Gemt

Forbrugerne holder fast i dagligvarerne online – og forventer at købe flere

08. august 2023

Modsat manges forventning har forbrugerne ikke droppet de digitale supermarkeder til fordel for de fysiske dagligvarebutikker efter coronakrisen. Det er konklusionen i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse, som også viser, at et flertal af forbrugere forventer at handle flere dagligvarer online i fremtiden.  

Log ind og hent hele E-handelsanalysen nederst

Da coronakrisen brød ud, skiftede mange forbrugere de fysiske supermarkeder ud med nettet, hvor salget af dagligvarer eksploderede.

Mange mente dengang, at forbrugerne ville droppe de digitale indkøbsture i takt med, at smittetallene begyndte at dale, og vi lagde krisen bag os.

Det har dog ikke været tilfældet.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra juni 2023 viser, at 54 procent af onlineforbrugerne handler dagligvarer og/eller måltidskasser på nettet. Det er lige så stor en andel som under coronakrisen.

At forbrugerne holder så godt fast i de nye indkøbsmønstre, vil formentlig overraske en del, men Dansk Erhvervs E-handelsdirektør, Niels Ralund, er ikke en af dem.

”Nej, for vores efterhånden mange analyser om det digitale dagligvaresalg har altid vist, at hvis man først en gang har handlet dagligvarer online, så bliver man ved. Coronakrisen gav pludselig mange forbrugere en grund til at prøve det, og nu har de ingen grund til at lade være, så jeg er glad på virksomhedernes vegne, men jeg er ikke overrasket.”

Flertal forventer at handle mere online

Skulle nogle fortsat være af den overbevisning, at det digitale dagligvaresalg vil dampe af, så bør analysen give dem anledning til at revurdere den tro. Ligesom sidste år er der nemlig en lille overvægt af forbrugere, som forventer at købe flere dagligvarer i løssalg på nettet det næste år.

”Jeg tror ikke, at vi ser et hop som under coronakrisen, men jeg tror at vi nu har et solidt fundament, hvorfra det digitale dagligvaresalg stille og roligt vil vokse yderligere,” siger Niels Ralund.

Han understreger samtidig, at analysen ikke viser, hvor mange penge forbrugerne handler for:

”Så vi kan ikke sige, om der bliver brugt mere eller mindre end under coronakrisen. Hvis det går som i resten af e-handelsbranchen, så må vi dog formode, at der bliver lidt færre penge pr. køb.”

Særligt populær i større husstande

En stor del af de digitale dagligvarer købes af personer i større husstande. Særligt husstande med fire eller flere beboere er nemlig hyppigt handlende i alle kategorier for mad og drikke, viser analysen.

Det kan forklares med et kig på listen over de væsentligste årsager til at handle dagligvarer online. Her placerer hjemmelevering, fleksibilitet, samlet tidsbesparelse og friheden fra at slæbe tunge varer hjem sig tæt på hinanden i toppen:

”Jo flere du er i husstanden, jo mere skal du købe og dermed slæbe, og derfor bliver det også mere fristende at klare det online,” siger Niels Ralund og tilføjer, at supermarkedet stadig ikke hører til blandt favoritdestinationerne for store husstande – som f.eks. børnefamilier:

”Det er i hvert faldt nemmere at klare med telefonen fra sofaen om aftenen, når alt andet er klaret.”

Klassiske barrierer

Listen over årsager til at handle dagligvarer online domineres af klassikere som hjemmelevering og tidsbesparelse. Det samme er tilfældet med listen over årsager til ikke at handle dagligvarer online.

Den toppes igen af den manglende mulighed for at røre og undersøge produkterne inden køb, og det er en kilde til frustration hos netbutikkerne, lyder det fra Niels Ralund:

”Det er en hård barriere-nød at knække for netbutikkerne, da muligheden for at røre produktet jo helt naturligt strider imod e-handlens natur. Men butikkerne gør rigtig meget for at minimere den risiko, hvilket også afspejler sig i, at blot fire procent svarer, at de ikke handler dagligvarer online, fordi de har haft en dårlig oplevelse med det.”

 

 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil