Gemt

”Kunderne elsker liveshopping, så vi fortsætter”

29. juni 2022

Liveshopping holdt hånden under tøjbutikken sNoir, da corona-nedlukningerne ramte. Nu strømmer kunderne igen til butikken, men indehaver Susanne Sørensen vil fortsætte med liveshopping: ”Kunderne elsker det, det er hamrende sjovt og vi sælger en masse.” Nye tal fra Dansk Erhverv bekræfter tendensen – liveshopping er kommet for at blive 

Susanne Sørensen indleder samtalen med en undskyldning; sNoir har lige skudt udsalget i gang, kunderne strømmer ind i butikken og hun skal også lige pakke nogle ordrer fra netbutikken.  

”Så hvis jeg lyder forpustet og lige pludselig skal løbe, så er det derfor.” 

Travlheden står i skærende kontrast til perioderne i 2020 og 2021, hvor coronavirussen betød, at Susanne Sørensen og Anja Pedersen, som hun driver tøjbutikken sNoir med, i flere perioder stod helt uden kunder i den fysiske butik.  

Det var hårdt som bornholmsk granit, men ” vi er stædige, og vi besluttede, at det ikke skulle være enden for sNoir,” forklarer Susanne Sørensen. 

Da kunderne ikke kunne komme til butikken på solskinsøen, måtte butikken komme til kunderne, og derfor kastede sNoir sig over liveshopping. 

”Vi begyndte helt håndholdt på Facebook, hvor vi måtte løbe rundt i butikken for at finde varen i rigtig størrelse, når kunderne bød. Vi kunne ikke gå videre, før vi fandt den! Det var lavpraktisk, men vi havde det hammersjovt, og kunderne elskede det,” forklarer Susanne Sørensen, som ikke er i tvivl om initiativets betydning: 

”Det holdt hånden under os. Ingen tvivl om det.”  

Efter noget tid blev sNoir tippet om Easy Live Sales, der med Elisa-softwaren hjælper virksomheder med at afholde liveshopping-events, og det gjorde en kæmpe forskel: 

”Jeg kendte Elisa, men vi googlede og fik en god snak med direktøren, og så var vi hurtigt i gang. Det har betydet, at jeg faktisk kan køre det selv, når det lige passer. Det er dejligt!”

 

Susanne Sørensen er i gang med liveshopping på Folkemødet på Bornholm

Lokal støtte og nye kunder  

sNoir sælger via butik og netbutik, men de oplevede, at liveshopping fik flere kunder, der aldrig havde handlet online, til at kaste sig ud i det.  

”Vi havde mange lokale kunder, som støttede op. Det var fantastisk at opleve. Men fik også mange over på nettet, og så fik vi nye kunder til fra andre dele af landet.” 

Kundernes respons har betydet, at selvom dørene til den fysiske butik er åbne, så fortsætter Susanne Sørensen og resten af team-sNoir med liveshopping: 

”Kunderne efterspørger det, og så bliver vi ved. Der kommet mere fokus på, at der skal være tilbud, men vi sælger altid godt, når vi gør det, og det knytter os endnu tættere på kunderne.” 

Liveshopping er kommet for blive 

sNoir er langt fra den eneste butik, som oplever, at kunderne efter genåbningen stadig er vilde med liveshopping. Faktisk viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj, at knap hver femte forbruger har liveshoppet de seneste tre måneder: 

”Det er samme niveau, som under coronakrisen, hvilket må siges at være flot. Det viser, at både kunder og butikker har taget det til sig; liveshopping er kommet for at blive,” siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv. 

Gennembruddet for de ny salgskanaler betyder også, at det er vigtigt at kigge på, hvordan lovgivningen kan følge den digitale udvikling.  

Netop det emne satte Dansk Erhverv fokus til en debat på Folkemødet, hvor panelet debatterede to spørgsmål “𝑺𝒌𝒂𝒍 𝒗𝒊 𝒇𝒓𝒚𝒈𝒕𝒆 𝒆𝒍𝒍𝒆𝒓 𝒐𝒎𝒇𝒂𝒗𝒏𝒆 𝒅𝒆 𝒅𝒊𝒈𝒊𝒕𝒂𝒍𝒆 𝒔𝒂𝒍𝒈𝒔𝒌𝒂𝒏𝒂𝒍𝒆𝒓?” og “𝑯𝒗𝒐𝒓𝒅𝒂𝒏 𝒉å𝒏𝒅𝒕𝒆𝒓𝒆𝒓 𝒗𝒊 𝒅𝒆𝒏 𝒕𝒆𝒌𝒏𝒐𝒍𝒐𝒈𝒊𝒔𝒌𝒆 𝒖𝒅𝒗𝒊𝒌𝒍𝒊𝒏𝒈?, og for at gøre det så håndgribeligt som muligt, afholdt sNoir liveshopping foran teltet, siger Carsten Rose Lundberg 

”Liveshopping og e-handel er kommet for at blive, og kunderne skelner ikke mellem, hvor de handler. Derfor er det i vores optik vigtigt, at der ikke laves særlove på områderne. Reglerne skal være enkle og ens, så de er nemme at forstå for både forbrugere og virksomheder. Ellers risikerer vi, at lovgivningen kan bremse virksomheder, der vil kaste sig ud i nye digitale eventyr – og som vi hører fra sNoir, så kan det gøre en enorm forskel.” 

Det juridiske: Hvad skal du være opmærksom på?  

Når du sælger dine varer via liveshopping, skal du overholde de samme regler, som når du sælger dine varer via en netbutik. Det gælder uanset, om kunden senere skal hente og betale varen i din butik. 

Det betyder først og fremmest, at din kunde har fortrydelsesret, og at du har pligt til at give din kunde en lang række oplysninger både før og efter købet. Efter købet er det et krav, at oplysningerne sendes på et ”varigt medium” som er e-mail, sms eller på papir. Opfylder du ikke din oplysningspligt kan det betyde, at kunden kan fortryde i op til 1 år og 14 dage, og at der kan være visse omkostninger, som kunden ikke skal betale. 

Hvis kunden kun reserverer varen under liveshopping, og det herefter står kunden frit, om han eller hun vil komme ned i din butik og købe varen i din butik efterfølgende, er der normalt ikke tale om en såkaldt fjernsalgsaftale, og der er ikke fortrydelsesret.  

Har du yderligere spørgsmål om det juridiske, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Tina Morell på tmn@danskerhverv.dk 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent