; ;
Gemt

Medarbejdere på råd i lynomstilling: ”Der kommer bunkevis af gode forslag”

03. oktober 2022

Både ansatte og samarbejdspartnere bliver taget med på råd i Odense Congress Centers omstilling for at spare på energien. Samtidig er kongrescenteret klar til eventuelle strømafbrydelser.

OSE700.jpg

”Vi kan gå over et sted, hvor der er lidt mere lys,” siger administrerende direktør i Odense Sport & Event, Enrico Augustinus, muntert og bevæger sig videre fra et tomt opholdsrum i Odense Congress Center, hvor spredte sofagrupper står i halvmørke.

Lyset i rummet er slukket, som det er alle steder i kongrescenteret, hvor det overhovedet giver mening.

I to af Odense Congress Centers tre store haller er medarbejdere i gang med at sætte stande op til en stor digitaliseringsmesse, og her er lamperne tændt. Men kun en fjerdedel.

Varmen i hallerne bliver der først skruet op for, når tingene er på plads og de store åbne porte ud til parkeringspladsen bliver lukket.

”Ellers fiser varmen rent ud sagt lige ud,” påpeger Enrico Augustinus, mens han går igennem de store lokaler.

Tredoblet elregning

Som mange andre store virksomheder har Odense Sport & Event som storforbruger af energi på kort tid skullet indtænke energiforbrug i alle aktiviteter.

Elregningen er omtrent tredoblet, og det har krævet en lynomstilling for at sænke forbruget så meget som muligt, uden at det går ud over kongrescenterets gæster eller de ansatte.

”Selvfølgelig skal det ikke være sådan, at der lige pludselig kommer en arbejdsulykke, eller at folk går og falder, fordi der ikke er lys,” siger Enrico Augustinus.

Heldigvis er forståelsen for situationen overvældende, og direktøren oplever positive og smilende medarbejdere, selvom der pludselig er kommet nyt fokus i alle arbejdsgange.

”Vi ser en adfærd, hvor alle er klar over, at vi har en udfordring.”

Medarbejderne er energiambassadører

Derfor er to medarbejdere fra hver afdeling blevet udpeget som energiambassadører, som allerede har præsenteret knap 58 konkrete forslag til at nedbringe energiforbruget.

For eksempel at man sørger for at bruge vaskemaskiner og tørretumblere, når strømmen er billigst.

”Så mange af de initiativer er, fordi rengøring ser en adfærd, som ejendomschefen ikke nødvendigvis ser. For han er ikke gæst på sit eget hotel,” siger Enrico Augustinus.

I modsætning til tidligere, hvor energiforbruget for Odense Congress Center var på dagsordenen hvert kvartal og i forbindelse med budgetlægning, bliver graferne for forbruget nu fulgt nøje hver dag.

Det og de mange initiativer viser sig i energiforbruget, men så er der til gengæld andre områder, der kræver flere ressourcer.

”Lidt ligesom under Corona er vi omstillingsparate, men det vi aldrig får kompenseret, er de mange timer, vi sidder i ørådsmøde og får sat strøm til alle de her initiativer,” siger direktøren og fortsætter:

”Så selvom vi nedbringer vores energiomkostninger, er det jo forholdsvist ressourcekrævende, at vi beder virksomheden have et andet fokus.”

OSE2-700.jpg

Varslede afbrydelser og varer på køl

Enrico Augustinus går ned ad gangen gennem Odense Congress Center, hvor medarbejdere i forskellige afdelinger er ved at gøre klar til kommende arrangementer.

”Vi kan lige gå den her vej. Jeg tror, det er Fyns største køkken. Vi laver rigtig meget mad,” siger han.

Køkkenet bliver både brugt til store arrangementer, firmajulefrokoster og til a la carte menuen på det tilstødende Hotel Odense. På en stille dag er der omkring 20 mand i køkkenet, og på en travl dag er der over 100.

”Det er jo en kæmpe, kæmpe madproduktion – og har vi en fest i en af hallerne, kan der sagtens være 200-300 afløsere på arbejde herinde.”

Det er også køkkenet, der vil blive hårdest ramt, hvis der kommer strømafbrydelser i løbet af vinteren. Ifølge Energistyrelsen kan det blive nødvendigt at afbryde strømmen i op til to timer, hvis vinteren bliver særligt kold og vindstille.

”I forhold til at vi ofte har meget store madmængder på køl og frys, vil det få decideret katastrofale følger for os. Men vi har selvfølgelig tænkt den tanke, at det kan ske,” siger Enrico Augustinus.

Tidligere blev store dieselgeneratorer brugt til at producere strøm under store koncerter, men i de seneste år har Odense Congress Center reduceret brugen af dieselgeneratorer som en del af den grønne omstilling.

”Det, vi faktisk oplever de første kunder reagere på, er leveringssikkerheden.”

”Det kan godt være, vi i en periode skal acceptere det, vi kalder sort strøm. Jeg synes, det er helt grotesk, hvis vi som virksomhed ender med at stille en dieselgenerator op for at være sikker på at producere strøm. Men det er ikke en uvant tanke for os, at det kan være det greb.”

Komfort for kunder

I Odense Congress Centers største konferencesal, som blandt andet bliver brugt af fagforbund og politiske partier, står stole og borde klar til at blive sat op.

Indtil videre er det ikke planen, at konferencer skal afholdes med en rumtemperatur på 18 eller 19 grader, for kunderne har stadig en forventning til, hvad det vil sige at være til konference eller bo på hotel.

”Vi er ikke nået dertil, hvor vi tør at tage fat i kunden og spørge ‘Er du villig til at tage et tæppe på, når du sidder her?’ Men terrassevarmerne er fjernet og inddraget, og alle former for overflod af energi er stoppet. Der bliver målt, og der bliver vejet,” siger Enrico Augustinus.

Ifølge Enrico Augustinus er det altid sundt at tænke over og justere sit forbrug. Det, der ikke er så sundt, er, at energikrisen kommer efter to år med Corona.

”Derfor er det et ekstraordinært træls tidspunkt for oplevelses- og turismeindustrien, at det lige kommer på bagkant. Vi har kun lige haft nogle gode måneder her hen over sommeren, hvor hotellerne har haft det godt.”

Men mange af de tiltag, der nu bliver sat i søen for at spare på strømmen på kort og lang sigt, er kommet for at blive.

”På den måde er vi også lidt nogle banditter, at vi i en periode, hvor strømmen var billig, ikke nødvendigvis har bukket os ned efter de småting, der har været. Nu bliver småting lige pludselig bare til store ting, fordi energiprisen er steget med 300 procent,” siger direktøren, som sætter pris på, at man i branchen er gode til at inspirere og hjælpe hinanden:

”Selvom vi er konkurrenter, er vi gode til at dele viden og erfaring. I sidste ende handler det også om overlevelse, så jeg fornemmer ikke, at der er nogen, der sidder og holder kortene tæt til kroppen.”

Ti eksempler på medarbejdernes idéer til energibesparelser

  • Alle holder en daglig rutine med at sikre, at der ikke brænder lys unødige steder
  • Tjek, hvornår det er billigst at bruge strøm, og vask derefter
  • Klistermærker til vinduet om, hvor meget det koster at have vinduet stående åbent
  • Lukke etager ned ved lav belægning
  • Slukke lyset i køleskabene i baren om natten, når baren lukker
  • Se på, om vi kan spare plads i køleskabene, så vi kan mindske hvor mange, som er tændt
  • Overveje at justere på temperaturen i ølrum (indenfor reglerne)
  • Sluk de to kaffemaskiner i restauranten hver nat
  • Indkøb af tørrestativ til at tørre klude (mest plads i depot om vinteren/lav belægning)
  • Automatisk lys på værelsesgange og trapper

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent