{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
18. januar 2022
Som fødevarevirksomheder skal man sikre sporbarhed af ens fødevarer ved at dokumentere, hvem man har købt dem fra, og hvem man har solgt dem til. Det kaldes også sporbarhed et led frem og et led tilbage. Dog er der ikke krav om at dokumentere sporbarhed, når en virksomhed har solgt fødevarer til den endelige forbruger. Sporbarheden på fødevarer er vigtig, for at kunne sikre en hurtig og effektiv tilbagetrækning eller tilbagekaldelse af usikre fødevarer fra markedet, så forbrugerne beskyttes.
Den nuværende kontrolkampagne er en opfølgning på en tilsvarende kontrolkampagne fra 2021, hvor der var en stigning i sanktioner i forhold til Fødevarestyrelsen sporbarhedskontrolkampagnen i 2017. Kontrolkampagnen vil køre fra januar til og med oktober 2022, og formålet med den er, at:
Målgruppen for dette års kontrolkampagne tilpasses efter de fundne problemområder i kampagnen fra 2021. Det vil både være nye virksomheder og virksomheder, som blev kontrolleret i den tidligere kampagne, som kan blive udtaget til kontrol i opfølgningskampagnen.
Regler om sporbarhed
Fødevarestyrelsens vejledning om sporbarhed giver et overblik over reglerne på området, som er fødevareforordningens generelle sporbarhedskrav og de supplerende sporbarhedskrav, der gælder for visse fødevarer. Vejledningen giver også Fødevarestyrelsens vurdering af, hvad de mener er god praksis i forbindelse med sporbarhedsdokumentation.
Læs om Sporbarhed på fødevarer og find Vejledning om sporbarhed - fødevarer på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Læs om kontrolkampagnen Sporbarhed - opfølgning på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Fødevarestyrelsen har annonceret en række kontrolkampagner på fødevareområdet i 2022. Se oversigten over årets kontrolkampagner i nyheden Fødevarestyrelsens kontrolkampagner i 2022 i vores nyhedsbrev fra december 2021.