{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. november 2023
Hos Dansk Erhverv får vi ofte spørgsmål om, hvor længe man egentlig må køre en kampagne med spar-budskaber og hvor lang referenceperioden er, hvis man kører langvarige kampagner. I denne artikel får du en kort gennemgang af de vigtigste regler.
Udgangspunktet i retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden
Som udgangspunkt kan du altid køre en kampagne med spar-budskaber i op til 10 dage. Hvis kampagnen er 10 dage eller kortere behøver du ikke, at oplyse forbrugerne om kampagnens varighed. Ved kampagner, der er på 10 dage eller kortere er referenceperioden altid 30 dage og det betyder, at din sammenligningspris skal være den laveste pris, som du har udbudt produktet til i de sidste 30 dage op til kampagne start.
Hvis du vil køre kampagner, der er længere end 10 dage, skal forbrugerne informeres om dette og det kan ske på to måder:
Hvis du vil køre kampagner, der er længere end 10 dage, skal du forholde dig til halvdelsreglen, der betyder, at kampagneperioden aldrig må være længere end halvdelen af referenceperioden. Det vil sige, at hvis din kampagne varer i tre uger, så bliver din referenceperiode minimum seks uger og du skal derfor sammenligne din kampagnepris med den laveste pris du har benyttet i de seks uger op til kampagnestarten. Jo længere kampagneperiode, desto længere bliver referenceperioden.
Der er godt halvanden måned til juleaften. Men i forhold til reglerne om prismarkedsføring er det vigtigt at huske halvdelsreglen. Hvis du for eksempel vil køre en kampagne med spar-budskaber de sidste fem uger op til juleaften, bliver referenceperioden 10 uger og du skal derfor sammenligne med den laveste pris i de 10 uger op til kampagnestarten.
Det er derfor særligt vigtigt at være opmærksom på samspillet mellem den kommende Black Friday og julekampagnerne. Hvis du tilbyder 20 procent på alt i din butik til Black Friday, vil tilbudsprisen være den nye referencepris i minimum 30 dage efter Black Friday og dermed også i stort set hele december måned. Hos Dansk Erhverv sidder vores erhvervsjurister altid klar til at hjælpe vores medlemmer med eventuelle spørgsmål om prismarkedsføring.
Læs mere om Dansk Erhvervs mini-guide til prismarkedsføring