; ;
Gemt

TikTok – et utappet kommercielt potentiale?

02. december 2022

Det voksende sociale medie, der særligt er populært blandt de unge, kan være en god salgskanal, også hvis brugerne ikke er en del af din målgruppe.

 

Siden 2020, hvor samfundet blev lukket ned og befolkningen skulle finde alternative måder at få tiden til at gå, har TikTok taget kloden med storm. Fra at være en danse-app er den gået over til at blive en reel indholdsplatform med over halvanden milliard brugere på verdensplan. Den unge kinesiske platform med lidt under fire år på bagen har allerede flere brugere end Twitter og SnapChat - tilsammen.

”Om man, som virksomhed, bryder sig om TikTok og dets indhold eller ej, så brager platformen afsted og er nutidens mest revitaliserende markedsføringskanal, og det med stor succes," siger Mathilde Møller, konsulent i Dansk Erhverv, hvor hun sidder med SoMe som kompetenceområde, inden hun fortsætter:

"Alle virksomheder bør stille sig selv spørgsmålet – bør vi være på TikTok? Det er et sats – for lykkes det, er det som at vinde i lotto – lykkes det ikke, er der spildte ressourcer, der skal indhentes. Fakta er, at TikTok er en skarp konkurrent til Google, når unge søger svar i dag. TikTok har vores fremtid som målgruppe."

Men er det bare endnu et socialt medie i samme stil med dem, vi allerede kender? Ikke ifølge Liv Sandberg, Managing Director for TikTok i Norden:

”Vi er en underholdningsplatform, der adskiller sig en del fra resten af branchen og det, vi har set fra sociale medier over de sidste 15 år. Når du åbner appen, bliver du mødt af en medrivende brugeroplevelse og videoer med lyd, men vigtigst af alt bliver du mødt af indhold, der er skræddersyet til dine interesser.”

Det er netop, der hvor TikToks algoritme adskiller sig fra andre sociale medier. For den finder lynhurtigt ud af, hvad dine interesser og passioner er, og præsenterer dig for indhold inden for netop disse.

Danskerne er vågnet

Når Liv Sandberg kalder det en underholdningsplatform, har den selvfølgelig også et kommercielt potentiale, og det er der flere danske virksomheder, som har opdaget, bl.a. Power, DitUr.dk, og Søstrene Grene.

Elektronikgiganten gør det lidt anderledes og har investeret massivt i en live shopping-opsætning, hvor TikTok også indgår. Ved åbningen af deres nye varehus i Ishøj havde de f.eks. hyret 11 influencers og content-kreatører ind for at nå deres kunder.

image60px.png

Det var en stor succes med over 5,2 millioner likes, tæt på 220.000 visninger og 11.000 kommentarer på tværs af influencernes og Powers TikTok-profiler.

"Der er aldrig nogen garantier, når du tester helt nye veje af, så vi havde ikke regnet med succes, men håbet på den. Det var jo en lille drøm, vi havde gået og forberedt os på igennem mange måneder – at den så gik i opfyldelse var fantastisk," udtaler Sebastian Lillelund, marketing manager hos Power.

Du kan ikke bare kopiere

Som Liv Sandberg også sagde, så er det ikke den samme type SoMe-platform, som vi er vant til. Det kræver en anderledes tilgang.

"Man skal som brand turde at udfordre sig selv. Tænk nyt, hav selvironi, og vær ikke bange for at prøve ting af eller slå en skævert. Så er chancen for succes større," siger Sebastian Lillelund.

Hvis man som virksomhed regner med, at man bare kan genbruge den nuværende SoMe-strategi, så får man sig en overraskelse, ifølge Frederik Damgaard Andersen, Head of Marketing hos DitUr.dk:

”Jeg må indrømme, at vi kæmpede lidt med at finde vores identitet på platformen til at begynde med. Vi prøvede at kopiere noget af det indhold, vi havde på f.eks. Meta. Det virkede ikke. Så vi lyttede til vores kunder, og prøvede forskellige tiltag af.”

DitUr.dk forsøgte sig f.eks. med en ur-udfordring, som de kalder det, hvor de smed ure på jorden for at se, om de tog skade eller ej. Det skete på baggrund af en efterspørgsel fra en af deres følgere. Den type indhold kombinerer de så med mere kommercielle tiltag.

Nu sælger Power og DitUR.dk selvfølgeligt produkter, som er attraktive for ungdommen. Ungdommen er stadig de primære brugere af TikTok, så hvilken interesse har det for din virksomhed, hvis de unge ikke er din målgruppe?

Generation Z – fremtidens forbrugere og indkøbere

Hvornår har du sidst talt med en teenager? Sådan åbnede Anna Katrine Matthiesen, partner hos Vertica, da hun talte ved E-handelskonferencen tilbage i oktober, inden hun gik i dybden med baggrunden for spørgsmålet.

”De har andre købsmønstre og, ikke mindst, andre forventninger til virksomhederne og de digitale muligheder. De er den mest influerende forbrugergruppe lige nu, for de påvirker også deres forældres købsmønstre, de ældste af dem sidder allerede ude i virksomhederne, og de er den næste købeklare gruppe,” sagde Anna Katrine Matthiesen.

Du kan læse og se mere om TikTok her:

E-handelsanalysen april: TikToks popularitet vokser markant, men Meta er stadig størst

TikTok med Søstrene Grene (kun for medlemmer)

Bliv klogere på TikTok (kun for medlemmer)

Se eller gense E-handelskonferencen

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent