Gemt

Dansk Erhverv hilser nationalt klimamærke velkommen

16. april 2022

Regeringens udmelding om, at man nu vil arbejde for at lave et nationalt klimamærke, er et godt initiativ, som er længe ventet. Det vil gøre det nemmere for forbrugerne at købe klimavenligt ind.

Regeringen har netop meldt ud, at fødevareministeren nu sætter gang i arbejdet med at skabe et nationalt klimamærke. Denne mærkningsordning har god opbakning i Dansk Erhverv, der længe har opfordret til at få et klimamærke.

”Vi har tidligere foreslået at etablere en klimadatabase og et klimamærke. Derfor hilser vi initiativet velkomment, og glæder os til at bidrage til det videre arbejde. Forslaget om et klimamærke kommer ikke et øjeblik for tidligt. Klimarådet har allerede sagt, at vi kan være mere klimavenlige, hvis vi er bedre til at putte de rigtige varer i indkøbskurven. Så det er meget fornuftigt initiativ, regeringen vil sætte i gang,” siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft.

Dansk Erhverv er glade for at være med i det arbejde, der nu sættes i gang, og organisationen har allerede flere indspark til et kommende klimamærke.

Troværdige data
Et klimamærke skal bygge på en database med officielle og offentligt tilgængelige klimadata for fødevarer, som forbrugere og indkøbere kan have tillid til. Den skal endvidere give landmænd og fødevarevirksomheder let adgang til at sammenlignelige data, der kan bruges til kommunikation, innovation og udvikling af nye løsninger. Det er i den forbindelse vigtigt, at staten påtager sig rollen som afsender, da det er med til at sikre uafhængighed, troværdighed og sammenlignelighed.

”Det er godt, hvis vi får et nationalt mærke, for det højner troværdigheden. Men udover en offentlig database med klimadata for fødevarer, bør myndighederne anbefale andre metoder til at beregne klimaaftryk på fødevarer. Ensartede metoder til vurderingen af fødevarers klimaaftryk vil gøre det nemmere at mærke de fødevarer, hvor databasen ikke er tilstrækkelig,” siger Henrik Hyltoft.

Keep it simple
Desuden foreslår Dansk Erhverv, at mærket kun skal handle om klima og dermed CO2-aftrykket. Ikke andre grønne parametre som fx miljø.

”Et klimamærke for fødevarer bør være et frivilligt og positivt mærke, som vi allerede kender det fra for eksempel Nøglehulsmærket. Mærket bør også kun handle om klimapåvirkning. Det gør mærket mere anvendeligt og nemt at forstå,” siger Henrik Hyltoft.

Kontakt

Handel, Byg, Teknik & Service

Henrik Hyltoft

Vicedirektør
Medarbejderprofil