Gemt

Dansk Erhvervs første årsdag for turisme, oplevelse og kultur blev en fest for fællesskabet

19. januar 2023

Kunder, kriseøkonomi og kulturel begejstring var i fokus til Dansk Erhvervs første årsdag for turisme, oplevelse og kultur. Årsdagen blev afholdt i Børssalen for omkring 300 repræsentanter fra kulturvirksomheder og turismeerhverv.

blobid0.png

Hvad har en lufthavn til fælles med en zoologisk have?

Og hvad binder restaurationsbranchen sammen med museer og overnatningssteder?

Langt mere, end man lige skulle tro, for de er alle en del af oplevelsesindustrien.

Derfor emmede Børssalen også af spændt forventning, da omkring 300 repræsentanter fra kulturvirksomheder og turismeerhverv torsdag eftermiddag samledes til Dansk Erhvervs første årsdag for turisme, oplevelse og kultur med oplæg fra blandt andre DBU, TUI og Bellagroup.

Her blev der sat fokus på nogle af de største muligheder og udfordringer, der er for oplevelsesøkonomien netop nu, og på hvordan idéer og erfaringer fra en branche kan bruges i en anden.

”Vi går nogle gange rundt og tror, at vi er helt unikke, og at vi er det på alle områder. Men det er vi ikke. De greb, som man benytter i andre brancher i Danmark, når det for eksempel kommer til energi, grøn omstilling, digitalisering, markedsføring, rekruttering og så videre, er i mange sammenhænge de samme greb, som vi benytter os af – eller burde benytte os af – i vores branche,” sagde Jens Mathiesen, formand for Dansk Erhvervs bestyrelse og CEO for Scandic Hotel A/S, i sin velkomsttale.

Jens Mathiesen 600.jpg

Kulturminister vil brede kulturen

Efter Jens Mathiesens velkomst kunne Dansk Erhverv og de mange deltagere byde velkommen til kulturminister Jakob Engel-Schmidt, der som den første minister siden Brian Mikkelsen har fået plads i det magtfulde koordinationsudvalg.

Jakob Engel-Schmidt lagde i sin tale vægt på, hvordan han som kulturminister vil være med til at brede kunst og kultur – også uden for de rammer, kunsten og kulturen har i dag.

”Det kan godt være, jeg ville komme i problemer, hvis jeg bare stod her og lovede, alt ville blive bedre i morgen. Men jeg vil hjælpe til, at kulturen kan brede sig og vokse,” sagde ministeren.

Derudover italesatte han, hvordan kulturerhvervet ikke kun er et vigtigt eksporterhverv, men hvordan kulturen som erhverv også er en drivkraft for, at vi kan sætte Danmark på verdenskortet.

For mens mange danskere måske vil pege på medicinalindustrien, vindmølleindustrien og fødevareindustrien som de største eksporterhverv, er kultur- og oplevelsesindustrien måske ikke det, folk først tænker på.

”Jeg tror ikke, det ligger så present, at turismeerhvervet er det fjerdestørste eksporterhverv herhjemme, at det er et så stort lokomotiv for vækst” sagde Jakob Engel-Schmidt.

årsdag 600.png

Kulturbegejstring i krisetid

Ligesom mange andre brancher står mange kulturvirksomheder og dele af turismeerhvervets virksomheder i en økonomisk situation, hvor mørke skyer truer i horisonten eller allerede er rykket helt tæt på.

Derfor trådte overvismand Carl-Johan Dalgaard sammen med Dansk Erhvervs cheføkonom Tore Stramer til for at tage temperaturen på kriseøkonomien, mens DBU’s administrerende direktør Jakob Jensen viste, hvordan sport og kultur kan samle og begejstre, så længe produktet holder – også i en krisetid.

overvismand Carl-Johan Dalgaard 600.jpg

Herefter fortalte Charlotte Andersen, marketingsdirektør for Rødovre Centrum om kampagner og samarbejder.

Lasse Rich Henningsen, CEO Musikkens Hus og Aalborg Symfoniorkester og bestyrelsesleder for Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK) og Nordisk Koncerthusråd fortalte om relevans, nytænkning og gæsteoplevelser.

Niels Jørgen Jensen, CEO Fårup Sommerland, satte fokus på medarbejderbegejstring og værtskaber.

Rejseindustrien gav Peter Ulwahn, CEO for TUI Musement, indsigt i, mens Christian Folden Lund, CEO for Bellagroup indviede salen i Game on Copenhagen og potentialet for gaming event-markedet.

Det hele hænger sammen

Som den sidste trådte Brian Mikkelsen på op på scenen og takkede for en forrygende årsdag for turisme, oplevelse og kultur, som nok var den første, men bestemt ikke bliver den sidste.

Der er nemlig rig grund til at samles i et forum for virksomheder, hvor den store fællesnævner er noget immaterielt, men ganske vigtigt. Uanset, om det er transport, services, oplevelser eller noget helt fjerde.

”Politik går på tværs af ministerier. Det hele hænger sammen. Og netop derfor kan man ikke tro, at man bare blindt kan pleje en niche, en enkeltinteressere og så få politikerne med på vognen. Det kræver, at man løfter blikket og tænker større sammenhænge ind – naturligvis med respekt for de enkelte branchers særkender,” sagde Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Turismens årsdag DBU.png

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Markedschef
Medarbejderprofil
Turisme, oplevelse & kultur

Michael Folmer Wessman

Chefkonsulent
Turisme, oplevelse & kultur

Lasse Fridberg Bilstrup

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent