Gemt

Forbrugertilliden styrtdykker – bare ikke på nettet

23. juni 2022

Det er gode nyheder for dansk e-handel, at den rekordlave forbrugertillid ikke får forbrugerne til at droppe netbutikkerne, forklarer chefkonsulent Simon Bjerremann, der har sammenlignet tal fra E-handelsanalysen og Danmarks Statistik.  

En ny måned, en ny bundrekord for forbrugertilliden. 

Det er konklusionen i Danmarks Statistiks nyeste tal, som viser, at forbrugertilliden i juni er på rekordlave minus 24,8 – et fald fra den tidligere bundskraber fra maj på minus 22,4. 

”Det er bemærkelsesværdigt og bekymrende for dansk erhvervsliv, at tilliden bare fortsætter med at falde måned efter måned,” forklarer Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Mere e-handel i vente 

Omvendt er der mere positive tal i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj. Den viser, at forbrugernes handelshyppighed på nettet holder det sædvanlige niveau.  

Endnu vigtigere viser den, at andelen, der forventer at købe mere de næste 12 måneder er på 17,5 procent, mens 8 procent forventer at købe mindre. Netto mener godt 9 procent dermed, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste 12. Det er en smule mere end gennemsnittet på 8,2% de seneste 12 måneder. 

”Samtidig med, at forbrugertilliden styrtdykker, har vi de sidste måneder set en lille fremgang i forbrugernes forventninger til deres onlineforbrug. Det er også tilfældet i maj,” siger Simon Bjerremann og uddyber: 

”Vi er ikke jubelidioter og markedet er gået tilbage i forhold til 2021, men der er små tegn på, at forbrugerne i stigende grad søger mod nettet. Der er i hvert fald en stabilisering for e-handlen og en vis grund til forsigtig optimisme,” vurderer Simon Bjerremann. 

 

”Sommeren ser fornuftig ud” 

Den vurdering deler Anders Eiler, som er salgschef i DanDomain, der hoster godt 6000 netbutikker. 

Deres tal for maj viser, at hullet mellem 2021 og 2022 mindskes, da omsætningen nu er på indeks 93 mod indeks 80-85 i begyndelsen af året. 

Hvis de første uger af juni fremskrives, vil den lande på indeks 95 i forhold til sidste år.  

”Hvis udviklingen fortsætter, så bør det se ganske fornuftigt ud hen over sommeren og formentlig også på den anden side af sommeren,” siger Anders Eiler.  

Smitten er den ubekendte 

Samtidig med at forbrugertilliden styrtdykker, så stiger corona-smitten en smule, og det kan få indflydelse på danskernes indkøb, siger Simon Bjerremann.  

”Vi er heldigvis meget langt fra situationen i 2020 og 2021, men hvis smitten fortsætter med at stige, så kan det godt betyde, at nogle forbrugere igen vil kigge mere mod nettet. Så smittetrykket er helt klart en vigtig men ubekendt faktor for e-handlens udvikling.” 

Hent hele E-handelsanalysen for maj ved at logge ind.

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent