Gemt

Nye tal: Positiviteten tilbage hos forbrugerne

22. november 2022

Hvor tallene for september viste neutrale forbrugerforventninger, er der igen positive meldinger fra dem. Det viser de seneste tal fra Dansk Erhvervs e-handelsanalyse for oktober.

Log ind og hent hele analysen nederst på siden.

Med Black Friday lige om hjørnet, eller måske rettere Black Week godt i gang, og julen ventende i horisonten, bliver det spændende at se, om forbrugerne vil skrue op for forbruget, når tilbuddene for alvor lokker. Tal fra Dansk Erhvervs e-handelsanalyse indikerer et lille håb.

Inden vi ser fremad, tager vi et smut forbi forbrugernes vaner i oktober. Det var generelt en måned, der lignede den foregående, dog med et lille fald. Tæt på halvdelen af danskerne (46 procent) handlede på nettet i oktober, mens 7 ud af 10 (70 procent) handlede online mindst én gang. I september var det henholdsvis 47 og 72 procent.

imagemf6db.png

Grafik: Hvor ofte handler du generelt på nettet?

Hvor lagde forbrugerne pengene?

I årets tiende måned brugte danskerne end smule mere pr. handel end gennemsnittet for de foregående måneder (4 procent). Her blev topscoreren Elektronik og hvidevarer med gennemsnitskøb på 2223 kr.

imagemsmjp.png

Grafik: Hvad var prisen på dit seneste køb på internettet, inkl. fragt mm.?

Spurten er sat ind

September var første gang i den tid, hvor Dansk Erhverv har målt forbrugernes forventninger, at de ikke var positive. Optimismen er dog til at spore igen. Hvor der i september var 11 procent, der forventede at handle mere, er det i oktober 13 procent. På den anden side forventer 11 procent (afrundet) at handle mindre. Det er en forskel på 2 procentpoint i den positive retning.

imagepzu27.png

Grafik: Sammenlignet med de seneste 12 måneder, forventer du så at handle mere eller mindre på internettet de næste 12 måneder?

”Jeg er jo ukuelig optimist, så det er da rart at se stemningen vende sig mod det positive igen. Med de prisfald på energi, der var i både oktober og november, kan vi håbe, at stemningen i september var en enlig svale,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

 

 

Kontakt

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Anders Henneberg Kaltoft

Kommunikationskonsulent