Gemt

3 gode råd: Sådan styrker du bundlinjen gennem en effektiv returstrategi

17. august 2023

I en tid med øget fokus på at skære omkostninger væk kan en effektiv returstrategi være guld værd. I denne artikel giver returekspert Michael Kruse Sørensen dig gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, o hvordan du implementerer en returstrategi.  

Efter flere års voldsom vækst er medvinden i dansk e-handel blevet til modvind. Det har betydet, at flere er begyndt at fokusere endnu mere på, hvordan man holder omkostningerne nede.  

Og når man taler omkostninger, er det svært ikke at tale om returneringer.  For selvom Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2022 viser, at blot 2% af kunderne returnerer hele ordren, mens 6% af kunderne leverer dele af ordren tilbage, så ved alle, at returneringer og håndteringen af dem udgør en væsentlig omkostning.  

Men de fleste ved formentlig også, at det kan være svært at finde rundt i returjunglen og lave en effektiv returstrategi.   

Derfor arrangerer Dansk Erhverv d. 8. september et webinar, hvor Michael Kruse Sørensen, der er medstifter af Claimlane, vil gøre dig klogere på, hvordan du implementerer en returstrategi, der styrker din bundlinje.  

Michael Kruse Sørensen har sammen med Frank Buchmann fra Greenway Logistics skrevet guiden: Retur er en jungle.   

Som opvarmning til webinaret får du her tre gode råd til en bedre returstrategi:  

  • Returhåndtering er en balancekunst mellem kundeoplevelsen, profitabilitet og ansvarlighed. Man skal have alle forhold for øje, når man laver sin returstrategi. 
  • Digitalisering og kontrol er nøgleordene hvis du vil optimere returprocessen: Kundeoplevelsen, fragt og lager/logistik 
  • Data er afgørende, og man skal have mulighed for at skrue på alle parametre – ellers famler man i blinde. Ex på en 'gammeldags' fremgangsmøde kan være en pre-paied retur label, hvor du ikke ved hvorfor kunden returnerer, og du har ingen mulighed for at optimere kundeoplevelsen eller tilbyde kunden et alternativ til refundering 

Sådan kommer du i gang 

  • Udpeg en central ejer, der ejer processen fra A-Z med nogle klare mål: Det skaber transparens og sætter et tydeligt ansvar 
  • Få styr på nøgletallene: Forstå, hvad en retur koster, og hvor de største omkostninger ligger 
  • Forstå årsagen til retur: Indsaml returårsager ned på produktniveau, og sørg for, at data bliver tilgængelig for de rette interne stakeholders. 

Tilmeld dig vores webinar og bliv klogere på, hvordan du kan implementere en god returstrategi 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent