; ;
Gemt

E-handelsanalysen februar: D2C vinder frem hos virksomheder og forbrugere

22. marts 2022

Det er især lettere adgang til produktinformation, udvalg og forventningen om lavere pris, der får forbrugerne til at handle direkte hos producenterne. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse, som dykker ned i den digitale D2C-handel. 

Log ind og hent E-handelsanalysen februar 2022 nederst på siden

Shaping New Tomorrow gør det. Velux gør det. Barons gør det. Og Camille Brinch Jewellery gør det; Sælger egne produkter direkte til forbrugerne fra egen hjemmeside.  

Forretningsmodellen går under navnet D2C på nydansk, og de fire virksomheder er langt fra alene om at bruge den - især på nettet er der flere og flere brands, som kaster sig ud i det; I USA steg D2C e-handelssalget med 45% i 2020 og udgjorde 14% af den totale e-handelsomsætning. 

Men hvorfor? Det kan Morten Jensen, CSO i e-handelsbureauet Kvantum, svare på: 

”Digitaliseringen har gjort D2C mere relevant og attraktiv, fordi vi kan opsamle en masse data og viden om adfærd, målgrupper, køb m.m. Det kan bruges til forbedret service, salg og produktudvikling.” 

Han bliver bakket op af Brian Mikkelsen, e-handelsspecialist og CSO i CO3: 

”D2C er i mine øjne nødvendigt for de danske brands - i hvert fald et stykke af vejen. Brand-owneren er nødt til at være til stede online på et niveau, der er brandet værdigt. Der er jo ikke andre, der løser opgaven.” 

Selvom det måske lyder fristende at kaste sig over D2C, skal virksomhederne dog gøre sit forarbejde grundigt, understreger Brian Mikkelsen. 

”Man skal spørge sig selv; er vi klar til det her? Inden de tager det skridt, skal de have det rette fundament, som består af vilje, kompetence og data. Ideelt har man allerede implementeret e-handel i B2B forretningen og dermed fået styr på data og opbygget kompetence.”  

Prisen lokker 

D2C giver altså ofte mening for virksomhederne. Men hvad med forbrugerne?  

De er tilsyneladende også med på ideen. 

I en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv vurderer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede information om produkterne, når de handler på producentens egen hjemmeside. Til sammenligning svarer knap hver femte, at almindelige netbutikker giver den bedste information. 

Information er dog ikke det eneste, der lokker forbrugerne; 33 procent forventer, at de sparer penge ved at ”hoppe mellemmanden over,” mens mere end hver tredje forbruger vurderer, at de kan være mere sikre på kvaliteten og originaliteten ved at handle direkte hos producenten. 

Der er også en forventning om adgang til et bredere udvalg.

.. og forskrækker 

Ser vi på, hvilke forbehold forbrugerne har mod at handle direkte hos producenten, er det ganske interessant, at 33 procent tror, at prisen er højere, end hvis de handlede i en almindelig netbutik. 

Der er dog hele 36 procent, som svarer, at der ikke er nogle nævneværdige barrierer ved at handle direkte hos producenten. 

Skal netbutikkerne være bekymrede? 

Flere producenter vælger at kaste sig over D2C, og forbrugerne kan ifølge tallene se en række fordele ved det. Men hvor efterlader det de almindelige netbutikker – skal de være bekymrede for at blive overflødige?  

Nej, mener Morten Jensen, eksperten fra Kvantum: 

”Vi oplever generelt, at et brand eller produkt vokser på tværs af alle kanaler og afsætningskanaler, når en producent skruer op for aktivitetsniveauet og brandet. Dvs. at grossister og detailbutikker vil opleve meromsætning af en producents fokuseret D2C-strategi – hvad enten det gælder brandfokus eller rent afsætningsfokus.” 

Log ind og hent E-handelsanalysen februar 2022

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent