Gemt

Krisestyring - Gå ikke i panik, gå i gang!

20. januar 2023

Krisen kradser, så der var fuldt hus til Dansk Erhvervs webinar ”E-handel i en krisetid – 5 konkrete råd til styring i 2023”. De fire indlægsholdere gav konkrete råd og delte ud af deres erfaringer, hvor det overordnede tema var ”Gå ikke i panik – gå i gang”.


Der er ingen tvivl om, at e-handlen mærker inflation, stigende energipriser, manglende forbrugertillid og krigsfrygt, så omsætningen stagnerer eller endda falder, hvilket flere netbutikker senest oplevede under Black Friday og julehandlen i 2022.

Så Dansk Erhvervs webinar ”E-handel i en krisetid – 5 konkrete råd til styring i 2023” var lidt af et tilløbsstykke med mange medlemmer, der ville høre – og kommentere, hvad fire erfarne ledere havde af gode råd til at komme godt igennem krisen.

Kenneth Nørgaard, CEO hos Babysam, Andreas Dirksen, stifter og CEO i SignupAcademy, Jakob Høy Biegel, stifter af Skatepro og Lars Elsborg, CEO i Sport24 var på programmet torsdag, og selv om de kom langt omkring med hver deres 5 gode råd, så blev et budskab slået fast i alle indlæg:

Gå ikke i panik!

Kenneth Nørgaard fra Babysam holdt sig i de maritime termer, hvor chefens opgave er at blive på broen og udstikke kursen.

“Det handler ikke om at tro, men om at samle friske data til at få styr på likviditet, omkostninger, omsætning, projekter osv. Så har du roden til problemerne, og du sætter så kursen for at fixe problemerne og overleve. Herefter kan du blive kreativ og finde nye tiltag, så du tilpasser dig markedet,” lød det fra Babysams CEO.

Skatepro har mærket såvel Coronaens virkninger og de nuværende økonomiske krisetegn, og her opsummerede stifteren Jakob Høy Biegel sine råd i 3 overskrifter:

  1. Don’t Panic
  2. Realitetstjek
  3. Tilpas

”Det er nok den ”perfekte storm”, hvor vi har haft fald i omsætningen, fyldte varelagre og pres på likviditeten. Der er dog ingen grund til panik, for når vi tjekker tallene, så er det ikke så galt sammenlignet med 2019. Så vi tilpasser indkøb, fokuserer på likviditeten og strukturerer vores lagre, så vi nemmere kan sælge de varer, der efterspørges. Og vi undgår prisdumpning, som jo bare er et ”race to the bottom”, hvor vi skal sælge endnu mere uden at tjene mere, ”konstaterede Jakob Høy Biegel.

CEO Lars Elsborg hos Sport24 havde i høj grad fokus på, at ledelsen skulle skabe sig et overblik på basis af fakta, tage de tunge beslutninger ”Kill your Darlings”, og så vise enighed samt være tydelig i sine meldinger.

”Tror du på din virksomhed og din strategi, så hold fast og træk kun tiden for, hvornår du gennemfører nye tiltag. Men læg vægt på det nye og innovation, for kriser giver muligheder, og det er nu, du skal afgøre med dig selv om du er rovdyr eller et byttedyr,” lød det fra Lars Elsborg, Sport24.

Andreas Dirksen fra Signup Academy lagde hovedvægten i sit indlæg på at øge sit salg i krisetider ved netop at fokusere på de muligheder der er for at få flere kunder for de samme penge. Medlemsmodeller, analyse af kundernes bevæggrunde til køb, samarbejde om ”kuvertfyld” med andre virksomheder med samme kundegrupper samt ikke mindst brug af sociale medier, især LinkedIN var blandt de konkrete forslag fra Andreas Dirksen.   

Jeg er rigtig glad for de meget fine indlæg, den livlige debat i kommentarsporet og de positive reaktioner på webinaret som helhed. Mon ikke vi finder lejlighed til at afholde endnu et webinar med fokus på krisestyring,” lyd det fra en storsmilende e-handelsdirektør og ordstyrer, Niels Ralund efter de to timers indlæg og debat. 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent