.
Som et eksempel kan nævnes, at et færgeselskab vil kunne bruge undtagelsen til at sende tilbud på andre færgebilletter eller mad om bord og andre tilkøbsydelser, når kunden har købt en færgebillet.
Et byggemarked eller et stormagasin vil kunne bruge reglen til at sende tilbud på egne, tilsvarende produkter eller tilbehør til sådanne produkter, men stormagasinet vil ikke kunne bruge reglen til at udsende deres nyhedsbrev, der reklamerer for mange forskellige produkter. Har byggemarkedet fx solgt en cykel, vil det kunne sende reklame for en ringeklokke, en cykelcomputer, en cykelhjelm eller cykeleftersyn, men ikke for en knallert eller køkkengrej.
Dit produktsortiment har derfor betydning for, om det er hensigtsmæssigt for dig at benytte undtagelsen. Det er derimod ikke et carte blanche til at sende et nyhedsbrev ud med tilbud på hvad som helst, hvis det ikke er et ”tilsvarende” produkt.
Læs Dansk Erhvervs guide om, hvornår du kan bruge undtagelsen, hvordan du formulerer den tekst, hvor du gør kunden opmærksom på, at du vil sende elektronisk markedsføring, og at kunden kan frabede sig det. Det er vigtigt, at du ikke formulerer det som en opt-in.
Betingelser for at bruge undtagelsen
Ja, det er en EU-regel. Derfor gælder denne regel principielt også i andre EU-lande. Der kan dog være forskellige fortolkninger og traditioner.
Fx er det et ”no go” at bruge reglen i Tyskland. Her er dobbelt opt-in det eneste, der duer.
I Norge fortolker man reglen sådan, at den kun gælder i løbende aftaleforhold (fx abonnementer) og ved salg af ”kapitalvarer”, som fx salg af en bil. Læs mere her.
Reglen fremgår af artikel 13 i direktiv 2009/136/EF og lyder sådan:
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med overholdelse af markedsføringsloven. Du kan læse Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af undtagelsen til spamreglen og eksempler fra praksis på side 34 til 36.