; ;
Gemt

Egmont er klar til flere men anderledes investeringer i netbutikker

30. august 2022

Den danske mediekoncern vil fortsat investere i e-handelsvirksomheder, men strategien bliver justeret. Det fortæller adm. direktør i Story House Egmont, Torsten Bjerre Rasmussen, som især kigger efter ledere med visioner, når han er på investeringsjagt.

Umiddelbart rimer magasiner, biografer og kommercielt tv ikke på e-handel. Men det har det siden 2013 ikke desto mindre gjort hos Egmont.

I 2013 begyndte medie-koncernen, som blandt andet står bag en lang række magasiner som eksempelvis Euroman, Nordisk Film og TV 2 Norge, nemlig at investere i nordiske e-handelsvirksomheder.

”Vi ledte efter nye vækstområder og var ret hurtige enige om, at e-handlen var oplagt for os. Der var vækst, og det var et nyt område for os, men vi kunne også se nogle synergier og områder, hvor vi kunne bruge vores kompetencer,” forklarer Torsten Bjerre Rasmussen, som er direktør i Story House Egmont, der driver koncernens e-handel.

”Vi vil gerne have ledere, der har visioner
og ikke bare ønsker en hurtig exit efter et par år.”

-Torsten Bjerre Rasmussen, Story House Egmont

Fra begyndelsen var strategien at finde virksomheder med en underliggende vækst på omkring 10 procent i nicheområderne outdoor, køkken, forældre/småbørn, hobby og skønhed & helse. Det betød også, at segmenterne mode, dagligvarer og forbrugerelektronik blev valgt fra, fordi der var og stadig er ”for mange og for store konkurrenter”. Den investeringsstrategi kører man stort set videre med i dag, lyder det fra Torsten Bjerre Rasmussen.

”Vi spørger os selv: Kan vi blive ledende i Norden indenfor dette område? Forskellen er så bare, at tidligere havde de førende virksomheder i nicheområderne nogle hundredemillioner i omsætning, men nu er det ikke nok til at være førende. Derfor skal der andre og større investeringer til. Det har været den største overraskelse for os.”

Fakta om Egmont
Egmont er en af Nordens største mediekoncerner og har medievirksomheder inden for bl.a. film, tv, biografer, computerspil, magasiner, bøger, undervisning, digital markedsføring og e-handel.

Egmont står bag Story House Egmont, Nordisk Film, Lindhardt og Ringhof samt TV 2 og Cappelen Damm i Norge. Egmont omsatte i 2021 for 15,4 mia. kroner.

 

Story House Egmont har forretninger inden for tre områder: media (magasiner og digitale medier), agencies og e-handel. Story House Egmont omsatte i 2021 for 6,3 mia. kroner.

 

Story House Egmonts e-handelsportefølje består af ni nordiske e-handelsvirksomheder, som er majoritets- eller minoritetsejet. Det er: Royal Design Group (100%), Bagaren och Kocken (100%), Nice Hair (100%), Fjellsport (85%), Outnorth (85%), Skitt Fiske (80%), Garnius 51%, Jollyroom (49%), Med24 (49%).

 

Den samlede porteføljeomsætning, som er inklusiv ikke-konsolideret omsætning i minoritetsejede selskaber, var 5,7 mia. kroner i 2021.

Leder efter langsigtede ledere

Udover at kigge på forretningspotentialet kigger Egmont som investor også på, hvem der driver virksomheden, og hvad de vil:

”Vi vil gerne have ledere, der har visioner og ikke bare ønsker en hurtig exit efter et par år.”

Det hænger sammen med, at Egmont tror på stærke ledelser, uddyber Torsten Bjerre Rasmussen:

”Vi kommer med kapital og netværk, som virksomhederne kan bruge, men det er virksomhederne, der har ledelsesretten. De kan trække på os, men de får også lov at være sig selv.”

Foto: Torsten Bjerre Rasmussen af Klaus Rudbæk

Ny opkøbsstrategi

E-handlen er udpeget som et nøgleben i Egmonts 2025 strategi og målet er, at omsætningen fra netbutikkerne skal fordobles inden 2025. Det skal primært ske gennem organisk vækst, men der skal også opkøb til.

Det vil dog som udgangspunkt blive en anden slags opkøb og investeringer end tidligere. Det er den seneste investering i netbutikken AndLight.dk et godt eksempel på. Den bliver nemlig lagt ind under Royal Design Group. Denne type opkøb forventer Torsten Bjerre Rasmussen, at der vil komme flere af.

”Vi er på jagt efter virksomheder, som vi kan tilføje vores eksisterende virksomheder. Så nej, vi er ikke som udgangspunkt på jagt efter flere, der skal stå helt selv,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Derfor vil branchen stadig være interessant for investorer, og jeg forventer da også, at der generelt vil ske flere investeringer, opkøb og konsolideringer i branchen.”

-Torsten Bjerre Rasmussen, Story House Egmont

Strategi-ændringen skyldes ikke, at der mangler virksomhederne at investere i. Snarere tværtimod:

”Vi får rigtig, rigtig mange henvendelser fra virksomheder, der er på jagt efter investeringer, men lige i øjeblikket bruger vi mange ressourcer på at konsolidere vores forretning. Det er vores hovedfokus.”

Derfor har Egmont heller ikke planer om at investere i virksomheder uden for Norden, forklarer e-handelsdirektøren.

”Nej, ikke som udgangspunkt. Vi vil hellere tage vores nordiske virksomheder og hjælpe dem ud på flere markeder. Som vi eksempelvis har gjort med Outnorth.”

Se også: AndLight holder oplæg på E-handelskonferencen 2022. Book din billet her

Ny hverdag – flere opkøb i branchen

Som investor i flere netbutikker har Egmont på eget regnskab mærket den vilde udvikling, som e-handlen har oplevet de sidste år under Corona-pandemien. Nu har krig, inflation og galoperende omkostninger afløst pandemien, og det påvirker på ny e-handelsbranchen.

”Det er blevet en ny hverdag med lavere vækst, men jeg forventer stadig fin vækst på sigt, fordi forbrugerne har oplevet, at de kan købe alt online. Derfor vil branchen stadig være interessant for investorer, og jeg forventer da også, at der generelt vil ske flere investeringer, opkøb og konsolideringer i branchen.”

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil