Gemt

E-handelsanalysen juli: Flere forbrugere vælger hjemmelevering fra, når de handler online

20. september 2022

Bekvemmelighed og pris er de vigtigste faktorer, når forbrugerne skal vælge, hvordan de vil have deres e-handelskøb leveret. Og det betyder, at mange selv henter varerne i en pakkeshop eller -automat. 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for juli nederst på siden

”Det’ en selvhenter!” 

Sådan lød det ofte i min skolegård, når jeg lossede til bolden og glemte at kigge på snørebåndet. 

Og sådan lyder det også ganske ofte, når lagermedarbejderne i netbutikkerne skal sende en ordre af sted. 

Et stort flertal af forbrugerne foretrækker nemlig selv at hente deres pakker i en pakkeshop eller pakkeautomat frem for at få den leveret til hjemmet. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for juli 2022.  

Analysen er interessant, fordi den viser, hvor vigtigt det er, at netbutikkerne tilbyder forskellige leveringsformer, men den får ikke Jens Wedenborg, som er Dansk Erhvervs e-handelslogistikekspert, til at falde ned af stolen. 

”Selvom andelen af hjemmeleveringer steg noget under coronakrisen, har udviklingen i flere gået mod flere selvhentere, så det er ikke overraskende, at vi efter corona ser samme mønster.” 

Pris og bekvemmelig er det vigtigste 

Jens Wedenborg vurderer, at udviklingen skyldes, at forbrugerne er realistiske: 

”Selvom logistikvirksomhederne er gode til at informere om, hvornår pakken bliver leveret, så har mange nok også oplevet, at de ikke har været hjemme, når pakken skulle leveres, og så skal de alligevel selv ud at hente den. Derfor vurderer mange, at det er nemmere lige at svinge forbi en af de mange pakkeshops eller pakkeautomater, der er skudt op rundt i hele landet, når de har tid.” 

”Når det samtidig ofte er den billigste løsning, så giver det ekstra god mening,” uddyber han og peger på, at analysen netop viser, at bekvemmelig og pris er de vigtigste faktorer, når forbrugerne skal vælge, hvordan de vil have deres e-handelskøb leveret. 

Bedre muligheder for forbrugerne på vej 

Ser vi frem i tiden er der ikke noget, der tyder på, at der vil blive færre selvhentere. Tværtimod vil der formentlig komme flere, fordi logistikvirksomhederne vil gøre det nemmere for forbrugerne at hente varen i et udleveringsted.  

Det gælder eksempelvis DAO, forklarer adm. direktør Hans Peter Nissen: 

”Vi har ikke planer om at åbne flere udleveringsteder, men vi har også åbnet rigtig mange steder under coronakrisen, og nu skal vi så til at kigge på at optimere dem. Der skal flyttes rundt, udvides og vi skal tættere på i nogle områder.” 

Samme melding kommer fra Steen Kristensen, som er adm. direktør i GLS. 

”Vi har godt 1800 udleveringsteder og ikke et decideret mål om at blive flere. Men vi oplever, at der kommer mange flere pakker, og derfor vil vi gerne optimere og justere de nuværende, så vores kapacitet bliver større. Der er dog også nogle områder i landet, hvor vi kan give bedre mulighed for forbrugerne, så måske vi skal udvide der.”  

Det vil formentlig påvirke næste års analyse af forbrugernes leveringsvalg, siger Jens Wedenborg: 

”Jeg forventer, at vi vil se flere selvhentere i fremtiden – udviklingen vil fortsætte.” 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for juli.

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent